Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Maskintrailer till fler användningsområden, balvagn, halmvagn

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Molnia (trådstartaren)

#1 » 18:20:40, 19-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började fundera på om det skulle vara möjligt att bygga en maskintrailer som går att förändra för att köra annat gods så som rundbalar. Har inte sett någon sådan vagn. Mindre jordbruk skulle en kombinerad vagn vara motiverat då vagnar bara används kortare perioder.
Har funderat hur den skulle byggas för att passa båda ändamålet. Skulle den ha hydrauliskt sänkbar bakdel? Skulle bakre delen av flaket(rampen) gå att höja för att få plan yta för balar och annat långt gods?
En krokvagn (typ bigab) blir ju en kompivagn men den blir sällan långa nog att frakta större mängd balar på utan att få negativ hitchvikt.


Tog och sökte lite och fann 2 olika varianter som finns fabrikstillverkade, kanske finns det fler ni känner till?
Innser att en nöt att knäcka kan vara att baltransporter med plast vill man ha plan och slät yta. Medans maskintransporter behöver mer friktion vid lastning. Riskerar då att skada plastade balar på stålribbor och annat på ramperna.
Dinapolis balvagn med nedfällbar bakre halva.
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Herbst 3 axlig maskintrailer med extra kil på rampen för plan lastyta, framtagen för halmtransporter.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



Stridis2

#2 » 21:09:42, 19-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet en som köpte ny maskintrailer, framför allt för baltransport. Vagnen fungerar utmärkt att transportera min grävmaskin på, men jag har inte hört att det skulle vara några som helt problem för honom att transportera balar på den heller. Tvärt om var han mycket nöjd sist jag pratade med honom. Så jag tror du inte behöver övertänka den frågan för mycket.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

wol

#3 » 22:23:40, 19-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inga problem att köra balar på en maskimtrailer skillnaden är väl bara att den är kraftigare byggd och dyrare är ett balvagn.
Om man skall köra plastade balar lägg då en gummimatta eller något annat över eventuella vinkeljärn så att plasten skyddas.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Blommas

#4 » 23:21:35, 19-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med den från Dinapolis är att den är för kort och problemet med den från Herbst är att det är lastbilsdäck på den. Detta gäller om det är tänkt att köra rundbalar på dom.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

wol

#5 » 02:23:47, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att dinapolis vagn med den nerfällbara bakre delen av flaket som då blir en lastramp ser bra ut.
En längre vagn skär mera i kurvorna och beroende på hur gårdsplanen och hur vägarna ser ut så kanske det inte funkar med en jättelång vagn.
Även antalet balar som skall flyttas och storleken på traktorn som skal dra vagnen har betydelse när man skall välja längd på vagnen.
När det gäller maskintransporter då är lastvikten och höjden på flaket det viktigaste men även längden så att maskinen får plats på flaket och lastrampen måste ju fungera till den maskinen som skall lastas på flaket.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se