Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Fråga om montering av lyftkran på släpvagn

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Saftarz (trådstartaren)

#1 » 18:10:54, 17-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har precis köpt ett nytt släp och ska montera en enkel lyftkran från verktygsboden (PELA)

Från början tänkte jag satt ett kraftigt vinkeljärn i framkant av lastytan för att kunna fästa både i golvet och i framlämmen, men nu när jag fått hem släpet så ser jag att det kanske hade kunnat gå att montera uppe på sidolämmen om man förstärker upp lite? :klia:


Bild
Bild

Sidolämmarna är 4mm tjocka, och tanken är isåfall att göra en 6mm stålplåt lika stor som bottenplattan på kranen, och bulta rakt igenom där den står på bild (totalt 10mm plåt då) och svetsa på ett par bitar nedåt lämmarna så att jag kan fästa ett par stödben både framåt och på sidan. Frågan är om det håller? Hade varit skönt att slippa ha kranen ivägen på lastytan nämligen :mrgreen:

Kranen lyfter 900kg längst in och 450kg längst ut men jag skulle tro att jag kommer lyfta 4-500kg som max (handlar med skrot så det är lite gott och blandat jag kommer lyfta) är det tyngre grejer som ska upp så är det tipp på släpet så jag kan dra upp det där bak istället. Tacksam för tips och råd :grin:

Ha det gott!
Mvh Emil
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11



BigBengt

#2 » 21:19:05, 17-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har min kran monterad på golvet. Mitt golv är 28x120 trall som det ligger aluminiumdurk på. Under har kran har jag även durk för att fördela brytkraften. Det är samma kran jag har.

Jag har som mest lyft motorer med växellådan, ca 200kg. Då min Hebykärra är lätt, så har jag ett stödben monterat för att förhindra tipp.

Du måste registreringsbesikta för att köra lagligt.

Bild på min kran i länk nedan.

https://www.instagram.com/p/CdkTIIwqr_9 ... BiNWFlZA==
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

Saftarz (trådstartaren)

#3 » 15:19:31, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Tack för bilden! Hur tjock är din aluminiumdurk som du monterat bottenplattan på? Det blir nog montage på lastytan ändå för min del, tror det blir bäst så :smile:

Men jag har bara en vanlig plyfaskiva i botten, så jag kanske behöver förstärka upp lite mer än du har gjort. Har 6mm stålplåt liggandes hemma som jag tänkte använda isåfall, och möjligtvis fästa ett stödben ihop med stålplåten undertill på nåt vis för att ta upp sidokrafterna. Ska fundera lite och testa :thumme:

Är det någon annan som har monterat kran på sitt släp så får ni gärna bifoga lite bilder :cool:
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

wol

#4 » 21:10:22, 22-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att montera den på lämmen i hörnet har väll flera fördelar den stjäl mindre plats av flakyran och du får ju även lite extra lyfthöjd och det kan vara väldigt gott vid lyft av lite större prylar och ett stödben på hörnet framför kranen. Det bör bli ganska stadigt och där sitter det förmodligen inte ivägen.Du kan väl lägga några vinkeljärn eller något under som förstärkning och låta dom gå en bit utanför kranfoten och inte bara undet den sedan bultar du även ihop stödbenet med foten och en fästpunkt längre ner under flaket så blir det nog tillräckligt starkt utan att väga alt för mycket för vikten på kranen och förstärkningarna minskar ju lastvikten på flaket. Du kan ju göra så att du kan sjuta ut stödbenet en bit åt sidan så blir det ännu stadigare vid lyft.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

BigBengt

#5 » 08:02:52, 24-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På släpet är duken 3/5 och under trallen ligger en 5/7 plåt.

Tog vad jag hade hemma.

Hade i första hand försökt montera den på kanten som du tänk från början. Finns fördelar med att inte låsa lastutrymmet med en kran. Alternativt i linje med hjulen.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

Saftarz (trådstartaren)

#6 » 10:06:31, 24-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får bli montering på flakytan, tyckte det var lite synd att borra i sidolämmarna. Och lastytan är ca 450cm lång när jag har lämmen bak nedfälld så ont om plats är det inte heller även när kranen är på :grin:

Har kapat till en stålplåt 7mm tjock (50x50cm) som jag ska ställa på flakytan för att fördela vikten lite, och undertill blir det en durkplåt (bara för att det var ett helvete att borra i plåten jag hade, slutade med att jag tog till plasmaskäraren :lmao: Aldrig varit med om liknande. Stod hardox 400 på baksidan av plåten, förstod det som att den var extra hård/seg när jag googlade lite snabbt på det :klia:

Håller även på att tillverka ett fäste till min vinsch som ska monteras i framkant, slänger upp några bilder sålänge. Ska iväg om en stund och köpa lite bult och förhoppningsvis få kranen monterad idag, och fortsätta lite med vinschfästet :cool:

Återkommer med fler bilder under dagen!


Bild
Bild
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

Orsa

#7 » 10:23:29, 24-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ALL KRAFT SKA JU NER I BACKEN OCH ATT GÅ VIA hela lättbygget (plyfa/durk/ram funkar ju men ger ju ganska stora brytmoment och lång väg bort till däcken, liksom.
Inget är ju enklare och mer förutsägbart än stöd direkt ner i backen.
Men du verkar ju ha koll och ramen med lämmar är ju som starkast i hörnen så det blir säkert bra. Man behöver ju inte inte lyfta max innan man ser hur det beter sej. Hela kärran mår också bättre om du har baklämmen stängd när du kranar. Det håller ju ihop hela hörnet ända upp.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Orsa

#8 » 10:25:27, 24-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kollat din bild bättre innan jag skrev sista saken. Ser inte ut som öppningsbar läm bredvid kranfoten, eller hur.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Saftarz (trådstartaren)

#9 » 14:06:11, 24-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Skulle kollat din bild bättre innan jag skrev sista saken. Ser inte ut som öppningsbar läm bredvid kranfoten, eller hur.


Hej! Nej precis, bara bakre lämmen är öppningsbar. Jag ska montera ett vinkeljärn ihop med bägge plåtarna där jag fäster ett stödben också :grin: sen får jag såklart testa lite försiktigt och se hur det beter sig. Håller på och skruvar ihop det nu så återkommer snart med bilder :thumme:
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

Saftarz (trådstartaren)

#10 » 19:24:39, 24-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär ja! Kranen monterad och vinschfästet är även det färdigt och lackerat, blir montering av det imorgon :grin:

Bifogar lite bilder hur jag gjorde vid monteringen av kranen, om någon är intresserad! Har bara provat att lyfta ca 100kg än sålänge så det återstår att se hur det håller ihop senare. Kanske får göra någon form av förstärkning till men det ska nog hålla som det är nu för att lyfta ett par hundra kilo iallafall :thumme:

Allt byggdes av diverse järnskrot jag hade liggandes hemma, det enda jag behövde köpa var lite bultar på biltema :cool:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11

BigBengt

#11 » 18:16:45, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen får du leta upp nått som du känner till vikten på, typ sugga och prova lite. Sugga finns i olika vikt, så bara googla när du hittar en.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

Saftarz (trådstartaren)

#12 » 16:25:21, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte det! Återkommer när jag hunnit testa den lite mer :thummar:

Ha det gott!
Mvh Emil
Saftarz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:11, 26-09-2020
Ort: Mörrum
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag b11


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se