Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Bakgrund till rekomendering av 50-100kg kultryck

101 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera släpfordon i detta forum

DynaFloo (trådstartaren)

#1 » 16:23:41, 07-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

När jag tog bilkort i tidernas begynnelse så vill jag minnas att det var lag på max 70kg kultryck på släp, kommer till och med ihåg något Trafikmagasin avsnitt där Christer Glenning sa att det var max 70kg. I TSFS 2009:17, står det "endast om sammankopplingen medger att släpvagnen kan framföras i horisontalläge."

Hur som helst eftersom man varit boende på andra sidan pölen där har man ju dragit stora släp och låt mig säga att de har mycket stabilare släp. Hjulen är längre bak, man lägger 10-15% av släpvagnsvikten på kulan och man använder last utjämnings system om de behövs. Säg att man släpar en stor Cadillac på släpet så har man kanske en släpvagnsvikt på 2700 kg och kanske 350kg på kroken.

Så frågan är varför Europa och Sverige har små kulor (50mm), lågt kultryck, inte använder last utjämnings system, och hjulen nästan i centrum av släpet i stället för längre bak vilket ger en stabilare gång. Om vi nu ska vara så säkerhets vurmande så går det här ju tvärs emot det. Ja, det är ju naturligtvis min personliga uppfattning, men jag undrar ju om bakgrunden till det hela.

MVH O

2 personer gillar det här inlägget.
DynaFloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:58, 25-09-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har en 2x Volvo veteran bussar, en brandbils Valp, en IH Loadstar 1600 lastbil (prev: brandbil)



Ivar Risslén

#2 » 16:58:59, 07-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade klenare motorer och mindre bilar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Iznogoud

#3 » 17:57:49, 07-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad får man dra där borta på ett vanligt alt, ett BE motsvarande KK?

Som Ivar är inne på gissar jag att det är bilarna som gör skillnaden, usa-bilar är/var oftast tyngre och rambyggda och därmed mer lämpade som dragbilar än en 245 med B21 och självbärande kaross ( Max 1500Kg dragvikt ) 350Kg på en sådan kula/infästning är nog ingen hit i längden.

Lite lustigt att en Jeep ZJ med motsvarande kaross och något, något starkare motor får dra 3500Kg Bromsarna är inte så imponerande om än något större... :klia:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#4 » 18:29:57, 07-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till saken hör ju att i USA drar man knappast släpvagn alls efter personbil. Ska man dra släp, använder man en pickup eller SUV som dragbil. Många amerikanska personbilar från 80-talet och framåt, har rent löjligt låga tillåtna släpvagnsvikter.

På Jeep ZJ verkar det vara ett rent lotteri vilken tillåten släpvagnsvikt vilket exemplar har. Allt mellan 1500 och 3500 kg kan förekomma för till synes identiska bilar. Jag misstänker att de lägre vikterna gäller privatimporterade exemplar, där man kanske har haft svårt att få fram data för en utrikisk dragkrok vid den svenska regbesiktningen och höftat till en siffra som ligger på den säkra sidan.

För att kombinationen av dragbil och släpvagn ska gå stabilt längs vägen utan "nickande" rörelser så bör dragkrokens centrum ligga på en linje genom tyngdpunkterna för bil och vagn. Ofta hamnar dragkroken i praktiken mycket lägre än vad som vore optimalt, speciellt om vagnen med last får hög tyngdpunkt (t ex en lastad biltrailer).

Ska man kunna tillåta högre kultryck än 70 kg på en personbil så krävs nästan nivåreglering i bakvagnen. Eller odrägligt stum bakfjädring.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DynaFloo (trådstartaren)

#5 » 00:43:12, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo historiskt sett hade mindre bilar men det var oxå gott om stora bilar i Sverige på den tiden det begav sig. Dessutom var det ju så att E kortet infördes först 75 eller 76, i alla fall för lastbil vet inte hur det var för bilar. Och vore det inte så att även om vi hade mindre bilar och mindre vikter så borde ju släpvagnens konstruktion vara så att axel var längre bak och högre kultryck för ökad stabilitet.

Det skiljer lite mellan stater vad du får köra och dra, minsta gemensam nämnare är ca 12.5 ton drag bil och 5 ton släp, RV eller husbilar kan vara något större över lag. Själv tycker jag 3500 kilo regeln gör att vi överlastar och har klena drag fordon i Europa som antagligen leder till fler olyckor. Typ, flyttning med jätte skåp 3.5 ton chassi lastat till 5 ton eller så. Om man tittar på vad man kan dra med en fullsize body on frame jänk med en klass III/IV reciver är det ca 12000 lbs eller 5.5 ton det om du har vikt dist system, om inte är det runt 3.5ton (vilket är ganska vanligt). Moderna jänkare dvs säg en 2018 impala finns nog bara klass II krok eftersom dom inte har en ram, och då är maxlasten typ 1800kg.

Det går vist utmärkt med typ 250 kilo kul tryck på en "bil" utan nivå reglering om man bara har ett vikt fördelnings system. För de som inte vet är det ett sätt att pressa "upp" kulan och förflytta tyngden framåt i fordonet. Avsaknaden av detta i Europa är rent märkligt istället ser vi broms anordningar så att släp inte svajar och nivå reglering som gör att bakaxel blir stum som på en Epa.

Det kan ju nämnas att i England, så fanns vikt distributions system på sextiotalet, Carlight en ultra lyx husvagn tillverkare sålde dessa eftersom deras vagnar var mycket tunga. Här är en bild.

Bild

Frågan är just varför detta inte tog fart här?

/O

1 person gillar det här inlägget.
DynaFloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:58, 25-09-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har en 2x Volvo veteran bussar, en brandbils Valp, en IH Loadstar 1600 lastbil (prev: brandbil)

David, Luleå

#6 » 07:03:15, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett bilder på Amerikanska kopplingar med kättingar mm för att spänna upp vagnen mot bilen. dragmässigt verkar det bra. Men ser inte så enkelt up att koppla ihop. Men jag är med på din tanke. För tunga släp borde det kunna finnas sådana. Men kopplingarna på bilen verkar ju bli något osmidiga för de som inte drar dagligdags utan bara ska flytta en vagn någon gång.

Det är ju lite som fergusons system för viktöverföring, fast tvärtom. :)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#7 » 07:39:20, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktfördelningssystem har funnits i den spårbundna branschen sedan över 100 år. Används bl a för att kunna balansera om lok efter behov, så att man antingen fördelar vikten lika på löp- och drivaxlar om loket ska gå på en bana med lågt tillåtet axeltryck, eller så att man lägger praktiskt taget all vikt på drivaxlarna om banan tillåter detta och man behöver så mycket dragkraft man kan få.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik Larsson

#8 » 14:41:11, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Har sett bilder på Amerikanska kopplingar med kättingar mm för att spänna upp vagnen mot bilen. dragmässigt verkar det bra. Men ser inte så enkelt up att koppla ihop. Men jag är med på din tanke. För tunga släp borde det kunna finnas sådana. Men kopplingarna på bilen verkar ju bli något osmidiga för de som inte drar dagligdags utan bara ska flytta en vagn någon gång.

Det är ju lite som fergusons system för viktöverföring, fast tvärtom. :)

Är inte dom kättingarna typ katastrofviren i sverige ? Så har ja fattat det.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

DynaFloo (trådstartaren)

#9 » 14:44:20, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Har sett bilder på Amerikanska kopplingar med kättingar mm för att spänna upp vagnen mot bilen. dragmässigt verkar det bra. Men ser inte så enkelt up att koppla ihop. Men jag är med på din tanke. För tunga släp borde det kunna finnas sådana. Men kopplingarna på bilen verkar ju bli något osmidiga för de som inte drar dagligdags utan bara ska flytta en vagn någon gång.

Det är ju lite som fergusons system för viktöverföring, fast tvärtom. :)


Jo, det är ju inte direkt enkla, man måste justera in fjäderstavarna rätt "mot tryck" etc, men det blir mycket stabilt speciellt eftersom släp axel är längre bak.

Här är en god video om hur man gör det
https://www.youtube.com/watch?v=iGd7NSX9w_M

Han har oxå en broms för att dämpa svaj.

/O

PS: Skickade oxå in en video som visar hur mycket bättre det här systemet är en nivå reglering!
DynaFloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:58, 25-09-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har en 2x Volvo veteran bussar, en brandbils Valp, en IH Loadstar 1600 lastbil (prev: brandbil)

DynaFloo (trådstartaren)

#10 » 14:44:44, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra info video om vikt distributions system, och varför nivå reglering inte är så bra lösning.

https://youtu.be/XBZu39pQ8Gg

MVH Olof
DynaFloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:58, 25-09-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har en 2x Volvo veteran bussar, en brandbils Valp, en IH Loadstar 1600 lastbil (prev: brandbil)

DynaFloo (trådstartaren)

#11 » 14:47:33, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik Larsson skrev:
David, Luleå skrev:Har sett bilder på Amerikanska kopplingar med kättingar mm för att spänna upp vagnen mot bilen. dragmässigt verkar det bra. Men ser inte så enkelt up att koppla ihop. Men jag är med på din tanke. För tunga släp borde det kunna finnas sådana. Men kopplingarna på bilen verkar ju bli något osmidiga för de som inte drar dagligdags utan bara ska flytta en vagn någon gång.

Det är ju lite som fergusons system för viktöverföring, fast tvärtom. :)

Är inte dom kättingarna typ katastrofviren i sverige ? Så har ja fattat det.


Både ja och nej.

Det finns kättingarna som katastrofviren och som länk att spänna upp mot trycket i ett viktbalanserings system, se video, som jag postade där framgår vad som är vad :).

/O
DynaFloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:58, 25-09-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har en 2x Volvo veteran bussar, en brandbils Valp, en IH Loadstar 1600 lastbil (prev: brandbil)

Mikkel

#12 » 06:30:56, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sådant fjäderpaket hade min pappa på en stor Polarvagn och drog med en Ford Taunus 20m. Man spände upp fjädrarna med två rör på draget. Så dom där har jag spänt många gånger. Väcker gamla sköna minnen.
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Orsa

#13 » 07:11:49, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byråkrati, finansdepartement och fackföreningar i allians med storkapitalet (försäkringsbolag och Scania/Volvo bl a) har i Sverige sett till att hålla hårt i kontrollsamhället. Bl a av yrkesmässiga transporter med trafiktillstånd, höga vägskatter på lastkapacitet, försäkringar, anställningar och kollektivavtal. Där nånstanns i de tankegångarna lagstiftar man bort svarttaxi, och allt över 3,5 ton. Sen får vi sk säkerhet för pengarna.
Fria människor och andra bönder, rednecks och hillbillies som kör omkring gods själva på bil och släp är inget som passar i ett vänsterland styrt av järnhand, personnummer, besiktningar och register. Nä roliga lass på vägarna ser man bara på ryska youtubeklipp numera.

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Michael Meier

#14 » 07:49:24, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Burträskarn

#15 » 08:14:31, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så mycket besvär för att kompensera dåligt placerad last.....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se