Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hur mycket praktisk vikt klarar en bilsläpvagn med 1000 kilos axel ?

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

marcusw (trådstartaren)

#1 » 03:33:14, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När släpvagnstillverkare skriver att en vagn har exempelvis 750 kilos eller 1000 kilos axel, vad innebär det i praktisk lastkapacitet på vanliga Svenska potthålsvägar ?


Kanske betyder 1000 kilos axel att den klarar maximalt 1000 kilo i 80 kmh på en normalt platt väg ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



Alrik

#2 » 08:35:21, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart den gör de, klarar säkerligen 13-1400 kg konstant i ett gäng år.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Mattias Petterson

#3 » 10:06:08, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är däcken som brukar gå varma innan det händer något med axeln. ... man får trycka i 3-4 bar i däcken så den står uppe.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#4 » 10:20:34, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ett mycket bra sätt att förstöra däck på en släpvagn är att pumpa dem hårdare än max tillåtet tryck som står finstilt på däcksidan.
Måste man ändå överlasta ett klent däck, så är det bättre att hålla sig till tillåtet tryck och låta däcket se lite platt ut, sen får man sänka hastigheten så det inte går alltför varmt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#5 » 11:20:31, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mitt 750 släp vart jag varnad för att överlasta av försäljaren.
Då skulle jag köpa släpet med en 1000 axel istället.
Att byta till en 1000 axel "efteråt" skulle kosta 4000 spänn.

lagligt så tar axeln 540 kg last. Praktiskt så har jag haft 700 kg last (traversbalkar, överhäng bak = mer axelbelastning) och kört 10 mil asfalt i 80 blås.
Sen så är det nätta lätta fälgar på vagnen (skulle vilja ha 2 till) som inte är gjorda för belastning.
Med 200-400 kg har vagnen rullat 25-50 mil runt 90 blås utan problem.

Men baserat på säljarens prat samt att "allt" på vagnen är lättat för ökad lastvikt så skulle jag inte lasta 1000 kg på vagnen.
Fast jag måste erkänna att jag använder den när jag frakter min kluvna ved från vedhanteringsbacken till vedförrådet.
En sträcka på 75 meter, med dryga 1m3 ved på flaket och vad det väger vet jag inte riktigt. Fast fort går det inte.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Alrik

#6 » 14:04:49, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många 600-750kg släp är ju gjort av 1mm plåt som är bockad på ett par ställen för lite stabilitet. Går ju att hoppa lite på dragbalkarna så böjer som sig.

Ett ordentligt släp som är byggt för att hålla går att överlasta skapligt mkt konstant. Är dock få tillverkare som bygger enligt den principen pga få kunder betalar för ett rejält släp.

Börja jämföra några släp från totalvikt 2t och uppåt så blir de ännu tydligare. Finns släp där allt är nitat och lämmarna börjar dela sig efter ett par veckors användning.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

QV_

#7 » 16:52:52, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag köpte mitt obromsade släp så gick jag och tryckte kroppsvikten på långsidans läm.
Den sviktade på alla jag testade till jag kom till ett Sävsjösläp.
Då flyttade man vagnen istället. Flaket håller för att lasta en B18 i ena hörnet utan att vika sig. Flaket är 3 meter.
Men det är som det skrivs i inlägget ovan en prislapp på stabilitet. Det jag saknar är skärmar i plåt så man kan stå på dom när man lastar högt. Visste inte att jag ville ha det vid köpet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

marcusw (trådstartaren)

#8 » 17:36:39, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte mestadels på självaste axlarna och vad som avgör vilken vikt dom anses klara, men det kanske inte finns någon exakt vetenskap kring hur mycket axlarna klara i praktiken ? Om man tänker sig en vanlig stålbalk, så kan man ju relativt exakt se vilken last som krävs för att den skall deformeras plastiskt och vara bortom räddning, tänkte att det på något liknande sätt var ordnat för klassningen av axlar.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

G-son

#9 » 19:37:33, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan säkert tåla rätt mycket vikt, men mycket av belastningen kommer av hur den vikten sedan rör sig... Så "svenska potthålsvägar" kan vara den större faktorn, inte vikten.

There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Ivar Risslén

#10 » 20:05:14, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De felen jag har sett som händer vid överlast är att axeln blir krokig så att hjulen tar i släpsidorna eller att den kuggar om på gummifjädrarna.
En 1000 kg vagn av svenskt fabrikat tålde inte ett verktyg till en formspruta utan att den kuggade om vid ett litet gupp.
En annan vagn tålde inte att skjutsa några buntar tunnplåt utan att axeln blev krokig så att det inte gick att backa med den efteråt.
Allt det här inträffade på förra seklet.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Alexn72

#11 » 20:25:59, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett allmänt tips för just däcken är att gå upp en dimension för att få mer bärighet.
Om inte minnet sviker mig så hade jag14 tums men kunde bara få dem i special för att klara mer vikt. Billigt var det inte.
Så av en slump så tittade jag på motsvarande 16tums och den fick ta mycket mer på ett vanligt c däck.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

magloman

#12 » 20:32:03, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle säga att en 20-30 år gammal svenskbyggd kärra i regel skulle klara det dubbla.

En nybyggd kärra inte. Dom är idag byggda med mindre marginaler.

Är kärran i övrigt byggd rejält så kan nog axeln vara det med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BM 4 ever

#13 » 20:53:27, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd bara att axelrören inte alltid varmgalvas..
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

QV_

#14 » 21:31:02, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Skulle säga att en 20-30 år gammal svenskbyggd kärra i regel skulle klara det dubbla.


Det byggdes släpkärror i Mariefred förut. PvK släpet.
Det är rejäla pjäser.
Karl Hedin har några som lånesläp.
Om folk tappar dom (vilket alltså händer) så byter dom kulhandske!
Dom enklare släpen skrotar dom.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Alrik

#15 » 21:53:07, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Skulle säga att en 20-30 år gammal svenskbyggd kärra i regel skulle klara det dubbla.

En nybyggd kärra inte. Dom är idag byggda med mindre marginaler.

Är kärran i övrigt byggd rejält så kan nog axeln vara det med.


Har en valeryd från 1980. Två axlar som sitter ihop och samverkar, kan koppla den på en bil med låg eller hög dragkrok och fortfarande ha vikten på bägge axlarna. Går i princip att lasta hur som helst och den ligger bra på vägen.

Nya tvåaxliga kärror med axlar bultade i i ramen och bara med gummikorvarna i axlarna som dämpning passar ytterst få bilars dragkrokshöjd. Lite låg krok så går den på främre axeln och blir orolig på vägen, tvärt om med hög krok.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se