Det Valeryd har är Boggi
På de nya kallas det för Twin axel
Alrik skrev:magloman skrev:Skulle säga att en 20-30 år gammal svenskbyggd kärra i regel skulle klara det dubbla.
En nybyggd kärra inte. Dom är idag byggda med mindre marginaler.
Är kärran i övrigt byggd rejält så kan nog axeln vara det med.
Har en valeryd från 1980. Två axlar som sitter ihop och samverkar, kan koppla den på en bil med låg eller hög dragkrok och fortfarande ha vikten på bägge axlarna. Går i princip att lasta hur som helst och den ligger bra på vägen.
Nya tvåaxliga kärror med axlar bultade i i ramen och bara med gummikorvarna i axlarna som dämpning passar ytterst få bilars dragkrokshöjd. Lite låg krok så går den på främre axeln och blir orolig på vägen, tvärt om med hög krok.
marcusw skrev:Alrik skrev:magloman skrev:Skulle säga att en 20-30 år gammal svenskbyggd kärra i regel skulle klara det dubbla.
En nybyggd kärra inte. Dom är idag byggda med mindre marginaler.
Är kärran i övrigt byggd rejält så kan nog axeln vara det med.
Har en valeryd från 1980. Två axlar som sitter ihop och samverkar, kan koppla den på en bil med låg eller hög dragkrok och fortfarande ha vikten på bägge axlarna. Går i princip att lasta hur som helst och den ligger bra på vägen.
Nya tvåaxliga kärror med axlar bultade i i ramen och bara med gummikorvarna i axlarna som dämpning passar ytterst få bilars dragkrokshöjd. Lite låg krok så går den på främre axeln och blir orolig på vägen, tvärt om med hög krok.
OK.
Ungefär som såna lantbruksvagnar som har 2 axlar som går ihop upptill i en punkt och båda axlar kan röra sig men den totala vikten hamnar alltid i en punkt ?
BM 4 ever skrev:Vanlig pendelboggie på personbilssläp, finns det ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster