Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Byta gummifjädring på en gammal boggi-axel?

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Andriy (trådstartaren)

#1 » 19:55:36, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Håller på med ombyggnad av en gammal husvagn med boggie-axel från 1979 till en transportvagn. Att riva hytten som var väldigt fuktskadat var ju lätt gjort. Bara efter det var klart upptäcktes att axlarna är stumma. De fjädrar nästan inte alls när man lyfter med en domkraft. Läste lite om byte av gummistavar i axeln, bl a här på forumet. På alla bilder och videon som jag sett utgörs axeln av två fyrkantiga eller klöverformade rör (halvaxlarna) som sitter i ett annat ytterrör och så är det långa gummistavar mellan dessa som fjädrar.
Har aldrig sett någon video eller sprängskiss på en boggi-axel. Har ni nåt som förklara hur de är byggda och fungerar? Jag bifogar några bilder och där ser ni att det inte är ett ytterrör utan det finns en lång mittsektion och två smala rördelar svetsade till en stålplatta som monteras till chassit. Det känns som att det är en hel gummibussning mellan ytterröret och axeln som fjädrar. Försökte att plocka isär genom att trycka ut stålplattorna med en hydraulisk press och ett rör (se bild). Till slut använde även ett till rör och en vanligt saxdomkraft på andra sidan av axeln. Provade värma med gasolbrännare. Stålplattorna böjs, gummit bränns men axeln sitter fast. Kan det vara så att det är inte halvaxlar utan en hel axel som går igenom ytterröret? I så fall borde de ha svetsat på pendelarmarna efter att axeln med gummit har monterats, vilket känns inte så smart.
Ett enkelt svar är "byt hela axeln" men det är ju svårare att göra på den här vagnen då de där stålplattorna utgör en del av bärande konstruktion i chassit. Funderade på att i värsta fall kapa av axlarna och svetsa "Sverigeaxlar" i stället på samma position. Osäker dock om det kommer godkännas av besiktningen. Det kommer ändå bli en registreringsbesiktning men eftersom det är så stor ombyggnad så kan de ha kommentarer på det.
Bild
Bild
Bild
Bild
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3



Skru'are

#2 » 00:41:04, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser mer ut som ståltorsion med fastrostad lagring...
Leta i dokumentationen!

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#3 » 08:21:16, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ståltorsion axel.
Den går inte att pressa isär. Sitter en stål stav som är fixerad i dels svingarmarna dels i centrum på axeln. När axeln fjädrar vrider sig staven.
Försök få reda på vad det är för axel,vad står det på påskjuts bromsen?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

tortap

#4 » 08:59:40, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasta på ett ton och kör på guppig väg. Antingen skrotar du axeln eller så kommer den igång. Försök få igång den för ståltorision är ungefär 1000x bättre än gummistuds.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

torbjorn_forsman

#5 » 09:10:53, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det vore ståltorsion så borde väl bärarmarna gå att ta loss från torsionsstavarna, medelst en stor stoppskruv eller liknande. Dessutom brukar sådana axlar nästan alltid ha smörjnipplar för bärarmslagringarna.
Instämmer i att det är bra att ta reda på vad det är för axeln, antingen genom typskyltar på axel och bromsdelar eller genom vagnens TSV-nummer. Ev kan det stå något intressant i regbeviset också.

När du väl vet vad det är för axel, så googla fram sprängskisser på den innan du fortsätter försöka få isär den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimbus

#6 » 09:53:30, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen ståltorision då stötdämpare är monterad. På många modeller är infästa med splines på mitten av axeln, kanske det har rostat där
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

torbjorn_forsman

#7 » 12:46:40, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många 70-talsvagnar, i synnerhet husvagnar men även andra sorters släpvagnar, har stötdämpare även om det är gummifjädrad axel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#8 » 13:08:00, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En rund axel. Ståltorision.
Kantig axel. Gummifjädring.
Finns det någon mer variant på fjädring i axeln?
I det här fallet så är det svaret som givits tidtagare, vad är det för prylar?
Det är den vägen man får lov att gå.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Berntson

#9 » 16:26:09, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att den är stum? Min granne har en släpvagn byggd på ett 1500kg husvagnschassi, den
är otroligt stötig olastad, men går hur fint som helst fullastad.
Fjädringen är ju anpassad efter att alltid gå med i stort sett maxlast eftersom "huset" alltid är med.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

Andriy (trådstartaren)

#10 » 17:15:47, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var klantigt av mig att inte skriva typen av axeln. Det står GTB 14 - TSV203P på axlarna. Hittade i någon gammal Kabe produktblad samma axel (GTB 14) och där står det att det är ”en gummitorsionsaxel som är helt underhållsfria”. Lyckades inte att hitta en sprängskiss på denna eller liknande boggi-axlar. Inga smörjnipplar. Gummibussningar i den långa sektionen är fasta med bultar/skruvar underifrån. 1 gick att skruva ut, 3 till bröts men borrades ut.
Chassit är visst lättare men när jag har bara en hjul på var sin sida så fjädrar det inte upp nästan als när man lyfter med en domkraft. Tror inte att man renoverat axeln tidigare och om gummit är 45 år gammal så är det ingen tvekan att den är hård. Senast besiktades 2001.
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Berit

#11 » 17:51:02, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Andriy (trådstartaren)

#12 » 21:18:03, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=119&t=151341

Ja, den har jag sett. Så får man inte göra egentligen. Kapar man axel och svetsar ihop = underkänt på besiktningen. Även om jag skulle få ut armarna så behöver man ersättningsgummi att byta. Om axeln ska ersättas så kapar jag kanske den gamla ändå för att se hur den är byggt. En fråga som återstår: får jag svetsa 2 sverigeaxlar på samma plats eller en klassat för samma vikt? Kommer den gå igenom registreringsbesiktning?
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Göran Ekman

#13 » 08:35:39, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det bli lite spännande hur är axeln uppbyggd ?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

björken

#14 » 08:59:39, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att byta axlar låter dyrt, är det inte typ det enda förutom påskjutet som är användbart från husvagnen till en flakkärra? Jag skulle lägga de pengarna på en beg kärra som är konstruerad rätt från början.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Göran Ekman

#15 » 09:58:24, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns den här tråden också. ers-gti @ Lossa axel/svängarm husvagn
Din axel saknar det som brukar finnas på ståltorsion axlar.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se