Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Dragstången sitter som berget

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

mathsson (trådstartaren)

#1 » 22:07:44, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Köpte en Gisebo 1250/T för ett antal år sedan för en billig peng.
Detta p.g.a förra ägaren helt hade tagit bort bromsarna och så vidare.
Köpte på mig grejer för att fixa till kärran nu, däribland fanns även dämparen till dragstången som jag trodde hade givit upp.

Plockade bort hela påskjutsbromsen för att byta dämparen, och då visade det sig att dragstången är helt stum, går inte att slå varken in eller ut, heller inte att vrida med rörtång(kanske inte ska gå)

Kärran har knappt varit använd under de senaste 10 åren och då bara "inomskärs", utan fungerande bromsar. Någon smörjning av påskjutsbromsen har heller inte skett.

Hur som helst, någon som har varit med om detta och fann en lösning på det?
Märkligt att det kan fastna så in i norden när det är plast mot metall där inne. Men det kanske ändå är rost som är boven..

Bara ligga på hårdare, ta större slägga så att stången släpper, och sen byta bussning och dragstång?
mathsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:54, 18-05-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902



torbjorn_forsman

#2 » 21:56:34, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte en plastbussning som har dragit åt sig fukt med åren och så småningom svällt och nypt fast dragstången? Om det går att ta loss hela påskjutsanordningen och få in den i en ugn, så prova att värma på den så att vattnet drivs ut. Förmodligen lämpligt med t ex 80 grader i några timmar först, höj sedan till lite drygt 100 grader och låt det ligga i den temperaturen minst över natten, gärna ett helt dygn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BigBengt

#3 » 20:19:56, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem med en vagn som stått nått år. Jag lasta på och drog och tryckte med bilen så släppte det. Fetta in så gott det gick. De gnällde lite på besiktningen att den var lite trög men den var ok och gick igenom.

1 person gillar det här inlägget.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

mathsson (trådstartaren)

#4 » 22:53:13, 31-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.

Jag tog hjälp av två träd och ett dragblock för att det skulle lossna.
Drog sedan ur dragstången helt och slipade bort lite rost, smörjde in och satt tillbaka.
Med dämparen satt ur spel så kan man tryck in stången för hand och dra tillbaka den, men man får ligga på bra, och vrida lite samtidigt.
Osäker på hur lätt det faktiskt behöver gå för att den ska gå igenom besiktningen.
Får se hur det beter sig när bromsarna är återställda.



Bild

1 person gillar det här inlägget.
mathsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:54, 18-05-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902

torbjorn_forsman

#5 » 00:07:35, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påskjutsanordningen måste gå så lätt att returfjädrarna kan trycka ut den till ändläget sedan den har varit intryckt. Så det är nog läge att putsa mer och/eller försöka ugnstorka bussningarna innan man kan känna sig nöjd med den där anordningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#6 » 08:42:57, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter rost kvar på bussningen?
Du skriver att du slipat, med vad?
Smörjfett behöver plats (spalt) hur funkar det utan fett, kanske prova med olja en stund?

Glöm inte bort att ett dorn är hårt och sprött, dom bryts av och skär upp stroppar om man överlastar dessa i fel ledd..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Dexxas

#7 » 16:41:27, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om innerröret fortfarande är rakt kan du sätta upp det i svarven och putsa bort några hundringar på diametern,det underlättar.....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

johan.eriksson

#8 » 16:44:34, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit ute för att det har rostat bakom bussningen och det nyper för det.
Finns ett par olika varianter på bussningar, vissa ska brotschas på plats och vissa är i färdiga mått.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

mathsson (trådstartaren)

#9 » 22:43:52, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått det att löpa fint, nästan löjligt lätt går det, utan att det glappar.
Tog en lamellrondell som jag klämde ihop och slipade lite med i några omgångar. De gav de 10/100-delarna som behövdes :smile2:

Slipade dragstången med smärgelduk.
Nu när jag läser ditt inlägg igen Michael, så var det ju faktiskt så jag gjorde, jag använde lite olja... Så om jag pumpar in fett nu så kanske det kommer gå lika tungt igen. :sad: Slipningen som jag gjorde kanske inte gav så mycket som jag trodde, utan det var oljan som fick det löpa lätt. Får slipa lite till imorgon, så kanske man kan få till en spalt för fettet.

Finns det några konkreta nackdelar med olja, alltså istället för fett?
mathsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:54, 18-05-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902

torbjorn_forsman

#10 » 23:01:40, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En nackdel med olja är ju att smörjningen inte varar så länge, så du får räkna med att eftersmörja ofta. På slitna påskjutsanordningar där det finns risk att bilprovningen slår ner på glapp i bussningarna, kan man klara sig genom besiktningen om man smörjer med fett strax innan och ser till att besiktiga en dag då det är riktigt kallt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se