Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Dra grävare efter lastmaskin, lite funderingar

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

RuneStone (trådstartaren)

#1 » 17:29:19, 27-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med ändrade arbetsförhållanden i verksamheten så funderar jag på att avyttra jordbrukstraktorn som jag primärt har son dragare och istället bygga en ny boggievagn som passar efter lastmaskinen för att flytta grävmaskinen. Funderar dels på vad reglementet säger angående detta samt hur bra det kommer fungera med effekten i motorn samt hur converten kommer må. Har en äldre Volvo BM L30(4200) som tilltänkt dragare samt en 3,5 tons grävare. Motorn i lastmaskinen är ju i klenaste laget redan nu och frågan är hur den kommer orka. Har ganska lite verksamhet i dagsläget så det kommer inte vara så många förflyttningar per år. Känns hemskt att ha både jordbrukare och lastmaskin som knappt används.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.



Mats i Myrhult

#2 » 17:43:14, 27-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade du haft mer bruk för lastmaskinen, så att det motiverat en ny eller bättre begagnad lastmaskin hade jag rekommenderat en titt på Kramers maskiner. De har fyrhjulsstyrning, ej midjestyrning. Det gör dem mycket lämpliga till dragare, särskilt om man kopplar om till framhjulsstyrning vid transport.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Björn.O

#3 » 20:58:40, 27-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ska det vara nåt problem att dra med L30:n. Om transmissionstempen stiger i backarna får du väl gå ner på tvåan bara.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se