Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Byta gummifjädring på en gammal boggi-axel?

45 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Skru'are

#16 » 12:20:37, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Det ser mer ut som ståltorsion med fastrostad lagring...
Leta i dokumentationen!


Det behöver inte vara rost. Har du någon gång smort lagringen? Finns det fettnipplar eller hål för det?
Lagringen är troligtvis två bussningar av t ex Delrin/Nylon. De har genomgående hål för fett och låsning.
Skruv eller nipplar måste avlägsnas för att dela.
Det har visat sig att den typen av bussningar kan svälla och nypa fast axeln.

Gör rent så men kan se vad det kan finnas på axelröret! Ta detaljfoton på skruv, hål od och var de är tagna. :photograph: :photograph:
Dels vid änden och ca 2 dm in och ytterliggare 5 dm och fram till mitten. Övrigt som finns; tex text.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



Andriy (trådstartaren)

#17 » 13:13:23, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Att byta axlar låter dyrt, är det inte typ det enda förutom påskjutet som är användbart från husvagnen till en flakkärra? Jag skulle lägga de pengarna på en beg kärra som är konstruerad rätt från början.

Tanken var att bygga om den till en vagn för transport av ett mindre flygplan. Vikten är låg så hela chassit kan återanvändas med vissa förstärkningar/modifieringar. Tänkte bygga en stålram som skulle kläs ut med skumplast och glasfiberplast. Ja, det är ett alternativ att köpa en ”ny” chassi från en annan husvagn med en bättre axel. Men om jag ändå lägger rätt mycket på att bygga vagnen så skulle det kännas skönt att veta att axeln är ny eller nyrenoverad och att den inte kärvar till besiktning nästa år

1 person gillar det här inlägget.
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Göran Ekman

#18 » 19:12:12, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon poäng att ha en boogie?
Tänker på det som används för att transportera segelflygplan. Boogie blir väldigt brytigt. Om man svänger mycket eller ska hantera släpet med handkraft.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Skru'are

#19 » 19:20:37, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är en äkta boggi - inte en tandemaxel.
Och ståltorsion är en bra fjädringsprincip.
Så svaret är: Ja.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Andriy (trådstartaren)

#20 » 22:43:04, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter igen, hittade i en äldre katalog samma axel där det står ”axelns fjädring består av s.k. ”gummitorsionelement”. Denna fjädringstyp är helt underhållsfria”. Det finns dock flera olika vagnar i denna katalog med olika axlar så kan vara att det gäller inte alla axlar och inte just denna men det ändå tyder på att det är gummitorsion och inte ståltorsion.
https://www1.cabbycenterkristinehamn.se/dokument/ibok/cabby/instruktionsbok%20cabby%201983.pdf
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Andriy (trådstartaren)

#21 » 23:04:28, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Gör rent så men kan se vad det kan finnas på axelröret! Ta detaljfoton på skruv, hål od och var de är tagna. :photograph: :photograph:
Dels vid änden och ca 2 dm in och ytterliggare 5 dm och fram till mitten. Övrigt som finns; tex text.


Det finns bara en skruv på var sin sida ax axeln, totalt 4 st. Här kommer fotot på placering av den (notera att boggin är upp-och-ner). På tjänsteresa denna vecka och har ingen bild på skruven. Skruven sitter i gummi i hela sin längd och finns inget hål vidare så jag tolkar att den ska hålla gummielement på plats, dvs inte för smörjning. Finns inga andra smörjnipplar eller skruvar, inga hål eller text heller förutom typplåten.
Bild
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Andriy (trådstartaren)

#22 » 23:15:22, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Är det någon poäng att ha en boogie?
Tänker på det som används för att transportera segelflygplan. Boogie blir väldigt brytigt. Om man svänger mycket eller ska hantera släpet med handkraft.
Göran i Norråmyra

Nej, egentligen inte. Skulle gå med enkelaxlad också. Kommer inte köras fram och tillbaka mycket. Så funkar med vilket som. Kravet som jag hade var att chassit skulle vara ganska lång, typ 6,5 m totallängd på husvagnen. Så långa vagn har vanligtvis 2 axlar/boggi men det finns även enkelaxlade. Tar man en chassi från husvagn 420-470 så är de rätt korta och behöver förlängas. Ännu värre är att viktfördelningen blir fel. Flygplanet ska backa i vagnen och då blir tyngdpunkten på ”lasten” närmare bakre del av vagnen, dvs backtung. Längre chassi= tyngdpunkten på lasten närmre axeln = mindre backtung.
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Göran Ekman

#23 » 10:51:45, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Det här är en äkta boggi - inte en tandemaxel.
Och ståltorsion är en bra fjädringsprincip.
Så svaret är: Ja.

Ska man ha hantera släpet för hand är det en stor fördel med enkelaxel. Om man lastar en specifik pryl som ett flygplan som fixeras på samma ställe och ger samma tyngdpunkt varje gång då funkar det väldigt bra med en axel.
Ståltorsion är bra fjädrande axlar att det är en riktig boggi är också bra ( att axlarna sitter ihop med ett stag och blir oberoende av höjden på kulhandsken). Till skillnad mot en tandem axel där det sitter två axlar stumt i släpets ram.
Det är väldigt oklart vad det är för axel än så länge. I texten från Kabe står det att det är en gummi torsionsfjädring från Knott GTB 14 . Vad det är för typ av fjädring är i mina ögon lite oklart. Det ser på utsidan ut som en ståltorsions axel men det fattas bland annat möjlighet att plocka bort svängarmarna samt smörj möjligheter.
Är väldigt nyfiken på vad som finns i axeln.
Angående besiktning är det en god ide att så tidigt som möjligt ha kontakt med den personen som ska utföra regbesiktningen. Sköt kontakten med e-post så är det dokumenterat.
Påskjutet T-018 verkar heta Knott KF 17.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman

#24 » 13:34:28, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En variant till när det gäller att få reda på vad som finns i axeln är att kontakta någon hos husvagns tillverkaren, har man tur kan det finnas någon kvar sedan prylarna var nya är ju inte mer än drygt 40 år sedan.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#25 » 14:12:31, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man inga vettiga träffar om man söker på TSV-numret?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#26 » 14:38:12, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Får man inga vettiga träffar om man söker på TSV-numret?

Det jag hittar är att påskjutet heter Knott KF17
Knott är det tyska prylar?
Då kan det vara ide att använda tyska sökord. Sprängskiss, ritning, reparations anvisning eller något annat lämpligt.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andriy (trådstartaren)

#27 » 14:57:49, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En variant till när det gäller att få reda på vad som finns i axeln är att kontakta någon hos husvagns tillverkaren, har man tur kan det finnas någon kvar sedan prylarna var nya är ju inte mer än drygt 40 år sedan.
Göran i Norråmyra

Jag frågade de på vpdm.du om delar och de kollade med Knott och svarade följande:

TSV203P är ett gammalt "svensk" nr som är inte (längre) känd hos KNOTT !!
Förmodligen är det stål torsion och de produceras inte längre heller.
Axeln är fr 79 så den är 43 år gammal ....
Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med en axel eller ritningar (ingen stor chans att det finns ritningar i digitalt form från den tiden ...).

Men jag kan fråga även husbiltillverkare men chansen inte är stor…
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Skru'are

#28 » 15:04:07, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran
Jag säger inte emot dig om en- eller tvåaxlat vid handdrift. Det kan kräva lite mer planering.
Men egenskaperna vid körning efter bil är de som är viktigast.
Har man varit med om plötslig "punktering" med enaxlat så tror jag att man prioriterar två.
Hästtransport, trailer och husvagn är exempel på laster som ger vägegenskaper där det särskilt är värdefullt med boggie.
Det är skonsammare för lasten.

Vad gäller konstruktionen har du uppgifter som jag inte sett förut. Jag har efterfrågat fakta från TS tidigt.... Källan är viktig.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#29 » 16:06:23, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla uppgifter som jag har skrivit om är det som TS skrivit samt att jag har läst den instruktions boken som det länkades till.
Axeln hängde med in på -80 talet på husvagnarna. Kan vara så att någonstans finns det någon farbror som kan prylarna.
Just nu verkar det som att den farbrorn inte finns på Maskinisten.
Har varit förskonade från punkteringar på vårat enaxlade hästsläp, dom häst proffs vi har här runt, kör vagnar som det är tandemaxel på då kan man köra 15 mil på trehjul utan last.
Kör man en axlat är det kinkigare med lastningen.
I det här läget skulle jag ha kontaktat den som ska sköta registrerings besiktningen. Kanske flera för att det kan vara så att regler tolkas olika.
Kanske är enklast att köpa en ny axel. Jag vet inte.
Däremot har jag varit med och hämtat ”ute landade” segelflygplan med väldigt skräddar sydda vagnar som är enormt långa och alltid enaxlade.
Ett flygplan är en väldigt exakt last.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Skru'are

#30 » 17:48:34, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Kan vara så att någonstans finns det någon farbror som kan prylarna.
Just nu verkar det som att den farbrorn inte finns på Maskinisten
Göran i Norråmyra

Är du alldeles säker på det? :vissla:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se