Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Sparsam körning med tungt släp

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 23:36:50, 09-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyllde i onsdags på körkortet med behörigheten BE.
Körde upp privat utan att blanda in körskolan. Trevlig förarprövare och det mesta snurrade på utan konstigheter

Det ända han anmärkte på var momentet sparsam körning där jag hade förbättringspotential. Körde upp med min ena Saab, en 9-5 aero automat, ganska törstig från början och har inte kört detta ekipaget tidigare då jag inte varit behörig så kan ha varit en bidragande orsak.

Så, hur kör man mest sparsamt när man drar tungt? Nån som gått ecodriving kurs på sistone?
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



Robert T

#2 » 23:58:29, 09-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spelar väl ingen roll vad för fordon du kör, principen är den samma.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 06:47:09, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man med automatlåda så är det absolut viktigaste att köra på sådant sätt att automatlådan går i lock-up så stor del av tiden som möjligt, och man alltså slipper att en stor del av energin som motorn levererar bara blir värme i momentomvandlaren. Har bilen möjlighet att manuellt avaktivera högsta växeln i växellådan kan det vara en fördel att göra detta för att slippa att lådan går ur lock-up när man drar tungt. Det kan också löna sig att ha en lysdiod inkopplad som skvallrar om vad magnetventilen för lock-up har för sig.

Rör det sig om en bensinmotor så gäller det att undvika att gasa så mycket att motorstyrsystemet börjar fullgasanrika alternativt ställer tändningen sent för att förebygga spikning. Under vilka förhållanden motorstyrsystemet gör detta kan variera mycket mellan olika motortyper och generationer motorstyrsystem, även inom samma bilmärke.
FFV-bilar brukar bara fullgasanrika och ställa tändningen sent när de går på bensin, inte när de körs på E85. På en del bensinbilar griper inte fullgasanrikningen in förrän över ett visst varvtal, på dem kan det löna sig att segdra för att hålla sig under det varvtal där anrikningen startar. Däremot finns det andra som är oekonomiska vid segdragning pga att de ständigt går med sent tändläge under en viss varvtalsgräns.
Under alla förhållanden bör man undvika att motorn får anledning att accelerationsanrika, det gäller alltså att undvika snabba rörelser på gaspedalen. Om den stänger av bränslet helt vid motorbromsning med släppt gaspedal, så ska detta utnyttjas så mycket det går.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Robert T

#4 » 13:58:06, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det snart tio år sedan jag gick kurs i eco drive senast men jag kan säga att det torbjorn_forsman skriver absolut inte är något som lärs ut. Så avancerat går man absolut inte in i ämnet utan det handlar om att man ska planera sin körning, släppa på gasen och rulla och så vidare. När vi gjorde de praktiska momenten i kursen hade vi en mätare som straffade oss varje sekund vi använde bromsen. Vi hade även en stående vattenflaska som om den välte blev icke godkänt.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#5 » 15:18:28, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag syftade på ekipaget med automatlåda är att motorbromsen är betydligt mindre mellan automat och manuell just på dessa två bilar.

Körde i läge 4 på lådan som skulle enligt manual skulle ge motorbroms och var rekomenderat när man drog tungt. Inte mycket till motorbroms där inte.
Man behöver därför släppa av rejält mycket längre innan cirkulationsplats eller korsning när det ligger två ton och trycker på bak vilket jag upptäckte på uppkörningen och fick kompensera on the go så att säga.

Det jag fått lära mig från när jag tog C-kortet 2005 var i korthet

*Håll alltid ekipaget rullande, planera körningen.
*Undvik broms
*Hoppa växlar på manuell, undvik nedväxling på automat.
*Inte över 3000 rpm (eller grönt fält lastbil)
*Accelerera med max halv gas upp till hastighet.
*Håll jämn fart

Som du skriver Torbjörn så vill man ju gärna låsa momentomvandlaren på äldre lådor för att slippa pumpförlusten däri dock brukar lockupen gå i först i landsvägsfart. Drar man tungt och ger gas i uppförsbacke kan även lockupen gå ur om man ger mer än ett visst procent gas eller motorbelastning.

Bromsarna böt jag första gången på den manuella i sommras efter 12 000 mil med övervägande stadstrafikmil. Så inbillat mig att jag inte använder så mycket broms.

Hur ser bromsvanorna ut hos er andra, hur många mil mellan bromsbyten?

Alltid kul att lära nytt så därav min fråga om det finns ytterligare saker att ta hänsyn till kopplat till körteknik?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#6 » 16:42:18, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ECO drive för sonen var max 2000 RPM. Men aldrig trafikfarligt.
Typ halv gas max, folk bakom får lugna sig.
Max 30 in till rondell och 22-23 i rondellen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#7 » 20:23:53, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="nimrod_pro"

Bromsarna böt jag första gången på den manuella i sommras efter 12 000 mil med övervägande stadstrafikmil. Så inbillat mig att jag inte använder så mycket broms.

Hur ser bromsvanorna ut hos er andra, hur många mil mellan bromsbyten?

Alltid kul att lära nytt så därav min fråga om det finns ytterligare saker att ta hänsyn till kopplat till körteknik?[/quote]

Jag har en känsla av att jag bara byter bromsbelägg och skivor en gång på varje bil jag har.
På Ford Focusen jag hade förut, byttes belägg och skivor fram vid 16000 mil och när jag gjorde mig av med bilen vid 34000 så var de "nya" delarna fortfarande långt från slut.
Bromsbackar bak byttes vid drygt 20000, inte för att de var utslitna utan för att ena hjulcylindern hade läckt och sölat ner dem med bromsvätska. När ändå hjulcylinder, handbromsvajrar och en missbildad självjustering behövde bytas, var det lika bra att byta backarna också.

Audi A3 som jag har nu, har gått 19000 mil (har inte kört bilen själv så långt utan har ärvt den). Bromsbelägg bak är bytta en gång, men fram tror jag original sitter kvar fortfarande. Ena bakre bromsoket byttes härom året sedan handbromsmekanismen hade lagt av.

Jag vande mig av vid att använda fotbroms för många år sedan då jag körde en Citroën GS med läcka på båda bromsrören bak (spiralrör istället för bromsslangar, som det kunde fastna grus i som nötte sönder dem. I och med hydraulservot på den bilen så fungerade bromsarna utmärkt trots läckan (jag var t o m till bilprovningen och fick den godkänd trots läckande bromsrör), men det gick ju åt en deciliter hydraulolja för varje bromsning, så fotbromsen användes endast som nödbroms. För vardagsbromsning var det motorbroms och handbroms som gällde.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BigBengt

#8 » 20:35:28, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min pickup får gå tungt ibland. Men med lite planering vid körning så byttes första belägget vid ca 23000 mil. Det var i våras. En D-Max från 2016.

Riktigt snål är den även med kärra.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se