Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Funderingar om påskjutsbromsar.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

jeppe1 (trådstartaren)

#1 » 02:00:23, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite funderingar angående bromsar på släpvagnar för personbilar. Kan man kombinera olika fabrikat på sakerna :klia: ? Jag har en vagn med nästan helt ny axel (AL-KO). Draget är nyligen renoverat med bussningar, rör, dämpare och gummidämparen men glappt ändå så tror jag får ge upp den nu. Bilprovningen påminner om att de börjar vara dåligt med fett i draget fastän vi fyller det kvällen innan vi ska besiktiga. :vissla: Ekorre som man e så har jag samlat på mej bråte efter denna renoveringen och råkar ha ett annat komplett drag "på hyllan" i kalasbra skick men detta är av märke Knott. Går dessa att kombinera? Någon som har erfarenheter inom detta ämne?
Hade vart kul å fått lite klarhet vad som kan påverka osv.


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"



busholle

#2 » 07:15:33, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat på samma sak. Bytte axlar för några år sedan och har efter det besiktigat några gånger med AL-KO påskjut och axlar från Knott. Nu står jag där du är med glappt påskjut och funderar på vad jag ska köpa?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

jeppe1 (trådstartaren)

#3 » 07:25:32, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja själv så tycker jag ändå att dragen spelar ju ingen större roll om de bara funkar bra ihop. Sen kan de finnas finesser som gör att de ena känns bättre än andra. Detta draget jag har har ju gjuten handske och fäste för stödben mer i mitten av draget. Känns som att de sparar ramen lite på vagnen men jag kan ju såklart ha fel.

Men om de än combon funkade när du hade olika på de hållet så borde det väl nästan göra de på andra hållet. Iallafall mellan Knott och AL-KO. Blev det inga frågetecken från bilprovningen och lirade bromsar som de ska?
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

fretchi

#4 » 07:27:30, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge hävarmen för bromsen är lika lång och dragvikten är samma så borde det ju funka rent tekniskt. Däremot gillar inte bilprovningen att man blandar komponenter med olika TSV-nummer, om de skulle lägga märke till det :vissla:

Det går ju även att bussa om påskjutet.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Michael Meier

#5 » 07:42:08, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeppe, vad vill du egentligen med din fråga ?
Vill du ha ett komplett utdrag av paragrafer och regler samt praxsis hur och vilka kombinationer av påskjutsbroms -- hjulaxel/hjulaxlar som passar ihop inför en registreringsbesiktning?

Känns som om det har blivit lättare under senare år :)

Är inte hundra på alla kombinationer, så ha det i beaktande.

Byter du till samma märke och klass, påskjut, så verkar det inte behövas nå intyg och registrering.

Byt du till annat märke så kan besiktningsmänniskan få kalla fötter och kräva en registreringsbesiktning och då behövs ofta ett bromsintyg.

För att det ska se bra ut är det lämpligt att ha rätt viktklass (i förhållande till kärran) på påskjutet..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jeppe1 (trådstartaren)

#6 » 14:00:22, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Så länge hävarmen för bromsen är lika lång och dragvikten är samma så borde det ju funka rent tekniskt. Däremot gillar inte bilprovningen att man blandar komponenter med olika TSV-nummer, om de skulle lägga märke till det :vissla:

Det går ju även att bussa om påskjutet.


Bussningar, rör, dämpare samt den lilla gummiringen som dämpar röret är bytt men sakerna är ändå glapp. Har inte rivit å mätt men känns som att stommen är oval. Vi gjorde renoveringen för mindre än ett år sen och vi är på ruta ett igen nu med glapp som det var tidigare. :???:
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

jeppe1 (trådstartaren)

#7 » 14:08:37, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Jeppe, vad vill du egentligen med din fråga ?
Vill du ha ett komplett utdrag av paragrafer och regler samt praxsis hur och vilka kombinationer av påskjutsbroms -- hjulaxel/hjulaxlar som passar ihop inför en registreringsbesiktning?

Känns som om det har blivit lättare under senare år :)

Är inte hundra på alla kombinationer, så ha det i beaktande.

Byter du till samma märke och klass, påskjut, så verkar det inte behövas nå intyg och registrering.

Byt du till annat märke så kan besiktningsmänniskan få kalla fötter och kräva en registreringsbesiktning och då behövs ofta ett bromsintyg.

För att det ska se bra ut är det lämpligt att ha rätt viktklass (i förhållande till kärran) på påskjutet..



Näe detta är den vanliga hussläpen så inget hemmabygge. Jag söker ingen lista eller kompletta uträkningar utan undrar om någon provat mixa lite före mej. Påskjutet jag har på just nu är slut, så en ny påskjut är oundvikligt. Jag har en annan som ligger men av fabrikat Knott och undrar o det funkar ihop med Axel AL-KO. Vikterna stämmer sinsemellan och den är nästan ny. Den har suttit på en liten skåpsläp som stått för nära en brand. Och nej, den är INTE värmepåverkad. Jag tog även kontakten och kabel från samma vagn och dom var inte ens sotiga.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

Michael Meier

#8 » 15:26:27, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drag/släpvagnskoppling är alltid känsliga saker i färd/vid besiktning och vid din dagliga besiktning, som fretchi skriver, det beror på besiktningsmänniskan.. det är liksom olika nummer på enheten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jeppe1 (trådstartaren)

#9 » 20:02:11, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näe då får de nog bli å beställa nytt drag så de e klart tills de blir dags för besiktning. Blandning verkar inte vara att föredra allså. Jag har svar på min fråga nu iaf. Trevlig kväll.


Detta inlägg har valts som lösning

Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

busholle

#10 » 20:22:32, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du vägarna norrut så kan jag köpa påskjutet av dig.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

MaChrill

#11 » 00:12:30, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många släp som har blandade märken på påskjut och broms (axel). Det är dämpare och slaglängd som avgör på påskjut, diameter och bredd på broms.
Besiktningsgubbarna brukar inte kolla det, bara chassinummer.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se