Claes Folkesson skrev:Svetsa på en
hylsa och ha med ett spärrskaft istället för vev om du ska veva manuellt.
Det finns olika stigningar på tippskruven. Info jag hittar är
4mm/varv eller
8mm/varv (vet inte vilken stigning min har).
Det innebär kanske 30-50varv x 2 när tippen ska användas.
Inga problem att använda veven (om vagnen inte är tungt lastad) - Den går ganska lätt att veva och en "
knopp" gör det enklare att snurra.
Som det är nu följer veven alltid med. Befintlig knopp går dock inte helt lätt, och "glappar" en del.
Denna knopp med en rostfri
vagnsbult samt lite "glidbrickor" och fett... Känns väldigt stabil att använda. (om jag får säga det själv
)
Ett spärrskaft som lätt lossnar utan "knopp" tror jag inte skulle tillföra något i detta fall.
De gånger tippskruven ska smörjas / rengöras blir det många varv (ut och in / ut och in...) - nu blir det = aldrig
...
Undra om min tippskruv har ett
kullager längs upp samt om den är enkel att dela på - har aldrig undersökt.
Har även en husvagn (utan tippfunktion
) - Används veven blir det aldrig att man skruvar ut stödbenen helt / rengör samt fettar in, och avslutar med att veva ut och in ett par gånger. Med en mutterdragare / skruvdragare går det som en dans
(om man är bra på att dansa)
Stridis2 skrev:... Risken att man ger sig själv en rejäl smäll av veven är också påtaglig...
Intressant reflektion! (men är den så stor?)
Stridis2 skrev:... 1. Sprinten som håller veven i nuläget ersätts med en klappsprint. Ta bort veven, sätt tillbaks klappsprinten med en annan rörbit som har
fäste för skruvdragaren. Alternativt en hylsa med slitsade spår så man kan sätta ner hylsan när sprinten sitter i. ...
Är inte säker att jag förstod allt... (Finns det så små
klappsprintar? Minsta
klappsprinten Biltema har är på 5mm.) Går det att borra upp hålet på tippstången/veven till 5-5,5mm?
Sprinten som sitter där nu är mindre.
Undra om det finns en passande rördimension (runt 15mm innerdiameter)?.
Stridis2 skrev:... 2. Ta bort veven. På toppen av skruven svetsas en stor sexkantsmutter fast. Veven byggs om med samma sexkantsfäste, samt en hylsa med fäste för skruvdragaren införskaffas.
Kommentar!
Ska man veva, måste veven sitta fast.
Eftersom jag inte vet hur en svetslösning skulle kunna rostskyddas på ett effektivt sätt, känns adapterlösningen (1) från stridis tilltalande.
Fullt möjligt att placera en annan "
bult" där adaptern / veven kan sitta när den inte används.
( Annars är bulten / adaptern på felställe, när tippfunktion är önskvärd. - Det räcker att man kommer ihåg att ta med en laddad mutter-/skruv- dragare )
Vi får se om jag får något svar från tillverkarna - Om det finns att köpa en komplett/färdig vev..
Hittade på bildelsbasen ett Stödhjul TIAB E1 - "http://www.bildelsbasen.se/?link=item&ggl=s16&searchmode=1&vc1=207&pc1=126&vc[0]=207110100&pc[0]=126106121&post_id=37813160" - med förmodligen den funktion jag söker - (men lyckas nog inte ta reda på om veven passar till min tippskruv?)