Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Få loss släpvagnsnav

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Jonathanlg (trådstartaren)

#1 » 18:47:39, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver få av navel på denna kärra för att kunna pressa i nya splines bultar

Har ni någon ide om hur man kan ta loss det? Finns det något särskilt verktyg? Vill inte börja hamra o skada i onödan

O är det någon som kan identifiera kärran? Har byggt en liten bod uppe på men skulle vara kul o veta vad den heter "XXXvagnen" eller liknande
Tror det var en gammal byggbarack från början


Bild


Bild


Bild

Bild
Jonathanlg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:35, 12-02-2014
Ort: Jönköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 35/36



Ivar Risslén

#2 » 19:00:54, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du börjar att lossa muttern som sitter ytterst. Kolla om någon tagg i taggbrickan är vikt ner i något av haken, det är för att låsa muttern. När du har muttern borta så är det bara att ta bort det inre del av lagret sedan så är det bara att dra av navet. Se upp så att lagren inte faller ner i smuts. Det kan sitta lite på axeln men slå lite med en gummiklubba så lossnar det nog. När de sätter ihop navet så gör du bara i omvänd ordning. Efter att du har justerat lagerspelet så glöm inte att vika ner ett av taggarna i ett passande hak.

För de där muttrarna ska man egentligen ha en haknyckel men har man ingen passande så brukar det gå med en rörtång eller polygrip.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rospigg

#3 » 19:10:01, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid de inringade urtagen ska det i ett eller flera av dom vara en "flik" som du viker upp, sen ska det gå lätt att gänga loss muttern (den med de 4 urtagen i) med en polygrip eller liknande.
Kolla alla 4 urtag på muttern, så att du vikit bort alla innan du går på med verktyg!
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Mattias Petterson

#4 » 19:50:52, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du verkligen pressa i bulten?, räcker det inte att dra fast den med hjälp av muttern?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Joe

#5 » 20:21:41, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill ha ett verktyg så sök på: km hylsa
Men troligen sitter den inte hårt så en haknyckel eller handhållen svarv (polygrip) funkar.

På grövre hjulbultar så går det inte att dra in dom med muttern, men man kan pressa på plats med ett pressverktyg av lite stål, svets och en kompaktcylinder (domkraft)

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Jonathanlg (trådstartaren)

#6 » 13:40:24, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Km hylsa ser ju ut som det rätta vertyget. Tack för tips! Även angående att vika upp flikarna innan jag går på

Vill ha loss hela navet för att kunna pressa i bultar med splines som orginal. Sätter jag bara bultar utan splines känns det som det blir för mycket spel.
Jonathanlg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:35, 12-02-2014
Ort: Jönköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 35/36

ÅÄÖ

#7 » 13:45:51, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju relativt smått ut...
Sätter man bara nya skruven så den passar i de befintliga splinsen som gamla gjort i hålet är det inte speciellt svårt att knacka fast tillräckligt för att sedan dra dit med muttern och lämpligt mellanlägg/distans!

2 personer gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

johan.eriksson

#8 » 15:04:49, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har under mina 23år som mekaniker av tunga maskiner aldrig använt annat än handslägga och grov dorn för att byta hjulbultar. Och då är det ändå några hundra man bytt på lastbilar.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se