Hej
När jag tog bilkort i tidernas begynnelse så vill jag minnas att det var lag på max 70kg kultryck på släp, kommer till och med ihåg något Trafikmagasin avsnitt där Christer Glenning sa att det var max 70kg. I TSFS 2009:17, står det "endast om sammankopplingen medger att släpvagnen kan framföras i horisontalläge."
Hur som helst eftersom man varit boende på andra sidan pölen där har man ju dragit stora släp och låt mig säga att de har mycket stabilare släp. Hjulen är längre bak, man lägger 10-15% av släpvagnsvikten på kulan och man använder last utjämnings system om de behövs. Säg att man släpar en stor Cadillac på släpet så har man kanske en släpvagnsvikt på 2700 kg och kanske 350kg på kroken.
Så frågan är varför Europa och Sverige har små kulor (50mm), lågt kultryck, inte använder last utjämnings system, och hjulen nästan i centrum av släpet i stället för längre bak vilket ger en stabilare gång. Om vi nu ska vara så säkerhets vurmande så går det här ju tvärs emot det. Ja, det är ju naturligtvis min personliga uppfattning, men jag undrar ju om bakgrunden till det hela.
MVH O