torbjorn_forsman skrev:Problemet med en husvagnsram är att den inte brukar vara gjord för att tåla punktlaster, utan snarare för att ta upp en ganska jämnt utbredd last från vagnskorgen. Den brukar vara så klent gjord det bara är möjligt, för att man ska få in så mycket husvagn som möjligt inom en given totalvikt.
Beträffande vad däcken tål om man ska ha vagnen bara som efterfordon i 30 km/h, så är ett tips att titta i STRO handbok. Där finns tabeller över hur mycket man får överlasta däck vid reducerad hastighet.
Hej, har inte tillgång till den faktiska boken och jag hittar ingen online version. Det ända jag kan hitta är dels belastningsindex och hastighetsindex men ingen relation sinsemellan.
Jag lutar lite mot att testa att belasta ett husvagnsunderede med boggie med huset och om däcken går sönder är det inget enormt problem då man borde kunna se hur mycket på gränsen dem är redan vid stillastående. Det som oroar mig mer är själva ramen och främst axlarna. Känns som att det är svårare att märka när dem är på gränsen…
Någon som har något tips angående dem?