Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Tippskruv till släp för skruvdragare

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

Albireo (trådstartaren)

#1 » 17:53:51, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en släpvagn från Fogelsta med tippfunktion.

Eftersom tippskruven är ganska fingängad, blir det många varv att veva "upp" och sedan "ned" när tippen ska användas.
Tror tippen skulle användas oftare om det varit "enklare".

Finns någon färdig tippskruv anpassad till mutterdragare? (eller är det något som måste konstrueras?)

Just nu ser pinnen på tipskruven ut på följande sätt (diameter runt 15-16mm) .:
Bild
Orignalveven ser ut på följande sätt .:
Bild
Har även denna vev .:
Bild

Tror att ett 1/2" fyrkantsfäste för mutterdragaren högst upp skulle bli perfekt.

Först tänkte jag ta en lämplig hylsa (14mm?) och borra upp till perfekt diameter.
Men en sådan lösning saknar vev, och hylsan kommer att rosta ganska rejält.

Ett annat sätt är att kapa en hylsa som svetsas fast.
Nackdelen, som jag ser det, är att även den lösningen börjar rosta okontrollerat.

Förslag sökes!
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Blommas

#2 » 18:14:04, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsa fast valfri hylsa ovanpå veven så kan du lätt välja om du vill använda handkraft eller mutterdragare.

2 personer gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Khan

#3 » 22:39:15, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min nordic vagn är änden på tappen ovanför veven formad som en 6 kants mutter. Typ 19 mm hylsa.
Så det måste finnas att köpa färdigt. Har för mig att fler vagn tillverkare har samma sorts skruv till tippen.
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

Albireo (trådstartaren)

#4 » 00:20:43, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för Era tips!
Blommas skrev:Svetsa fast valfri hylsa ovanpå veven så kan du lätt välja om du vill använda handkraft eller mutterdragare.

Absolut! (det var min "spontana" tanke) ( det jag är mot lösningen är att det är så svårt att rostskydda svetsen mot vägsalt samt väder och vind )

Khan skrev:På min nordic vagn är änden på tappen ovanför veven formad som en 6 kants mutter. Typ 19 mm hylsa.
Så det måste finnas att köpa färdigt. Har för mig att fler vagn tillverkare har samma sorts skruv till tippen.

Toppen, det fick mig att söka och hittade några val, (men vet inte om dessa går att köpa för privatpersoner)

Några länkar till de jag hittat

Spännande! (men vet inte om någon av dessa passar min tippskruv - måste hela skruven bytas?)
- Har skickat några mail till några tillverkare, (men känner ingen större förhoppning att få svar...)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Claes Folkesson

#5 » 08:21:09, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsa på en hylsa och ha med ett spärrskaft istället för vev om du ska veva manuellt.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Stridis2

#6 » 10:34:02, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen tror jag inte mycket på att dra runt veven med skruvdragaren. Eftersom den är kraftigt obalanserad så kommer sakerna att skaka obehagligt mycket samtidigt som det kommer att belasta skruvdragaren mer (orkar inte skruva med så hög hastighet och drar mer ström) och större slitage på hissmekaniken. Risken att man ger sig själv en rejäl smäll av veven är också påtaglig.
Två varianter jag funderar på:
1. Sprinten som håller veven i nuläget ersätts med en klappsprint. Ta bort veven, sätt tillbaks klappsprinten med en annan rörbit som har fäste för skruvdragaren. Alternativt en hylsa med slitsade spår så man kan sätta ner hylsan när sprinten sitter i.

2. Ta bort veven. På toppen av skruven svetsas en stor sexkantsmutter fast. Veven byggs om med samma sexkantsfäste, samt en hylsa med fäste för skruvdragaren införskaffas.

Bara mina två ören.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bygert

#7 » 11:20:27, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inne på lite samma som stridis, en vev som far runt i god fart kommer bara att längta efter att knäcka en finger eller värre den gången man råkar vara lite oförsiktig. Men jag har ytterligare ett förslag på lösning. Ta tappen under behandling med en vinkelslip så den liknar en sexkant. Banka ner en hylsa på den, gärna tillsammans med stark gängsäkring. Klart för skruvdragare och om den rymt eller är tom i batteriet så använd spärrskaft.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Albireo (trådstartaren)

#8 » 13:12:37, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claes Folkesson skrev:Svetsa på en hylsa och ha med ett spärrskaft istället för vev om du ska veva manuellt.

Det finns olika stigningar på tippskruven. Info jag hittar är 4mm/varv eller 8mm/varv (vet inte vilken stigning min har).
Det innebär kanske 30-50varv x 2 när tippen ska användas.
Inga problem att använda veven (om vagnen inte är tungt lastad) - Den går ganska lätt att veva och en "knopp" gör det enklare att snurra.
Som det är nu följer veven alltid med. Befintlig knopp går dock inte helt lätt, och "glappar" en del.
Denna knopp med en rostfri vagnsbult samt lite "glidbrickor" och fett... Känns väldigt stabil att använda. (om jag får säga det själv :huh: )
Bild

Ett spärrskaft som lätt lossnar utan "knopp" tror jag inte skulle tillföra något i detta fall.

De gånger tippskruven ska smörjas / rengöras blir det många varv (ut och in / ut och in...) - nu blir det = aldrig :???: ...
Undra om min tippskruv har ett kullager längs upp samt om den är enkel att dela på - har aldrig undersökt.
Har även en husvagn (utan tippfunktion :grin: ) - Används veven blir det aldrig att man skruvar ut stödbenen helt / rengör samt fettar in, och avslutar med att veva ut och in ett par gånger. Med en mutterdragare / skruvdragare går det som en dans :dancing_geek: (om man är bra på att dansa)

Stridis2 skrev:... Risken att man ger sig själv en rejäl smäll av veven är också påtaglig...

Intressant reflektion! (men är den så stor?)

Stridis2 skrev:... 1. Sprinten som håller veven i nuläget ersätts med en klappsprint. Ta bort veven, sätt tillbaks klappsprinten med en annan rörbit som har fäste för skruvdragaren. Alternativt en hylsa med slitsade spår så man kan sätta ner hylsan när sprinten sitter i. ...

Är inte säker att jag förstod allt... (Finns det så små klappsprintar? Minsta klappsprinten Biltema har är på 5mm.) Går det att borra upp hålet på tippstången/veven till 5-5,5mm? Sprinten som sitter där nu är mindre.
Undra om det finns en passande rördimension (runt 15mm innerdiameter)?.

Stridis2 skrev:... 2. Ta bort veven. På toppen av skruven svetsas en stor sexkantsmutter fast. Veven byggs om med samma sexkantsfäste, samt en hylsa med fäste för skruvdragaren införskaffas.
Kommentar!
Ska man veva, måste veven sitta fast.
Eftersom jag inte vet hur en svetslösning skulle kunna rostskyddas på ett effektivt sätt, känns adapterlösningen (1) från stridis tilltalande.
Fullt möjligt att placera en annan "bult" där adaptern / veven kan sitta när den inte används.
( Annars är bulten / adaptern på felställe, när tippfunktion är önskvärd. - Det räcker att man kommer ihåg att ta med en laddad mutter-/skruv- dragare )

Vi får se om jag får något svar från tillverkarna - Om det finns att köpa en komplett/färdig vev..
Hittade på bildelsbasen ett Stödhjul TIAB E1 - "http://www.bildelsbasen.se/?link=item&ggl=s16&searchmode=1&vc1=207&pc1=126&vc[0]=207110100&pc[0]=126106121&post_id=37813160" - med förmodligen den funktion jag söker - (men lyckas nog inte ta reda på om veven passar till min tippskruv?)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

tortap

#9 » 13:26:26, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en specialhylsa som sitter på mutterdragaren. Kapa upp nån lämplig hylsa från skrotlådan. Få den att centrera över veven i mittenbilden och med en flik som går ner mot veven. Borde funka.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#10 » 13:39:14, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd två knutar så går det bra med skruvdragaren
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Albireo (trådstartaren)

#11 » 13:41:37, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Använd två knutar så går det bra med skruvdragaren

Utveckla "två knutar"?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Alrik

#12 » 13:58:27, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att de ev börjar rosta i svetsen går lätt att lösa genom att måla den delen efter svetsning.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

magloman

#13 » 14:30:46, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:
magloman skrev:Använd två knutar så går det bra med skruvdragaren

Utveckla "två knutar"?


Såna man har till spärrskaft. Det blir som en kardanaxel. Gör inget om det blir lite vinkelfel, man slipper att maskinen vill slitas ur ditt grepp.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#14 » 14:45:46, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:
Claes Folkesson skrev:
Stridis2 skrev:... 1. Sprinten som håller veven i nuläget ersätts med en klappsprint. Ta bort veven, sätt tillbaks klappsprinten med en annan rörbit som har fäste för skruvdragaren. Alternativt en hylsa med slitsade spår så man kan sätta ner hylsan när sprinten sitter i. ...

Är inte säker att jag förstod allt... (Finns det så små klappsprintar? Minsta klappsprinten Biltema har är på 5mm.) Går det att borra upp hålet på tippstången/veven till 5-5,5mm? Sprinten som sitter där nu är mindre.
Undra om det finns en passande rördimension (runt 15mm innerdiameter)?


Jag tror du förstod min tanke ganska bra. Just nu är det en rörbit i änden på veven. Gör en likadan rörbit fast utan vev men med något lämpligt fäste för skruvdragaren. En av de lättaste modellerna är att köpa en tapp med sexkantfäste i ena änden och 1/2" fyrkantstap i andra samt en tolvkantshylsa som precis passar ovanpå skruven. Om du borrar ett hål i hylsan så man fäster denna på samma sätt som veven eller om man gör två avlånga hål så man kan trä på hylsan när det sitter en sprint i hålet är tycke och smak.

Det finns klappsprintar (kallas även ringsprint) på 4,5 mm i alla fall.
Finns även modeller avsedda för rör.
Bild

En R-sprint kan kanske också fungera:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#15 » 15:38:37, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderat lite, om du tar en m16 skarvmutter, borrar ur den så att den går på axeltappen borrar ett hål för en låssprint.
Sedan är det bara att sätta på en 24 mm hylsa på maskinen och köra.

Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se