Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Renovera axlar UME A30 hästsläp. Delar..?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 21:17:20, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att plocka bort axlarna på vårat Ume A30 hästsläp. Börjar bli väldigt rostiga axlar. Sen skulle nog bromsar.. wirerar och stötdämpare behöv gås igenom eller bytas.
Axlarna sitter ju bara med fyra bult i chassiet. Så ser ju enkelt ut. Så kan jag stå under tak och slipa och måla i bra arbetshöjd.

Inför detta projekt undrar jag därför vilka nr på typskyltarna jag ska gå efter..? Samt var man hittar billigast reservdelar.. Tyskland..?
På ena axeln satt det två typskyltar :???:

Bild
Bild

Detta är typskylten på påskjutsbromsen:

Bild

Har varit lite strul med att när tjejen backar så trycks påskjusbromsen ihop och låser hjulen. Så något skit är det ju med bromsarna. Jag fick släppa lite på broms justeringen för att bli av med detta problem.


Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



torbjorn_forsman

#2 » 23:04:52, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den första typskylten avser nog dubbelmontaget med två axlar, och den andra avser en ensam axel. Dels har ju den första skylten dubbelt så högt tillåtet axeltryck angivet, och dels har man lagt till 2/ i typbeteckningen där, vilket man väl får tolka som att den skylten avser två stycken axlar av typ 1054.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#3 » 23:12:09, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök kontrollera hur innerröret ser ut. För det rostar oftast sönder före ytterröret. Och det såg ju inte så vackert ut.
Jag skulle överväga att byta ut axlarna. Jag har varit med om ett tappat hjul på lastad hästfinka pga rostigt innerrör, och ett fall där det var nära förestående. Då tog vi oss hem med hjulen kvar men de hade intressanta cambervinklar.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Michael.Andersson (trådstartaren)

#4 » 15:56:53, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du röret inne i axeln..? Ser man ens det på bilderna..?
Tycker den borde sitta skyddat. Har ju även fettnippel där i ytterkant av axeln. Sen sitter det ju en fettnippel typ 30cm in på axeln. Dessa pumpar jag i mycket fett i en gång om året. Så Tycker det borde vara indränkt i fett inne i axeln.

Hur är axeln byggd invändigt? Är det en ända lång torisionsstav genom hela axeln :???:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

torbjorn_forsman

#5 » 17:37:51, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det sitter smörjnipplar på axeln så bör den vara torsionsfjädrad. Vet ej hur en BPW-axel är konstruerad, men Hahn har ofta en enda lång torsionsstav som är säkrad på lämpligt sätt på mitten.
Tänk på att om man ska smörja en sådan axel med fettspruta så bör man trycka in fett två gånger i varje nippel, en gång med axeln stående på hjulen och en gång med hjulen hängande fritt.
Det ser ut som om bärarmarna är sänksmidda eller möjligen stålgjutgods, då är de troligen i ett stycke med lagertapparna och det är knappast någon större risk för svåra rostskador där. Detta är värre på lågprisaxlar med svetsade konstruktioner av fyrkantrör mm, där kan bärarmarna bli mjuka pga rostskador.
Med hjälp av beteckningarna på typskyltarna bör det vara lätt att googla fram sprängskisser mm för axeln.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael.Andersson (trådstartaren)

#6 » 19:12:41, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja själva bärarmarna där hjulnav m.m sitter i är ju rejäla. Då är jag mest bekymrad över rost på själva axeln. Den vill man ju gärna ge en omgång med roterande stålborste och rejält rostskydd.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Dexxas

#7 » 19:55:32, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du måste justera av det centrala bromsstaget från kulhandsken och bakåt för att bromsarna låser sig vid backning då är det dags att lossa trummorna och fixa bort rosten i de fjäderspända mothåll som ska kunna vinkla ned sig när trumman roterar i backriktning.
Om dina justeringar i bromsskölden utgörs av en sexkantig tapp, ca 8-9 mm grov så finns det oftast ett litet 4 mm hål borrat genom bromsskölden och genom det fjäderbelastade mothållet som är avsett för att låsa mothållet då man justerar beläggens kontakt med trumman och det ska vara låst under justering.
Rotera trumman i rätt rotationsriktning vid justering, alltså framåt.
Bakåt bromsar inte en frisk BPW, inte ens med handbromsen ansatt.
Har jävvlats många gånger med att få dessa axlar att bromsa jämt..... :bira:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Dexxas

#8 » 20:02:35, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in en länk för att visa vad jag svamlar om....
https://youtu.be/YWeh2xSzoe0?si=4Zn44dSZOpmeNG6Y
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Michael.Andersson (trådstartaren)

#9 » 20:27:36, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha.. ja det sitter ju en tapp som jag justerat med vanlig hylsa på spärrskaft. Har Dock inte tittat efter nåt hål :grin:
Fattar inte riktigt vad det är man spärrar via hålet

Nu är oftast ett hjul låst när man ska köra iväg med släpet. Då får man backa nån meter så släpper det.

Så antar att trummorna skulle behöva tas bort och alla glidytor för backar m.m ses över

Bra att man får lära sig lite mer om släpvagnsbromsar :thummar: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

torbjorn_forsman

#10 » 20:35:34, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en gång i tiden en släpvagn med Hahn-axel och en mycket tidig lösning på backautomatiken (jag tror vagnen var från ca 1975). Backautomatiken byggde på ungefär samma lösning som Dexxas beskriver med ett fjäderbelastat mothåll, men den var gjord så att även när hjulen rörde sig framåt, gav den efter vid tillräckligt stor bromskraft. Om man tog i, kunde man trycka in påskjutsanordningen i ändläge trots att allt var rätt justerat. Vagnen var så gammal att när jag hade den, var det många bilprovare som inte kände till den där backautomatiklösningen som väl bara hade använts på en enda årsmodell. För att inte få vagnen underkänd på dålig rörelsereserv, var jag tvungen att ha med mig en sprängskiss på bromsarna och vara beredd att förklara backautomatiken för bilprovaren vid varje besiktning.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael.Andersson (trådstartaren)

#11 » 08:59:18, 01-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://shop.umeslap.se/sv/PRODUKTER/Val ... altorsions

Där fanns det visst sprängskiss och delar.
5000kr för stötdämparsats :uupps: Lite väl saftigt tycker jag


Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

ac tc

#12 » 16:24:20, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BPW är väl Knott numera.
Stötdämpare finns universal om måtten stämmer.
Back automatik...börja med att renovera och justera in bromsarna, det brukar betyda att byta allt löst innanför trummorna.
Sträck vajrana så de inte påverkar bromsen alls när påskjutet är uttdraget och sedan det viktigaste:
- justera endast bromsarna i trummorna, aldrig genom att sträcka wiren i annat fall än att det inte sträcks upp när påskjutet är ihopskjutet. Så fort det börjar dra i wiren så ballar back automatiken ur.
Jag har handlat av https://nettotrailer.se/ till mina hästfinkor.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se