Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Höja släp men behöver lämplig spacer

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

Vilgota (trådstartaren)

#1 » 16:41:24, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har ett släp som jag vill höja bädden på. Bädden sitter nu mellan hjulen men jag vill höja den så jag kan bygga över hjulen. Jag har identifierat att de båda axlarna till boggie släpet sitter fast med 4 u bultar var. Dessa är ca 40X120mm i innermått, jag behöver höja släpet med ca 120mm så jag har köpt nya u-bultar som är 40X240mm.

So far so good :grin:
Tanken är sen att jag med de nya bultarna sätter fast någon form av spacer under ramen på släpet och ovanpå axlarna som då behöver vara ca 40X120mm och ca 2-3 dm långt vid varje fästpunkt. Dvs fyra stycken spacers. Släpet kommer lastas med max ca 3.5 ton (och är av galvat fyrkantsrör) så jag letar efter något som inte kommer deformeras allt för mycket!

Vad kan vara lämpligt, jag har kollat in lite med balkar av olika slag eller fyrkantsrör men har inte hittat något direkt. Värt att nämna är väll att det inte finns någon mega budget direkt, som vanligt :smile:

Tack på förhand.
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001



PerJohansson

#2 » 20:32:00, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild skulle göra det enklare...

Men några förhöjningsblock frästa i lämpliga mått kanske?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Stridis2

#3 » 21:05:56, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ett personbilssläp? Tänk i så fall att om du höjer som du tänker ändras vinkeln på draget och därmed blir belastningen på hjulaxlarna annorlunda (=eventuellt fel).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

rospigg

#4 » 21:22:50, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 st 40X40 på varandra som svetsas samman i ett paket.
Beroende på hur skapelsen är konstruerad så kan det vara både fördel och nackdel att ha förhöjningen så lång att den går över både främre och bakre axelinfästningen.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Vilgota (trådstartaren)

#5 » 09:22:40, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Upp till höger i bilden kan man ungefär se infästningen av axeln. Jag har tyvärr ingen bättre bild att tillgå.

Förhöjningsblock vet jag inte riktigt vad det är men låter lämpligt, fast lite osmidigt att behöva fräsa dem...

Det där med vinkeln var bra att tänka på. Jag gjorde en snabb beräkning och med måtten på släpet som är totalt ca 8.9m så sitter axeln på ca 4.5 m och en höjning på 0.12 m ger då en ökad vinkel på ca 1.5 grader. Känns som att detta är tillräckligt försumbart?

3st 40x40 rör känns lite som en av det billigare och lättare lösningarna, vilket också gör att jag lutar mot det, vad kan det finnas för nackdelar med den? Tyvärr har dem satt en bit förstärkning eller dylikt mellan axlarna så det går inte att ha enbart en spacer per sida.
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

torbjorn_forsman

#6 » 09:53:17, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Träreglar av något hårt och bra material (ek, bok, rönn eller liknande), väl impregnerade så de inte ruttnar, bör fungera bra. Gör en lång träbit till varje sida, samma för bägge axlarna, så att du får så stor anliggningsyta som möjligt mot både ram och axlar.

Eftersom mellanläggen blir ganska höga och smala, så finns ju risk att det blir rangligt i sidled. Man kanske skulle bygga mellanlägget som en ram med tvärstycken som hindrar dem från att vrida sig åt sidan.

Beträffande lutning och dragkrokshöjder på personbilssläp, så bör man vara medveten om att det inte finns några standarder eller föreskrifter avseende höjd på dragkroken. Den teoretiskt ideala höjden för dragkroken beror på tyngdpunktsläget hos bil och vagn, idealet är att dragkroken ligger mitt på en linje mellan bilens och vagnens tyngdpunkter (inklusive aktuell last). I praktiken brukar dragkroken alltid sitta för lågt.
Skulle man behöva ha kraftigt luftande ram på en boggivagn så kanske man kan göra mellanläggen kilformade för att få lasten jämnt fördelad på båda axlarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Vilgota (trådstartaren)

#7 » 12:18:15, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var jag där och kikade och insåg att hela operationen är körd. Axeln sitter med en rambalk ovan sig som den sitter fast i och ovanför en annan liten rambalk som är ca 3 cm under axeln.

Så jag har moddat iden och nu ska vi istället bygga upp lastytan ovanpå. Detta tänkte jag göra med vanligt impregnerat trä. Frågan är hur mycket man kommer behöva bygga till ovanpå? från ramen ovankant på hjulen är det ca 120mm till ovankant på stänkskärmarna. Men det känns som att den inte riktigt kan fjädra fullt så mycket.

Jag förstår att det är väldigt svårt att svara på men all hjälp är tacksamt mottagen!
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

Göran Ekman

#8 » 14:06:10, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte 120mm då också?
Ska man vara kinkig så är det inte ett boggie släp utan tandem axlar.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Vilgota (trådstartaren)

#9 » 10:58:12, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där allt lär man sig något nytt. Men du tror det är säkrast att köra på 120mm också? Tänkte att släpet inte kan vara designat för att hjulen ska gå i stänkskärmarna och därför kunde man bygga ner dem lite :)
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

Vilgota (trådstartaren)

#10 » 10:58:59, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där allt lär man sig något nytt. Men du tror det är säkrast att köra på 120mm också? Tänkte att släpet inte kan vara designat för att hjulen ska gå i stänkskärmarna och därför kunde man bygga ner dem lite :)
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

Michael Meier

#11 » 15:11:18, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad heter vagnen ? den ser ut att vara kartongny.

Har du någon viktbegränsning att ta hänsyn till?

Behöver du registreringsbesikta ändringen av flaket ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman

#12 » 18:16:47, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilgota skrev:Se där allt lär man sig något nytt. Men du tror det är säkrast att köra på 120mm också? Tänkte att släpet inte kan vara designat för att hjulen ska gå i stänkskärmarna och därför kunde man bygga ner dem lite :)

Jag tänkte att det blir lika om du lägger 120mm mellan ramen och axeln eller eller om du höjer flaket 120mm ovanför axeln.
Men jag har inga erfarenheter av att modifiera släpkärror.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Vilgota (trådstartaren)

#13 » 11:52:41, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vad heter vagnen ? den ser ut att vara kartongny.

Har du någon viktbegränsning att ta hänsyn till?

Behöver du registreringsbesikta ändringen av flaket ?


Det är en Vlemmix th720 från 2017 som det ska byggas ett tinyhouse på!

Tanken är att med hus fast monterat dra det som efterfordon. Dock ska den enligt lag vara ofjädrad men det hade jag tänkt glömma att läsa...

Så ingen besiktning och i teorin ingen viktbegränsning då den är bromsad. men i praktiken har den en totalvikt på 3.5 ton som jag inte är i närheten av att överskrida!
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

Vilgota (trådstartaren)

#14 » 11:53:28, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
Vilgota skrev:Se där allt lär man sig något nytt. Men du tror det är säkrast att köra på 120mm också? Tänkte att släpet inte kan vara designat för att hjulen ska gå i stänkskärmarna och därför kunde man bygga ner dem lite :)

Jag tänkte att det blir lika om du lägger 120mm mellan ramen och axeln eller eller om du höjer flaket 120mm ovanför axeln.
Men jag har inga erfarenheter av att modifiera släpkärror.
Göran i Norråmyra


Ja du, det kanske är bäst att ligga på den säkra sidan och göra lika som tillverkarna!
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001

Vilgota (trådstartaren)

#15 » 11:57:14, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast om någon har en bra ide på hur man spärrar fjädringen på denna typ av axel så skulle det också vara tacksamt då skulle jag slippa höja hela schabraket. Vill helst undvika att svetsa i den galvade ramen men jag tror de tär någon form av järn på själva axelnavet.
Vilgota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:53, 25-01-2023
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Vw lt 35 2001


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se