Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Funderingar kring olika boggie-varianter

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

JoBy (trådstartaren)

#1 » 13:17:21, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tittat på lite olika varianter av boggie på släp.

Vanligast ar en helt symetrisk med boggie-leden mitt i mellan hjulnaven.

Bild


Hittade även denna:
http://www.eumoppenomc.se/Thule-Timmerv ... -Boggie/en

Den helt nya galvade boggien ensam på marknaden med sin förlängda pendelarm till framhjulen och det förhöjda hjulaxel centrumet minskar framhjulets marktryck , vilket ger en flytande gång. Vagnen kan därmed användas på mycket lösa underlag som myrmark och snö utan att hjulen vill gräva ned sig samt att pendelrörelsen är maximal vid större hinder.


Bild

Med sänkt boggie-led lyfter hjulen lättare vid hinder. Även om hjulet möter en vertikal vägg kommer hjulet att klättra eftersom det även trycks uppåt vid motstånd. Även vid backning kommer hjulen att klättra bättre.

Med längre hävarm fram minskar trycket på främre hjulet så att boogien klättrar bättre över hinder. Den blir däremot sämre vid backning.

Varför bygger inte fler på detta vis?


Och en tredje variant av äldre modell från denna tråd:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Bild

Denna typ av boggie får ju vridningspunkten där tänkta linjerna från vertikala länken mellan hjulen och den lutande främre länken möts. Alltså ungefär i marknivå mellan hjulen. Om boggien trycks bakåt så flyttas vridningspunkten lite bakåt och främre hjulet blir lättare. Om boggien trycks framåt vid backning så flyttas vridnngspunkten lite framåt och bakre hjulet blir lättare.

Denna konstruktion verkar ju bara ha fördelar så varför är den inte vanligare?

Nästa fundering är vad som händer med en boggie med drift ....
Senast redigerad av JoBy 21:59:45, 22-05-2013, redigerad totalt 2 gånger.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.



magloman

#2 » 14:13:02, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med sänkt boogie-led lyfter hjulen lättare vid hinder. Även om hjulet möter en vertikal vägg kommer hjulet att klättra eftersom det även trycks uppåt vid motstånd. Även vid backning kommer hjulen att klättra bättre.

Med längre hävarm fram minskar trycket på främre hjulet så att boogien klättrar bättre över hinder. Den blir däremot sämre vid backning.

Varför bygger inte fler på detta vis?


Så har vi byggt ATV kärror häromkring sen 90-talet...

Främre hjulet får ju mer makt över det bakre med längre hävarm. Kärrorna går otroligt mjukt o fint i terrängen. Speciellt viktigt med så liten maskin som en ATV framför fastän rejält lass på timmerkärran.

[/quote]
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torlin

#3 » 15:36:24, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att SMV vagnens boggi (sista bilden) är en utmärkt konstruktion.
Kan ju få "vridpunkten" var man vill tom under markplan (utan att försämra markfrigången).
Kommer ju att kliva bättre då en bakåtriktad kraft strävar efter att lyfta framhjulet.
Det trista svaret på varför den inte är vanligare skulle jag gissa är kostnad,
då den får fler leder och en mera komplicerad konstruktion.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

bert

#4 » 15:57:00, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väderstadsharven vi har hemma där är boggien med konsturerad så att det blir mindre tyngd på första hjulet
Senast redigerad av bert 16:01:56, 22-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

ja-bond77

#5 » 21:39:32, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Denna konstruktion verkar ju bara ha fördelar så varför är den inte vanligare?


Antagligen för att det blir dyr konstruktion då det är många leder och dessa blir inte heller roliga när de börjar glappa upp... Kanske lite jobbigare vid däckservice också... :klia:

Vi har en tråd om olika boggin, med drivning osv... Problemet är att hitta den... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

MekJan

#6 » 21:53:41, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en kärra med en boggie och fyra ledpunkter klättrar bra både framåt och bakåt men tyvärr ganska kobent trots nya axlar . Fabrikat Malmsvets Gällivare tydde jag texten på typskylten har antagligen gått bakom halvbandare eller liknande från början.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Ivar Risslén

#7 » 21:56:09, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var vanlig för 50 år sedan men dyr att bygga och tung, en annan för del med de vagnarna var att man kunde byta ut hjulboggin mot medar för vinterbruk.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ivar Risslén

#8 » 22:00:35, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Har en kärra med en boggie och fyra ledpunkter klättrar bra både framåt och bakåt men tyvärr ganska kobent trots nya axlar . Fabrikat Malmsvets Gällivare tydde jag texten på typskylten har antagligen gått bakom halvbandare eller liknande från början.


De hade den även efter 3/4 bandare som t.ex VMV Stalo. Jag har läst i nån broschyr att de hade vagnar från Gällivare eller deras patent.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

JoBy (trådstartaren)

#9 » 22:16:12, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se