Egentligen är det inte helt isärplockade, fastnade i familjepyssel men det är inte mycket kvar och jag vet nu hur den är byggd.
Kollade ordentligt och såg 2 st små metallplattor svetsade nära mitten av axeln. Då blev det kristallklart- det är ett hål under och man kan skruva isär axelhalvorna. Vinkelslip med kappskiva, 5 min och så är en av dem borta. Blev förvånad att inget hål under. Såg ut som att nån svetsat igen hålet, lite ojämn yta. Om man ändå har vinkelslip i händerna… kapade bara 2 cm igenom axeln och kikade in - nej det är bara ytterröret, inget finns där inne
Då borde det gå att trycka ut axelhalvorna så som jag gjorde! Testar på andra sidan. Det som jag gjorde annorlunda den här gången var att jag drog
spännband runt axeln och röret. Tidigare vek sig domkraft och röret utåt som saxlänk så det inte gick att sätta på ett ordentligt
tryck. Nu hölls röret rakt och det gick att trycka lite mer. Värmde ordentligt och tryckte på så började den gå ut.
Efter att den gick ut några cm behövde trycka ut även den andra axeln på samma sidan eftersom de är sammankopplade med plattan. Det gick ju inte förra gången men gick bra nu. Värmde inte als. Osäker om det hjälper faktiskt. Efter att bytte sidan flera ggr så ställde en domkraft vid ena sidan och andra vid andra. Det går ganska lätt nu men hann inte ta ut helt. Några bilder:
Så det ser ut som att det är en gummibussning som är vulkaniserad direkt på axeln vid pendelarmen och en till närmare mitten av axeln (fortfarande inne ytterröret, se sista bild, den kommer upp med axeln). Bussningarna har en metallhölje utvändigt samt ett spår. Ytterröret har också ett spår så att bussningarna inte kan vridas runt i röret.
Vad gör jag med detta? Nej, det hjälper inte mycket. Verkar som att tyskarna trodde att det skulle hålla för evigt. Fjäderbussningarna verkar inte vara utbytbara så då är det hela halvaxel som skulle bytas, om det såldes någon gång. Man kan så klart försöka blöta dem i något som gör gummi mjukare (läste tidigare att evergreen
olja, glycerol och bromsvätska används för det, finns några videor på YouTube, dock med ganska tunna gummidelar. Vet inte även om det värt ett försök. Annars blir det 2 st Sverigeaxlar.
Angående att köpa ”bättre” renoveringsobjekt - kanske är det bästa varianten. Men då ska man ta tid och pengar att skrota denna, söka en ny, kanske blir det bättre men blir stum om några år? Det är ju inte lätt att byta gummistavar i axlar även om delar finns, kanske behövs en ny
axel i den också om några år? Då känns det bäst att reparera denna så vet man att axeln håller i 20 år. Dessutom blir det bråk hemma. Det var inte lätt att övertyga frun att jag ska ta över en gammal vattenskadad husvagn(fick den gratis). Mycket uppmärksamhet från grannar. Och så skrota allt nu och komma med en ”ny” husvagn. Grannarna kommer börja misstänka att jag
lever på sälja metallskrot