Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Köpråd av en kärra för transport av fordon

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

BigBengt (trådstartaren)

#1 » 02:09:54, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står i valet o kvalet att köpa en kärra för transport av fordon.

De flesta är 2,5-2,7 tonnare. Men framtida fordon har tunga batteri och borde man satsa på en 3,5 tons kärra för att möta framtiden. Hur hade ni resonerat? Hur brett flak är ett minimum?

Planen är att hyra ut kärran och även göra transporten om så önskas.

Har för övrigt en Saris Magnum maskinkärra 3,5 ton och en westbay 3,5 tons kärra.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 02:14:13, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte 3,5 tons universalkärra. Skiljer inte mkt mellan de olika viktklasserna. Lika bra o köpa rejält direkt.
Min är 2x4m och det är en högbyggd tippkärra. Långa ramper gör det möjligt att köra upp en bil. Man kan fälla lämmarna eller lämna dom hemma om man vill slippa trassla med dom. Så det är minimum för att köra bilar. Men större går ju ha men då blir den klumpig när man kör annat. Vill man ha många kärror kan man ju köpa en ren biltransport som har sträckmetall till körbanor tex och låglastat osv. Då får man mer lastvikt oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#3 » 07:22:38, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyra ut kan man göra om man gillar att laga... stor kärra och ovana personer är ingen bra kombination
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Iznogoud

#4 » 07:42:28, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikten/storleken är ungefär densamma så satsa på en 3,5T direkt.
Nackdelen vid uthyrning är väl att rätt få b-kortsfordon får dra 3,5T.

Min högbyggda Niewiadow -18 3,5T lastar 2820Kg.
Lastutrymme ( knäckt fram/bak ) ca, 2M x 4,6M, lastar det mesta, även en -70 tals Cadillac Limousine.
Billig vagn i alla kategorier, men har bra lastvikt.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

David, Luleå

#5 » 10:17:53, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga b-kortsfordon får ju dra 3,5t utan rätt körkort hos föraren.

Om föraren har rätt körkort, som de bör ha om de ska dra en tung biltransportvagn, så får man ju dra 3,5t vagnen med alla bilar. Det handlar ju sen bara om hur mycket man kan lasta.

Ex. Hyrde en 3,5t vagn drog med en bil som får dra 2,9t och lastade till typ 2,9t. Att vagnen sen håller för mera är väl ingen nackdel. Tjänstevikten ökar ju inte så mycket på en vagn mellan 3-3,5t totalvikt.

3 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

toker

#6 » 10:27:09, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

B96 har lite andra regler kan vara värt ta hänsyn till om man tänker hyra ut vagnen då passar den flera.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

BigBengt (trådstartaren)

#7 » 20:23:41, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Driver eget inom byggställning sen 2011 och kör eget material på mina kärror. Planen är nu att utöka med att hyra ut släp och köra åt andra. Dragbil som jag har är en d-Max. Funkar fint med fullt lastade släp. Har även hyrt ut kärra vid några tillfällen. Tidigare ägt en Iveco, men som dragbil är pickup bättre.

Kommer inrikta mig på transport med kärra och uthyrning i viktklass 3-3,5 ton. Tänker inte konkurrera med mackarna med mindre släp. Har två mindre också, men företag betalar bättre för transporter.

Ja, har e-kort och rutinerade med att köra stora och tunga släp.

Den stora kärran jag har är 510x210 tippbart och med 3x1750 axlar. Den mindre är en Saris 406x182 med två 1750 axlar.

En mindre Sävsjö 360x185 med 2x1350 axlar.

Och en liten Heby. Den är nog den som imponerar mest med att lätt klara dubbla lasten.
Senast redigerad av BigBengt 20:34:03, 02-11-2022, redigerad totalt 1 gång.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#8 » 20:29:50, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det nåt i Fogelstas sortiment som intresserar så kan jag fixa nåt bra åt dig. :thumme:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BigBengt (trådstartaren)

#9 » 03:03:10, 04-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag i första hand letar en låg kärra, så är frågan om bredd aktuellt. Sist jag körde en bil var den exakta 180cm bred. Men hur bred bör den minst vara för att fungera väl för lite större fordon?

Har span på en Variant 3,5 tons kärra. Hur är kvaliteten på dessa?
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

BigBengt (trådstartaren)

#10 » 08:48:56, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

At3000bt från Benderup kan vara intressant. Nån som har koll på vilken vikt axlarna är byggda för?

Nu när elbilar har jämnare viktfördelning, tror ni att 4 meter är för kort för att kunna lasta utan bakvikt?

Körde en lång Vito som hade handikappramp bak. Den var baktung och fick vobbelkännig vid över 70.

Nuförtiden tar jag alltid med mig några hundra kilo stenplattor om jag är osäker på viktfördelning på kärror för att få rätt kultyck.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 09:27:31, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att bli av med wobbel är det ofta ännu mer effektivt att lägga extratyngden mitt över eller något bakom dragbilens bakaxel än att ha den framtill på vagnen.
Hårdpumpade däck på den bil som står på biltrailern kan också hjälpa mot wobbel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#12 » 10:00:07, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en Fågelsta AT 2500 vilket nog är rätt lika den brenderups vagn, största nackdelen var de höga sidorna vilka gjorde att bilens dörrar inte kunde öppnas även på normalhöga personbilar.
Det tippbara flaket utgjorde också ett störande moment om bilen inte stod helt still ( svag handbroms ex,vis ) vid lastning, då flaket inte gick ned automatiskt efter lastning av bil.

Sikta hellre på en trailer/multisläp med låga sidor så att även låga bilar kan lastas + annat gods även om det kanske strider mot någon transportregel
Ex, på typ av vagn, https://www.boonstratrade.se/biltranspo ... 000kg-63cm

Min trailer är högbyggd ( 2x4,5M lastyta ) vilket jag intítialt oroade mig lite för väghållningsmässigt, men det har inte varit några problem, enda nackdelen med den är att originalvinschen, eller jag, är klen då det blir högt att lasta en bil som inte kan köras.
Den är dock ersatt av en ca, 6 tons elvinsch jag hade liggande, så nu följer det mesta med upp på trailern.
Undantaget cadillacen nämnd tidigare brukar jag ha 30-40Cm kvar av lastlängden framåt på 4,5M med de flesta bilar.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

BigBengt (trådstartaren)

#13 » 04:55:19, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni om denna vagn från öst? 5 meter lång, 204 bred och totalvikt 3500.

https://tauriga.lt/en/vehicle-transport ... as-aa-3500
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#14 » 08:11:11, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modellen som sådan är nog bättre än Brenderup/Fågelsta AT vagnar sett till lastning av låga bilar och dörröppnande, om ramperna är tillräckligt långa.
Kvaliteten är nog likt min polska vagn sämre dock. Men behöver du 5M lastlängd? Både lastvikt och smidighet borde lida av den längden.

Min är 4,5M och räcker för det mesta i bilväg med vingelmån kvar. ( 2820Kg lastvikt )

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

BigBengt (trådstartaren)

#15 » 10:16:12, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, längden är ett hinder vid lastning. Vilket märks med min kärra som är 510 lång på flaket.
Så låg vikt som möjligt är önskvärt.

Men jag har haft 4 ton på kroken och även det gick bra. Då var bilen nästan fullastad också. Kör mest byggställning.

Vägrar i allafall ha 10,12 eller 13 tums lågprofildäck på en tvåaxlad släp. Ska vara 14 med hög profil som tar upp ojämnhet.

Min Saris har 12tum. Stötig.

Disk om körkortsregler finns här:

Ännu en tråd om BE och B-96 osv osv

/M
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se