Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hur mycket praktisk vikt klarar en bilsläpvagn med 1000 kilos axel ?

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

QV_

#16 » 22:00:01, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det Valeryd har är Boggi
På de nya kallas det för Twin axel
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



marcusw (trådstartaren)

#17 » 01:40:49, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:
magloman skrev:Skulle säga att en 20-30 år gammal svenskbyggd kärra i regel skulle klara det dubbla.

En nybyggd kärra inte. Dom är idag byggda med mindre marginaler.

Är kärran i övrigt byggd rejält så kan nog axeln vara det med.


Har en valeryd från 1980. Två axlar som sitter ihop och samverkar, kan koppla den på en bil med låg eller hög dragkrok och fortfarande ha vikten på bägge axlarna. Går i princip att lasta hur som helst och den ligger bra på vägen.

Nya tvåaxliga kärror med axlar bultade i i ramen och bara med gummikorvarna i axlarna som dämpning passar ytterst få bilars dragkrokshöjd. Lite låg krok så går den på främre axeln och blir orolig på vägen, tvärt om med hög krok.


OK.

Ungefär som såna lantbruksvagnar som har 2 axlar som går ihop upptill i en punkt och båda axlar kan röra sig men den totala vikten hamnar alltid i en punkt ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Alrik

#18 » 08:28:54, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:
Alrik skrev:
magloman skrev:Skulle säga att en 20-30 år gammal svenskbyggd kärra i regel skulle klara det dubbla.

En nybyggd kärra inte. Dom är idag byggda med mindre marginaler.

Är kärran i övrigt byggd rejält så kan nog axeln vara det med.


Har en valeryd från 1980. Två axlar som sitter ihop och samverkar, kan koppla den på en bil med låg eller hög dragkrok och fortfarande ha vikten på bägge axlarna. Går i princip att lasta hur som helst och den ligger bra på vägen.

Nya tvåaxliga kärror med axlar bultade i i ramen och bara med gummikorvarna i axlarna som dämpning passar ytterst få bilars dragkrokshöjd. Lite låg krok så går den på främre axeln och blir orolig på vägen, tvärt om med hög krok.


OK.

Ungefär som såna lantbruksvagnar som har 2 axlar som går ihop upptill i en punkt och båda axlar kan röra sig men den totala vikten hamnar alltid i en punkt ?


Nej, ingen pendelboggie.

Axlarna sitter fast i ramen individuellt med egna stötdämpare sen sitter dom ihop med ett stag som gör att som samverkar. Alltid alla hjul i marken oavsett om man klättrar upp för en trottoarkant eller om bilen har hög/låg dragkrok.

Får ta ett kort på de hela när jag kommer ihåg. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Mattias Petterson

#19 » 08:57:13, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vek ihop pendelarmarna på ett nybesiktigat släp en gång, de var ölburkstunna...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

BM 4 ever

#20 » 10:07:18, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig pendelboggie på personbilssläp, finns det ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Alrik

#21 » 10:10:00, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Vanlig pendelboggie på personbilssläp, finns det ?

Ytterst tveksam till de. Ingen kanon konstruktion för högre hastigheter.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

QV_

#22 » 10:22:47, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle jag åka längre sträckor med överlast så är även belastningsindexet på däcken av intresse.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

lellemars

#23 » 11:20:49, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dom flesta inläggen vad gäller kvalitet på kärran mm. Men jag tror nog åldern kan ha viss inverkan när tex gummit inne i axeln stelnar vilket gör att kärran inte fjädrar så bra längre, då går nåt sönder istället för att fjädra. En annan åldersrelaterad grej är ju däcken, när dom blir 6-8år eller äldre och har lastats hårt lite då och då håller dom sämre. Egen erfarenhet: 6 år gamla däck delvis körda med rejäla gruslass lite då och då men mest lättare soptippsresor mm. Kärran godkänd för 750kg last, lastad med kanske 400kg, landsvägskörning ca 50mil. Första däcket small efter ca 9mil nr två small efter ca 30mil. Fredag eftermiddag men trevlig gummiverkstad på vischan kom ut ca 5mil med reservhjul och satte sen på två nya däck vid 5tiden, men detta var ju 13 år sen! Alltså gäller nog samma som på bilar, däck har alltid ett bäst före datum som också beror på vad dom utsatts för tidigare!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

torbjorn_forsman

#24 » 12:01:41, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att gummit i axeln stelnar verkar mest hända på axlar som ständigt står belastade till nästan tillåtet axeltryck (t ex på husvagnar eller flyttsläp med tungt skåp). Mindre problem på en lätt flakvagn, om den inte ständigt står fullastad med sopor i väntan på nästa körning.
Har man en vagn med gummifjädrad axel som används sällan, så lönar det nog sig att palla upp den så att hjulen hänger fritt mellan körningarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se