Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Skorrande lager i båtvagn, SAAB, men vad ska jag ha?

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Michael Meier

#16 » 12:01:05, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Ännu bättre att vända på packboxen än att ta bort den, fettnippel i navkåpan.


nimbus skrev:Varför vända på packbox, då tätar den åt andra hållet?


Tillåter fettet att tryckas ut, annars åker nog navkåpan först..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



David, Luleå (trådstartaren)

#17 » 12:06:12, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att vända funktionen. För att hålla vattnet ute och om det läcker ut fett så gör det inget då man regelbundet smörjer.

i bilen så vill man ju hålla kvar fettet och vattentrycket är inte så högt att det sipprar in. (om man inte vadar med bilen, men det är nog inte konstruktionen tänkt för i en saab.)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

nimbus

#18 » 12:59:22, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
johan.eriksson skrev:Ännu bättre att vända på packboxen än att ta bort den, fettnippel i navkåpan.


nimbus skrev:Varför vända på packbox, då tätar den åt andra hållet?


Tillåter fettet att tryckas ut, annars åker nog navkåpan först..

Borde bli tvärtom. Med läppen inåt lagret kommer inte fettet ut
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

David, Luleå (trådstartaren)

#19 » 13:07:36, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:
Michael Meier skrev:
johan.eriksson skrev:Ännu bättre att vända på packboxen än att ta bort den, fettnippel i navkåpan.


nimbus skrev:Varför vända på packbox, då tätar den åt andra hållet?


Tillåter fettet att tryckas ut, annars åker nog navkåpan först..

Borde bli tvärtom. Med läppen inåt lagret kommer inte fettet ut


Läppen inåt att hålla inne fett är väl standardfunktionen. Att vända den med läppen ut borde ju då hålla ute vattentrycket.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Michael Meier

#20 » 14:45:47, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att kontinuerligt kunna mata in nytt fett (utan att poppa navkåpan) just för att byta ut fett och hålla utrymmet överfyllt, packboxen ska ju inte hålla fettet inne längre.

exempelvis som nållager i knutkors eller lederna på en frontlastare, man trycker ut en mängd med fett för att säkerställa fyllnadsgraden med rent fett, man byter en viss mängd fett.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

johan.eriksson

#21 » 16:48:56, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vattnet får svårare att tränga in och du kan smörja utan att packboxen hoppar ut.
Eller tänker jag helt fel nu?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

rospigg

#22 » 17:06:53, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, du tänker helt rätt. :thumme:
OM det finns en avstrykarläpp på motsatt sida av fjäderringen (ut/insida p-box) så får man klippa några jack i den så fett kan tränga ut.
Metoden använde vi till hjulnaven på de sjösättningsvagnar jag var med och tillverkade förut.
Fettet vi använde var detsamma som på bilden tidigare, Mobil XHP222, och ja, det är ett jäkla kladd.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

nimbus

#23 » 18:10:05, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ville minnas att läppen satt utåt orginal men blandade ihop det med mc, men där är det ju kapslade lager och inget fett som trycker på mot packboxen
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

johan.eriksson

#24 » 18:16:41, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

XHP222 är kladdigt, vi körde det som chassifett på lastbilarna, även som hjullagerfett på bilar och släpar.
Överträffas endast i kladdighet av något blått Kernite fett som vi använde till Zamboni ismaskiner.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Stefan1972

#25 » 07:36:39, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det känns inte som man måste överdriva här..........låter inte som ts byter lager särskilt frekvent och med ett friskt lager så lär det väl fungera i 20år till utan specialfett och packboxvändande.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#26 » 07:49:07, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:)

du kan ha en poäng i det där du säger Stefan..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

toker

#27 » 08:07:42, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få ett lager till en båtvagn hålla i 20 år om det doppats i saltvatten är nog en bedrift jag skulle helt klart gått på smörjnippel då finns det möjlighet att det inte rostar ihop den närmaste 20 åren. Jag skulle nog enbart smörjt upp det gamla lagret och kört med smörjnippel då lär det hålla länge i 30 kmh och några km om året.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#28 » 08:51:48, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser "vattentäta" hjullager ut som levereras med endel båtvagnar?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Toost

#29 » 12:00:20, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Fast det känns inte som man måste överdriva här..........låter inte som ts byter lager särskilt frekvent och med ett friskt lager så lär det väl fungera i 20år till utan specialfett och packboxvändande.


Håller inte med där.
jag har bytt samtliga hjullager på en segelbåtskärra, kärran var då 4 år gammal. 4 hjul, alla lager.
Vagnar för segelbåtar rullar djupare i sjön innan båten släpper från kärran, vattentrycket blir högre. Saltvatten.
Nästa problem är förmodligen att kärran står still typ ett halvår i taget, saltvattnet har då fritt fram att producera kryp-rost mellan kula-lagerbana och rostskadorna flisar sen ur vid nästa sjösättning/upptagning.
Sonen bytte lager på en annan vagn för nån vecka sen, de lagren kostade 467kr styck m moms
Senast redigerad av Toost 12:02:13, 18-06-2021, redigerad totalt 1 gång.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#30 » 12:01:10, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Att få ett lager till en båtvagn hålla i 20 år om det doppats i saltvatten är nog en bedrift jag skulle helt klart gått på smörjnippel då finns det möjlighet att det inte rostar ihop den närmaste 20 åren. Jag skulle nog enbart smörjt upp det gamla lagret och kört med smörjnippel då lär det hålla länge i 30 kmh och några km om året.


det var väl inte riktigt så jag menade utan mest att om bef lager är sen saaben var ny och ts inte byggt vagnen i förrgår så lär väl inte förfallet ske särskilt fort.........Ett par dopp om året lär knappast påverka ett nytt lager på länge och vagnen kanske har en viss återstående livslängd ändå.
Men visst, vill man räkna med att det man byter aldrig går sönder igen och blir kvar på backen sist så ska man såklart gardera sig.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se