Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Kapell eller kåpa

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

BigBengt (trådstartaren)

#1 » 06:27:49, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag använder mina kärror (4st) för transport och förvaring av byggställning så behöver jag en mindre kärra privat.

Står i valet och kvalet om kåpa vs kapell. Ser fördelar med bägge. Ska användas som vardags kärra då. Storlek ca 3x1,5m 1200-1500kg. Har ni nå åsikt?
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet



tortap

#2 » 08:14:26, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kåpa är fint. Fast montering. Då kan man bygga lite arbetsbelysning inne och backlampor ute. Det gör man nog inte om man har kapell bara.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

SvampenT15

#3 » 08:33:36, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jag har haft en transportmekano kärra i säkert 30 år kan inte tänka mig något bättre det är en kåp kärra Googla transportmekano så ser du den som standard med tipp och inbyggd ramp
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

torbjorn_forsman

#4 » 08:36:32, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En störande sak är dock kåpvagnar där framlämmen inte går att fälla ner eller ta bort, det går ju inte att låta långt gods sticka ut längs dragstången på en sådan vagn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#5 » 10:41:16, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror väl på vad man ska ha den till. Galler är ju bra med för att köra skrymmande lätta saker.

Kåpa är ju lätt i vägen. Kapell går ju lossa där man behöver ha åtkomst. Ungefär som fast inredning i bilar.


Själv gillar jag högbyggda kärror med fällbara lämmar så man kan lasta o lossa med maskin. Tipp är ju trevligt också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mikkel

#6 » 12:02:10, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Magloman, det beror på vad du ska lasta.
Som jämförelse så hade jag förr en picup med förhöjda sidor och ett kapell som tak, det var perfekt som regnskydd och vid behov så rullade jag upp kapellet och kunde stå på flaket och lasta "skyhögt", dock inget inbrottsskydd.
Nu har jag en picup med fast kåpa, ca 1m höjd, helt värdelöst att lasta skrymmande och det går ju inte att ställa sig på flaket om man ska vara på flaket när man lastar. Dock ett visst inbrottskydd då luckorna går att låsa, åtminstone för nyfikna.
För mina behov vore det bästa ett släp med ett långt drag, fasta sidor, öppningsbara lemmar, avtagbara förhöjningslemmar och ett kapelltak på det. Då är det skyddat för regn, kan lasta både långa brädor och höga saker. Tipp är ju alltid bra.

Nu har jag ett obromsat släp med låga lemmar, det har jag klarat mig med nio gånger av tio, annars blir det hyrsläp.

Skulle jag ha ett släp med kåpa så skulle jag vilja ha en hög kåpa/skåp.

Som sagt det beror ju vad du ska lasta.
Senast redigerad av Mikkel 18:19:46, 29-04-2023, redigerad totalt 1 gång.
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

BigBengt (trådstartaren)

#7 » 08:46:42, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasta allt som en person som bor i ett hus på landet.

Möbler, skräp, ved, mursten mm.

Min granne har en mindre kåpkärra som han använder flitigt. Jag har galler och kapell till min Sävsjö boggikärra som är 360x180 i lastyta. Den storlek är i överkant för en kärra privat. Lite osmidig. En mindre och kortare vore bättre. Man överskattar behovet av en stor kärra.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#8 » 09:10:43, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns smartare om du kör lite mer med dom du har så du inte längre känner dig obekväm med dom.

Skaffa fler grejer som kräver underhåll och pyssel bör man tänka igenom.

Bredare kärror som inte kräver husvagnsspeglar för att synas, tycker iaf jag är smidigare än nån liten som inte syns förrän man svängt en del.

En större kärra utan kåpa/galler kan ju rymma lika mycket som en liten som har det. Smidigt och blir ju lägre lasthöjd.

Virke är ju lättare och smidigare att frakta desto längre kärra man har.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#9 » 09:23:25, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog vilja säga tvärt om, att jag föredrar en smal släpvagn som inte är bredare än bilen (dvs flaket är ca 120 cm brett), så länge det man tänker lasta får plats på en sådan. Men då kör ju jag en hel del på smala krokiga grusvägar där man riskerar att möta en fullastad timmerbil när som helst.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BigBengt (trådstartaren)

#10 » 10:14:34, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vagnar jag har står fulla med ställning när ställningen inte är uthyrd. Om då plats finns står de kvar på byggplatsen. Hyr en del av en nedlagd fabrik där ställningen nu förtiden förvaras. Tar ej av ställningen från vagn förutom när den ska sättas upp.

Så de är låsta i perioder. Äger säkert 10 ton ställningen.

Måste ha en som är ledig hemma.

Försöker se för och nackdelar med kåpa.

Min Westbay är högbyggd men har 3 axlar och helt onödigt att släpa 1200kg vagn om man ska hämta några bräder.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#11 » 15:28:00, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min senaste kärra är 4x2m högbyggd med tipp. Lagom storlek. Man ser den precis i speglarna då den är lika bred som bilen. Smidig att köra till ristippen eller om man vill hämta lite grus osv.

Perfekt höjd om man vill ha en mobil arbetsplats. Bara fälla ner lämmarna så är den plan.

Men fler axlar än två är rätt onödigt om man inte ska köra med överlass. Tredje axeln sänker den lagliga lastvikten.

Kör man virke så sticker det inte ut mkt varken framåt eller bakåt. Vill man snåla lite skulle en 3,6x1,8 funka med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bygert

#12 » 18:08:15, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppen kärra har ju poänger när nåt stort ska köras, kåpa för att skydda lasten mot både väder och klåfingriga. Men jag slänger in en variant till, hästsläpet. Det finns en klar nackdel, det som inte går in, det går verkligen inte in. Men för annat, ska man t ex köra en soffa så går man enkelt upp för rampen och bär in den med ståhöjd. Det ryms mycket och är väderskyddat. Det som kan vara problem är lastning med truck då rampen är i vägen. Cheval Liberte har löst det, rampen går både att fälla ner och att vika åt sidan, det är en finess som verkligen underlättar. Så kan man ju köra djur också och det behöver inte vara hästar.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Mikkel

#13 » 18:18:22, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vanliga vagnarna med kåpor finns ju med låga lemmar eller med höga.
Om man ska lasta ved så är det ju praktiskt med höga lemmar och det gäller ju även om man ska ha kapell och då blir det ju grindar.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Robert T

#14 » 18:50:41, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:De vanliga vagnarna med kåpor finns ju med låga lemmar eller med höga.
Om man ska lasta ved så är det ju praktiskt med höga lemmar och det gäller ju även om man ska ha kapell och då blir det ju grindar.


Observera att "lem" är en kroppsdel och "läm" är en fällbar skiva/lucka.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel

#15 » 19:16:34, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
Mikkel skrev:De vanliga vagnarna med kåpor finns ju med låga lemmar eller med höga.
Om man ska lasta ved så är det ju praktiskt med höga lemmar och det gäller ju även om man ska ha kapell och då blir det ju grindar.


Observera att "lem" är en kroppsdel och "läm" är en fällbar skiva/lucka.


Hahaha, tack för den informationen, nu kan jag skylla på min fru :mrgreen:
jag skrev först "läm" men så rättades jag av min fru :lmao:
och man gör ju som man blir tillsagd :laes_detta:
så då ändrade jag på senaste och även det första inlägget till "lem",
men jag borde ju veta bättre själv, så jag ska inte skylla ifrån mig... :vissla:
Jag tänker på maskiner med flaklemmar, undrar vad min fru tänker på? ... :klia: :lmao:
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se