[quote="nimrod_pro"
Bromsarna böt jag första gången på den manuella i sommras efter 12 000 mil med övervägande stadstrafikmil. Så inbillat mig att jag inte använder så mycket broms.
Hur ser bromsvanorna ut hos er andra, hur många mil mellan bromsbyten?
Alltid kul att lära nytt så därav min fråga om det finns ytterligare saker att ta hänsyn till kopplat till körteknik?[/quote]
Jag har en känsla av att jag bara byter
bromsbelägg och skivor en gång på varje bil jag har.
På Ford Focusen jag hade förut, byttes belägg och skivor fram vid 16000 mil och när jag gjorde mig av med bilen vid 34000 så var de "nya" delarna fortfarande långt från slut.
Bromsbackar bak byttes vid drygt 20000, inte för att de var utslitna utan för att ena hjulcylindern hade läckt och sölat ner dem med bromsvätska. När ändå hjulcylinder, handbromsvajrar och en missbildad självjustering behövde bytas, var det lika bra att byta backarna också.
Audi A3 som jag har nu, har gått 19000 mil (har inte kört bilen själv så långt utan har ärvt den). Bromsbelägg bak är bytta en gång, men fram tror jag original sitter kvar fortfarande. Ena bakre bromsoket byttes härom året sedan handbromsmekanismen hade lagt av.
Jag vande mig av vid att använda fotbroms för många år sedan då jag körde en Citroën GS med läcka på båda bromsrören bak (spiralrör istället för bromsslangar, som det kunde fastna grus i som nötte sönder dem. I och med hydraulservot på den bilen så fungerade bromsarna utmärkt trots läckan (jag var t o m till bilprovningen och fick den godkänd trots läckande bromsrör), men det gick ju åt en deciliter
hydraulolja för varje bromsning, så fotbromsen användes endast som nödbroms. För vardagsbromsning var det motorbroms och handbroms som gällde.