Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hur mycket tål ett husvagnsunderede?

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Vilgota (trådstartaren)

#16 » 09:25:39, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Problemet med en husvagnsram är att den inte brukar vara gjord för att tåla punktlaster, utan snarare för att ta upp en ganska jämnt utbredd last från vagnskorgen. Den brukar vara så klent gjord det bara är möjligt, för att man ska få in så mycket husvagn som möjligt inom en given totalvikt.
Beträffande vad däcken tål om man ska ha vagnen bara som efterfordon i 30 km/h, så är ett tips att titta i STRO handbok. Där finns tabeller över hur mycket man får överlasta däck vid reducerad hastighet.


Hej, har inte tillgång till den faktiska boken och jag hittar ingen online version. Det ända jag kan hitta är dels belastningsindex och hastighetsindex men ingen relation sinsemellan.

Jag lutar lite mot att testa att belasta ett husvagnsunderede med boggie med huset och om däcken går sönder är det inget enormt problem då man borde kunna se hur mycket på gränsen dem är redan vid stillastående. Det som oroar mig mer är själva ramen och främst axlarna. Känns som att det är svårare att märka när dem är på gränsen…

Någon som har något tips angående dem?
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001



magloman

#17 » 10:36:03, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkaren av axlar och däck har uppgifter om belastning så man behöver inte gissa.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Vilgota (trådstartaren)

#18 » 10:58:12, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tillverkaren av axlar och däck har uppgifter om belastning så man behöver inte gissa.


Står det på axlarna?
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

Berntson

#19 » 11:04:55, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ägde en Hobby 720 för tio år sen,totalvikt 2000kg,har jag inte helt fel satt det två 1500kilos axlar på
den.
Kabe Hacienda har totalvikt 2800kg.
Utbudet på skrotade/krockade kanske inte är så stort......
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

Vilgota (trådstartaren)

#20 » 11:21:40, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berntson skrev:Ägde en Hobby 720 för tio år sen,totalvikt 2000kg,har jag inte helt fel satt det två 1500kilos axlar på
den.
Kabe Hacienda har totalvikt 2800kg.
Utbudet på skrotade/krockade kanske inte är så stort......


Det låter lovande om tillverkarna överdimensionerar lite från start. Kunde du läsa på axlarna vad dem klarade eller hur fick du reda på den infon?
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

Berntson

#21 » 11:27:19, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har ett tsv-nummer eller motsvarande, typskylt på draget, går det att få fram
vilka axlar chassit har.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

torbjorn_forsman

#22 » 11:32:34, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husvagnsaxlar är ofta lite speciella ur fjädringssynpunkt eftersom man kan räkna med att de alltid går med så gott som samma belastning - det skiljer ju ofta inte mer än 10-20 % mellan tjänstevikt och totalvikt för en husvagn.
De axlar som används till andra slags släpvagnar (typ en lätt, enkel, öppen flakvagn) är annorlunda dimensionerade för att fungera (någorlunda) bra även vid mycket lätt last.

Tänk på att om man spärrar fjädringen, så kommer axeln att utsättas för mycket större dynamiska krafter pga ojämnheter i vägen än vad den var tänkt för från början, så i så fall bör man nog inte räkna med att axeln tål samma last som den var byggd för att klara med fjädringen i nyskick.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Vilgota (trådstartaren)

#23 » 11:41:34, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Husvagnsaxlar är ofta lite speciella ur fjädringssynpunkt eftersom man kan räkna med att de alltid går med så gott som samma belastning - det skiljer ju ofta inte mer än 10-20 % mellan tjänstevikt och totalvikt för en husvagn.
De axlar som används till andra slags släpvagnar (typ en lätt, enkel, öppen flakvagn) är annorlunda dimensionerade för att fungera (någorlunda) bra även vid mycket lätt last.

Tänk på att om man spärrar fjädringen, så kommer axeln att utsättas för mycket större dynamiska krafter pga ojämnheter i vägen än vad den var tänkt för från början, så i så fall bör man nog inte räkna med att axeln tål samma last som den var byggd för att klara med fjädringen i nyskick.


Hmm det var en väldigt bra poäng. Jag har aldrig rikigt förstått varför 30 vagnar inte får ha fjädring men antagligen för att det ska bli extra jobbigt att avregga :grin:
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

Vilgota (trådstartaren)

#24 » 12:00:12, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hittat en gammal Norrlandsvagn med påskjutsbroms och rätt drag. Försöker lirka ut ur säljaren om har har någon aning om maxlast men inget svar ännu.

Kanske någon här som har en bra kvalificerad gissning?

Vagnen verkar vara minst 15-20 år gammal och har en axel med ”normalstora” hjul.
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

torbjorn_forsman

#25 » 13:08:43, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Norrlandsvagnen varit oregistrerat efterfordon sedan den var ny, eller är den/har varit registrerad? Om den är registrerad, kan man ju få alla uppgifter via Transportstyrelsen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Vilgota (trådstartaren)

#26 » 13:44:20, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har Norrlandsvagnen varit oregistrerat efterfordon sedan den var ny, eller är den/har varit registrerad? Om den är registrerad, kan man ju få alla uppgifter via Transportstyrelsen.


Orreggad sen start verkar det som tyvärr
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

Orsa

#27 » 14:26:51, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har just byggt om en norrlandsvagn, ett lik, till jakt och skogshusvagn. Den är obromsad och går hur fint som helst. Har inte vägt den men gissar på 1,5 - 2 ton. Den drar jag med en outback. Hur mycket över 30 jag kört som mest är privatsak men man kommer snabbare mellan ”släppförbistoppen” om man kör femti på stora vägen.
Jag skulle varmt rekommendera en norrlandsvagn att utgå från, inte minst ur vikt- och täthetssynpunkt istället för att bygga ett eget hus. Bara skjuvningarna i ramen under en tretons träkoja kan ju spräcka knutarna uppe i takhöjd. I så fall kanske du ska följa tidigare rådet att bygga en rejäl ram själv i stället för en lättram. Norrlandsvagnen har en rejäl ram.
Har läst om en del byggen såsom du tänker göra och det brukar se tungt ut.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Vilgota (trådstartaren)

#28 » 14:51:19, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

[code][/code]
Orsa skrev:Jag har just byggt om en norrlandsvagn, ett lik, till jakt och skogshusvagn. Den är obromsad och går hur fint som helst. Har inte vägt den men gissar på 1,5 - 2 ton. Den drar jag med en outback. Hur mycket över 30 jag kört som mest är privatsak men man kommer snabbare mellan ”släppförbistoppen” om man kör femti på stora vägen.
Jag skulle varmt rekommendera en norrlandsvagn att utgå från, inte minst ur vikt- och täthetssynpunkt istället för att bygga ett eget hus. Bara skjuvningarna i ramen under en tretons träkoja kan ju spräcka knutarna uppe i takhöjd. I så fall kanske du ska följa tidigare rådet att bygga en rejäl ram själv i stället för en lättram. Norrlandsvagnen har en rejäl ram.
Har läst om en del byggen såsom du tänker göra och det brukar se tungt ut.


Hej, vad bra med någon med egen erfarenhet. Nu är det så att jag har huset färdigt så norrlandsvagnen jag hittade skulle fungera som donator där jag tar själva underredet från den. Mitt hus som står klart väger någonstans mellan 2-2.5 ton. Tror du en norrlandsvagn klarar det?

Hur så axeln ut på din vagn? Den jag hittat har en Axel med ”vanliga” släpvagnshjul, har din det också eller har du dem grövre hjulen jag sett på andra vagnar?
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

SwedEh

#29 » 15:03:33, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

'Finns det ingen skylt (kvar) på vagnen där de står typ, vikt mm?
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Orsa

#30 » 15:39:52, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Fjädrad axel och 185 däck, c-däck.
Gjort nytt golv m 100 frigolit och 15mm plywoodgolv så man kan fästa vadsomhelst varsomhelst

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se