Vanligast ar en helt symetrisk med boggie-leden mitt i mellan hjulnaven.
Hittade även denna:
http://www.eumoppenomc.se/Thule-Timmerv ... -Boggie/en
Den helt nya galvade boggien ensam på marknaden med sin förlängda pendelarm till framhjulen och det förhöjda hjulaxel centrumet minskar framhjulets marktryck , vilket ger en flytande gång. Vagnen kan därmed användas på mycket lösa underlag som myrmark och snö utan att hjulen vill gräva ned sig samt att pendelrörelsen är maximal vid större hinder.
Med sänkt boggie-led lyfter hjulen lättare vid hinder. Även om hjulet möter en vertikal vägg kommer hjulet att klättra eftersom det även trycks uppåt vid motstånd. Även vid backning kommer hjulen att klättra bättre.
Med längre hävarm fram minskar trycket på främre hjulet så att boogien klättrar bättre över hinder. Den blir däremot sämre vid backning.
Varför bygger inte fler på detta vis?
Och en tredje variant av äldre modell från denna tråd:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Denna typ av boggie får ju vridningspunkten där tänkta linjerna från vertikala länken mellan hjulen och den lutande främre länken möts. Alltså ungefär i marknivå mellan hjulen. Om boggien trycks bakåt så flyttas vridningspunkten lite bakåt och främre hjulet blir lättare. Om boggien trycks framåt vid backning så flyttas vridnngspunkten lite framåt och bakre hjulet blir lättare.
Denna konstruktion verkar ju bara ha fördelar så varför är den inte vanligare?
Nästa fundering är vad som händer med en boggie med drift ....