Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Byte bussningar i draganordning BPW ZAF2.0

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

sverre_99 (trådstartaren)

#1 » 22:01:45, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker man för det mesta lyckas få isär och ihop saker med lite möda men sen ibland dyker man på nåt simpelt som driver en till vansinne :lmao:
Draget har börjat glappa lite på hästtransporten så jag köpte hem nya bussningar och tänkte "hur svårt kan det vara"...men får fasen inte isär skiten och förstår inte hur det är konstruerat..

Tex, på andra trailers lossar man bara en bult i bakkant (samma här) och en i draghandsken fram så skjuter man hela dämparen ut bak. Tänkte då att man helt enkelt kan dra ur dragstången också bakåt för att sen komma åt bussningarna. men icke!

Får inte ens ut dämparen...ser inte alls ut som en vanlig dämpare som är rund hela vägen. Här sitter ett urtag som påskjutsbromsen hakar i och innanför verkar den sitta "fast" i något rör?

Handsken av och dämparens främre fäste
Bild

Detta är alltså bakre delen av dämparen som satt med en genomgående bult, precis som det brukar göra
Bild

Men, innanför "urtaget" så verkar den sitta fast i ett rör
Bild

Modellen av drag
Bild

Har försökt leta lite på YouTube men just den här modellen har inte dykt upp än.

/Daniel
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran



sverre_99 (trådstartaren)

#2 » 22:38:49, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

sverre_99 (trådstartaren)

#3 » 22:50:13, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltså dragstången som man ser där bak. Dämparen verkar vara fast med pinne nr 11 men jag förstår inte riktigt hur man kommer åt den.

Tips mottages tacksamt :) vill alltså ha ut dragstången
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

sverre_99 (trådstartaren)

#4 » 12:19:36, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde inte släppa den där jäkla dragstången så for ut i verkstaden en stund nu och voila! dragstång ute :)
Bild

Den skulle ut FRAMÅT :) Problemet var att hylsan/bussningen som man bultar den med i bakkant satt benhårt fast. Jag hade tidigare skurit av den så mkt så jag fick ut den bakåt men den gick inte igenom fritt framåt (pga bussningar i röret som nu ska bytas). Kapade av det som var kvar av hylsan och gick den igenom fint :)
Bild

Den bulten är för övrigt det enda som håller hela dragstången på plats, brister den så åker draget ur och kärran drar till skogs :uupps: :cool:

Får beställa hem en ny hylsa och bult, gäller nog att man fått rätt dimension där så det inte börjar glappa.

1 person gillar det här inlägget.
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

sverre_99 (trådstartaren)

#5 » 21:35:21, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min egna lilla terapitråd detta :lmao:

Har läst nånstans att dessa bussningar ev behöver svarvas och jodå, efter att jag pressat i dem så är de runt 0.5-0.8mm mindre än stången...

Ur med de gamla
Bild
Bild

I med de nya
Bild
Bild

Försökte mig på att göra nåt verktyg för att "hona" eller slipa dom på plats men det funkade inte med plasten...bara plocka ur igen och se om jag kan få dom svarvade

1 person gillar det här inlägget.
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

johan.eriksson

#6 » 21:50:27, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se om du kan hitta en ställbar brotch istället, det brukar funka fint. Och då vet man att det glider lätt när det är ihopsatt igen.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

sverre_99 (trådstartaren)

#7 » 21:55:25, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, ska se vad jag kan hitta!

Har du nåt tips vilka toleranser det ska vara? Är ju fett som smörja så lite plats bör det ju vara för det, men hur mkt?
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

johan.eriksson

#8 » 21:58:10, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig mätt, bara gått på känsla.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

fretchi

#9 » 22:16:03, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde detta i somras fast på en ZAF 1.6, tror jag det var. Jag försökte också få till något för att hena ur bussningen men gick bet. Lånade en ställbar brotsch. Justerade in den så jag fick kanske 2/10 mm spel. Det blev onödigt mycket, kännbart glapp utan fett i. Jag skulle nog lägga mig på 5-10 hundradelar. Mer behövs inte för fettet. Bara påskjutet inte kärvar är det nog spel. Å andra sidan är det nog inte hela världen om man råkar ta lite för mycket heller.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

sverre_99 (trådstartaren)

#10 » 07:55:19, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, tack! Bra att ha nåt att gå på, hade tänkt ~2/10mm men siktar nog på 1/10 mm då.
Med brotch så kör ni dem på plats gissar jag?

Svarv kan jag nog ordna men undrar om de "krymper" ngt när man pressar i dem igen.. :klia:
/Daniel
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

magloman

#11 » 12:45:06, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, man brotschar dom på plats.

Vad är det för diameter invändigt, kanske nån maskinist i din närhet har en brotsch? Jag har nog iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan1972

#12 » 12:58:39, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste brotscha dem på plats. Har försökt att justera dylika separat och sen pressa i dem men de linjerar aldrig hur man än gör. En del bussningar är dessutom ganska långt isär så normala brotschar blir lite korta......Man ska nog helst ha dem i en jigg och ett stål man kan föra hela vägen i ett svep som specialisterna har. Sist fick jag spader och morkade ur dem med nån sån där sandpappertrissa så jag fick ihop skiten. Tar nog inte på mig nå sånt där nå mer...........Sist köpte jag en helt ny enhet, vart inte jättedyrt och allt var nytt.....

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#13 » 13:38:39, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sverre_99 skrev:Ah, tack! Bra att ha nåt att gå på, hade tänkt ~2/10mm men siktar nog på 1/10 mm då.
Med brotch så kör ni dem på plats gissar jag?

Svarv kan jag nog ordna men undrar om de "krymper" ngt när man pressar i dem igen.. :klia:
/Daniel


Man kan säkert svarva med lite övermått och få till det hjälpligt, men det blir svårt att beräkna krympningen. Utöver det så kan man nog inte räkna med att den krymper lika mycket runt hela omkretsen, utan du får en ojämn/oval yta med liten kontaktyta mot påskjutsaxeln vilken snabbt slits ner, och så är det glappt igen.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

sverre_99 (trådstartaren)

#14 » 14:22:15, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya bussningar kostar 200kr och ny enhet runt 6000kr så det finns lite att spara in ;)

Men jag inser att det nog inte blir hundra bra utan att köra dom på plats, behöver dock få ihop kärran så för denna gång blir det svarvning. Kan ju inte bli värre glapp än idag!
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

Stefan1972

#15 » 10:48:44, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
sverre_99 skrev:Ah, tack! Bra att ha nåt att gå på, hade tänkt ~2/10mm men siktar nog på 1/10 mm då.
Med brotch så kör ni dem på plats gissar jag?

Svarv kan jag nog ordna men undrar om de "krymper" ngt när man pressar i dem igen.. :klia:
/Daniel


Man kan säkert svarva med lite övermått och få till det hjälpligt, men det blir svårt att beräkna krympningen. Utöver det så kan man nog inte räkna med att den krymper lika mycket runt hela omkretsen, utan du får en ojämn/oval yta med liten kontaktyta mot påskjutsaxeln vilken snabbt slits ner, och så är det glappt igen.


Det är inte problemet i sig, har testat......Problemet är att rören inte är exakta i mått och bussningarna hamnar aldrig rakt mot varann. Sist jag provade så låg innerröret typ 4mm off center mot nästa bussning när man sköt in det. Ytterröret är ofta svagt ovalt och kan vara varmgalvat och kanske lite krokigt och gud vet allt........Så hur bussningen hamnar väl ipressad vet man aldrig.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se