Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Frågor om dragkrok+skruvar

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

daniel n (trådstartaren)

#1 » 00:41:18, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en VW LT 35 skåpbil med drag. Märkte häromdagen att en av de 4 skruvar som håller fast draget inte såg ut att vara fullt idragen, ett litet mellanrum på kanske 0,5mm mellan draget och skruvhuvudet. Det visade sig stämma, och jag kunde spänna drygt 0,5 varv (spännde för hand, utan moment). Dessutom märkte jag att de två övre skruvarna hade storlek 16 på huvudet, de två undre hade storlek 17. Med anledning av detta undrar jag:

Teorier om varför skruven har lossnat? Är det kanske så att skruven är på väg att gå av och därför har den lossat lite?
Rekommenderas byte av skruv, antar det? Vad skall det vara för kvalitet på skruv? Hur hårt skall den dras?
Krävs besiktning av dragkrok efter byte?
Är det rätt att det skall vara olika storlek på skallarna till skruvarna som håller fast dragkroken? Det fanns ingenting praktiskt som jag kunde se som skulle kunna hindra att även de övre skruvarna hade 16mm skalle....kan det kanske ha blivit utbytta?

Jag ska såklart ringa VW och kolla detta också, de kanske har lite svar, men är trots det mycket nyfiken på vad den samlade expertisen här har att säga om detta.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



Fredrik_

#2 » 08:09:00, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika 'årsmodell' och tillverkare av skruv kan ge olika storlek på skallen! (Mindre materialåtgång spar kostnader...)
Låter som M10, är det flänsskruv borde det vara 14mm-skalle. Flänsmutter 15mm osv!
Är du tveksam till skruvarnas skick så byt! ingen besiktning behövs för det..
Granska skallarna efter märkning/kvalitet. Syns inget annat så är det nog 8.8 Låsmutter bör det vara också!

Sök info hos DRAGTILLVERKAREN, tex hemsida...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#3 » 08:59:25, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Olika 'årsmodell' och tillverkare av skruv kan ge olika storlek på skallen! (Mindre materialåtgång spar kostnader...)
Låter som M10, är det flänsskruv borde det vara 14mm-skalle. Flänsmutter 15mm osv!


Beror nog på tillverakre, mitt märke använder 16mm skalle på både skruv och mutter när det är M10 flänsskruvar.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Michael Meier

#4 » 10:57:52, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en av fyra har släppt, den kan inte sträckas ensam så den borde ha varit dåligt åtdragen "förra gången".

Kontrollera sträckningen av alla fyra skruvarna genom att (efter demontage) lägga gängtopp mot gängtopp med skallarna åt olika håll, är någon sträckt så ska det området vara innanför muttern (i åtdraget läge).

Stressade området syns då som en förskjutning av stigningen, M10X1.5 i 8.8 kvalite ska dras strax under 50Nm.

Anledning till att det förekommer både 16 och 17 på M10 skruv är i grunden en materialförändring och därav en möjlighet att räkna om storlek på skruvskallen och ändå bibehålla hållfastheten, och därefter som Fredrik skrev, en större vinst för tillverkaren.
På muttersidan är det däremot inte riktigt lika enkelt eftersom verkligheten kom ifatt teorin, finns flera andra anledningar till att bibehålla 17mm mutterskalle, så därför finns även på muttersidan båda storlekarna tillgängliga samtidigt.

Personligen föredrar jag 17mm eftersom det blir mindre stress på planbricka eller mjukt gods typ gjutjärn, det ser alltid konstigt ut å blanda storlekar, bör undvikas :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

daniel n (trådstartaren)

#5 » 22:42:09, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Olika 'årsmodell' och tillverkare av skruv kan ge olika storlek på skallen! (Mindre materialåtgång spar kostnader...)
Låter som M10, är det flänsskruv borde det vara 14mm-skalle. Flänsmutter 15mm osv!
Är du tveksam till skruvarnas skick så byt! ingen besiktning behövs för det..
Granska skallarna efter märkning/kvalitet. Syns inget annat så är det nog 8.8 Låsmutter bör det vara också!

Sök info hos DRAGTILLVERKAREN, tex hemsida...


Jo, att M10 skruv finns med både 16- och 17-skalle känner jag till, men jag tycker att det är märkligt att man har 2 st skruv med 16-skall och 2 med 17-skalle för att fästa en dragkrok.

Byte av skruvarna blir det, med ny låsmutter. Det vara 8.8 i kvalitet, jag trodde att det skulle vara någon specialvariant med hög hållfasthet.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

daniel n (trådstartaren)

#6 » 22:44:06, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Om en av fyra har släppt, den kan inte sträckas ensam så den borde ha varit dåligt åtdragen "förra gången".

Kontrollera sträckningen av alla fyra skruvarna genom att (efter demontage) lägga gängtopp mot gängtopp med skallarna åt olika håll, är någon sträckt så ska det området vara innanför muttern (i åtdraget läge).

Stressade området syns då som en förskjutning av stigningen, M10X1.5 i 8.8 kvalite ska dras strax under 50Nm.

Anledning till att det förekommer både 16 och 17 på M10 skruv är i grunden en materialförändring och därav en möjlighet att räkna om storlek på skruvskallen och ändå bibehålla hållfastheten, och därefter som Fredrik skrev, en större vinst för tillverkaren.
På muttersidan är det däremot inte riktigt lika enkelt eftersom verkligheten kom ifatt teorin, finns flera andra anledningar till att bibehålla 17mm mutterskalle, så därför finns även på muttersidan båda storlekarna tillgängliga samtidigt.

Personligen föredrar jag 17mm eftersom det blir mindre stress på planbricka eller mjukt gods typ gjutjärn, det ser alltid konstigt ut å blanda storlekar, bör undvikas :)


Det kan såklart vara så att den aldrig har varit bra åtdragen, tycker dock att det verkar märkligt. Skal kolla skruvarna och se om någon är sträckt.

Jag antar att det finns någon bra tabell där man kan läsa ut att just M10x1.5 (vilket det är i detta fall) ska dras med just strax under 50Nm? Hade varit bra att veta. Gäller det torr och osmord gänga?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

Michael Meier

#7 » 00:54:12, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överlag räknas det med smorda gängor när man inte direkt nämner det, och en normal momentnyckel tillåts variera plus minus 5% vilket betyder plus minus jättemycket när värdet är strax under femtio Nm.

Vid ett handhavandefel förändras spannet också, ställer du in 47 Nm så blir resultatet mellan 40-55 Nm, har du också fel rörelsemönster när du drar, blir diffen ännu större från börvärde.

Egentligen är det förspänningen i skruvförbandet man vill åt, inte hur trögt det går att vrida skruven, så du måste tillåta att denna metod med momentnyckel är oexakt/dagsförm på verktyg och handen som håller i verktyget.
En kontroll av redan dragna skruvförband är ganska ointressant eftersom startmomentet är högt.

Ta siffran som ett riktmärke/börvärde inte som ett absolut mått på perfektion.
Tabeller finns att tillgå på många platser, kanske Wiki eller skruvleverantör eller här på maskinisten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#8 » 01:00:43, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns även lite tillägg om flänsförsedda skruv & mutter mm.

http://www.swebolt.se/se/monteringsmoment.html
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

daniel n (trådstartaren)

#9 » 21:41:19, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Överlag räknas det med smorda gängor när man inte direkt nämner det, och en normal momentnyckel tillåts variera plus minus 5% vilket betyder plus minus jättemycket när värdet är strax under femtio Nm.

Vid ett handhavandefel förändras spannet också, ställer du in 47 Nm så blir resultatet mellan 40-55 Nm, har du också fel rörelsemönster när du drar, blir diffen ännu större från börvärde.

Egentligen är det förspänningen i skruvförbandet man vill åt, inte hur trögt det går att vrida skruven, så du måste tillåta att denna metod med momentnyckel är oexakt/dagsförm på verktyg och handen som håller i verktyget.
En kontroll av redan dragna skruvförband är ganska ointressant eftersom startmomentet är högt.

Ta siffran som ett riktmärke/börvärde inte som ett absolut mått på perfektion.
Tabeller finns att tillgå på många platser, kanske Wiki eller skruvleverantör eller här på maskinisten.



Var kan man lära sig mer om rörelsemönster för momentnyckel? Har du några bra tips för en novis? Enda jag vet är att inte dra för fort.

Angående låsmutter, påverkar den momentet, tänker på att den ju är lite trögare att gänga på, men det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget?

Moment för olika kvalitéer och gängor hittade jag här för den som är intresserad: http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Khan och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se