Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Byte bussningar i draganordning BPW ZAF2.0

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

sverre_99 (trådstartaren)

#16 » 11:02:37, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det här visade sig vara svårare än tänkt :)

Har försökt hitta någon i närområdet som kan bearbeta på plats men har inte lyckats ännu. Tittade också på att försöka svarva men gav upp ganska snabbt då de var för mjuka för att spänna upp, behöver nog pressa i dem i lämpligt rör så de håller formen.

Känner ni till någon i södra småland/norra skåne som kan fixa så hojta till :)

/D
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran



johan.eriksson

#17 » 13:55:56, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med lantmännen eller svecon i Växjö hur grova brotschar dom har, eller Verktygsteknik i Växjö.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

fretchi

#18 » 17:51:41, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
fretchi skrev:
sverre_99 skrev:Ah, tack! Bra att ha nåt att gå på, hade tänkt ~2/10mm men siktar nog på 1/10 mm då.
Med brotch så kör ni dem på plats gissar jag?

Svarv kan jag nog ordna men undrar om de "krymper" ngt när man pressar i dem igen.. :klia:
/Daniel


Man kan säkert svarva med lite övermått och få till det hjälpligt, men det blir svårt att beräkna krympningen. Utöver det så kan man nog inte räkna med att den krymper lika mycket runt hela omkretsen, utan du får en ojämn/oval yta med liten kontaktyta mot påskjutsaxeln vilken snabbt slits ner, och så är det glappt igen.


Det är inte problemet i sig, har testat......Problemet är att rören inte är exakta i mått och bussningarna hamnar aldrig rakt mot varann. Sist jag provade så låg innerröret typ 4mm off center mot nästa bussning när man sköt in det. Ytterröret är ofta svagt ovalt och kan vara varmgalvat och kanske lite krokigt och gud vet allt........Så hur bussningen hamnar väl ipressad vet man aldrig.


Låter rimligt. Mitt påskjut hade bara en lång bussning så jag slapp just det problemet.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

sverre_99 (trådstartaren)

#19 » 13:49:50, 30-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en lokal mek som rakryggad sa han de kunde fixa det, så lämnade över jobbet till dom. Får se hur det blir :)

2 personer gillar det här inlägget.
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

sverre_99 (trådstartaren)

#20 » 21:54:50, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frugan hämtade dragstången idag då den skulle vara fixad..helt klart hade de inte heller grejor för att brotcha på plats för det hade fått ta ur bussningarna och resultatet var inge vidare..stången nöp så jag fick sätta den i pressen för att få ut den igen...vetifan hur de kan lämna ut det så, borde väl vara helt självklart att det där aldrigt skulle gå :aaargh:

blir så trött..får lämna skiten där igen och se om de kan fixa till det, annars får jag väl leta vidare
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

sverre_99 (trådstartaren)

#21 » 14:40:29, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den ihop igen, funkar nog ganska bra..tror jag :)

Åkte tillbaka med dragstången men vid närmare kontroll så hittade vi inga direkta fel. Den nyper fast men släpper om man roterar den lite och han ville inte ta mer då han trodde den skulle bli glapp. Han har ju kört med roterande trissa i borrmaskin så jag antar att det nog inte gå att få det bättre än så.

Håller det ett år eller två så är jag nöjd, sen blir det nog byte av hela "paketet" då stången börjar bli lite kring vid bussningarna.

Mkt lärorik aktivitet detta, tack för all hjälp :bira:
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron