Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Problem med laddomat

56 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#16 » 10:40:43, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ERLAND skrev:en laddomat kan säkert gå sönder, jag var ute för liknande fenomen, jag tänkte då ta bort termostaten, när jag öppnade termostathuset märkte jag att skovelhjulet inte snurrade. Det hade kärvat fast, fick knacka lite på axeln sen gick det runt. Motorn hade klarat sig trots att strömmen stod på. Sen har det fungerat, jag satte inte tillbaks termostaten, kör utan.

Var sitter den termostaten?
Laddomaten kärvar nu varje gång tempen går upp ordentligt och det låser då hela systemet.
Kan man koppla förbi laddomaten med manuella kulventiler? I princip ladda tankar för fullt i en krets, sedan stänga den kretsen och köra från tank till system.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



Jim_the_one

#17 » 13:00:11, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Termostaten sitter botten på din laddomat.
Ta isär där å gör rent, ev byta termostatpatronen.

Visst kan man bygg om till kulventiler men då blir pannan för kall.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Gahmen

#18 » 14:14:01, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, termostaten sitter väl ändå över pumpen på en laddomat 21 som detta ser ut att vara? Bakom en stor fyrkantsskalle.
Just laddomat 21 är en ganska gammal konstruktion idag och den är svår som tusan att bli av med all luft ur. Ta ur termostaten o elda upp tankarna till 80-90 grader så ska all luft komma ur den. Låter även som att pumpen börjar bli kass, finns ersättningspump på tex Ahlsell.
Användarvisningsbild
Gahmen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:55, 15-01-2012
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo uf48
Torshälla s-175
Blomqvist BSN600
Arboga UM-400
Zetor 4718 -76

mats757

#19 » 14:29:24, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken sida om laddomaten sitter pannan? Höger eller vänster på bilden.

Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#20 » 16:11:38, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pannan sitter till vänster om laddomaten, tankarna till höger.
Jag tog bort täckbrickan till impelleraxeln och vred igång den med en mejsel. Nu snurrar den, men jag tycker det är dålig fart på överföringen av värme från pannan till tankarna. Följaktligen brinner det inte heller som jag skulle önska. Det kolar för mycket.

Folk sa att det skulle bli bekvämt att elda med ackumulatortankar, men jag tycker det var enklare att elda direkt mot radiatorerna, än så länge.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Jim_the_one

#21 » 17:01:09, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte i pumpen du ska greja. Sitter inte vid någon dator så kan inte rita. Men i botten nedanför termometern som visar vattentempraturen till pannan. Där är det en relativt stor plugg, lossa den så får du ut termostaten och "termostathylsan" "hylsan" kan du koka å se om den öppnar som den ska, den andra delen är egentligen bara ett lock och en fjäder. De ska kunna röra sig enkelt.
Glöm inte å stänga dom 3 anslutningarna först.

Förmodligen har det börjat rosta lite då du inte "dödat" vattnet efter du fyllt de i våras. Dött blir vattnet efter upphettning, det är syret som kokar bort.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Jim_the_one

#22 » 17:07:36, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel av mig, termostaten sitter ovanför pumpen. På undersidan sitter det en klack som ska öppna av sig själv vid tex strömbortfall så att självcirkulation uppstår.
På höger sida har du en luftning, öppna där å se om det finns luft. Är det luft där kommer inte termostaten att öppna.

Å pumpen ska gå på fullskaft.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#23 » 17:23:40, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lägger upp manualens bild på hur det ska se ut i drift. Det är tämligen sjävkförklarande. Varmt vatten från pannan kommer in uppifrån, passerar en termostat, sedan en impeller och till slut tillbaks till pannan ut till vänster.
När vattnet från pannan är uppvärmt ska termostaten ovanför impellern öppna så att kallt vatten från ack-tanken blandas med. Så ska det hålla på tills allt vatten är lika varmt.
Vid strömavbrott är det tänkt att den elmanövrerade ventilen i botten ska öppna av fjädertrycket så att vatten kan självcirkulera så att pannan inte kokar.

Om jag förstår dig rätt Jim, är termostaten en svag punkt i systemet?
Men hur får jag över varmt vatten från pannan till tankarna på ett snabbare sätt? Som det är nu verkar det som att det mest cirkulerar runt mellan panna och laddomat utan att styras över i tank. Jag har aldrig fått upp tempen till mer än 40°C i tanken, men riskerat överhettning av pannan flera gånger.
Ja, jag luftar och har mig hela tiden. :hotar2:

Bild
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#24 » 18:10:01, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska elda på så vattnet avsyras snabbt, tar väl några veckor å bara att bevaka anläggningen den tiden noga....I MMs anläggning betyder det att lufta på alla ställen efter ett schema! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

danne mähl

#25 » 18:13:37, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har använt och eldat i många år med acktankar och ladomat (nyare modell)
tycker det är relativt enkelt
Att elda mot radiator är inte en bra ide. Blir inte bra ur energi utvinning svårt att reglera tempen till element mm
termostaten ska du har kvar ser till att pannan eldas på rätt temp. och tankarna laddas med varmt vatten ca 78g
du ska försöka få en tydligt skickning av vatten tempen vid eldning (därför ladomat)
pannan eldas på fult hela tiden. Inte pyr eldning. torr ved bra drag i skortenen 70g en meter ner i skurtenen från utlopp räknat
syret i vattnet försvinner när tempen är över 70g. Mycke lufta blir det
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

63an

#26 » 18:20:12, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis kom bildschema in nyss å hur det uppför sej, du skulle ha en cirk.pump för bara pannan också de är inte så att det är fel temp på termostaten? Själv har jag ett järnspett att värma med å kör jag p-tempen 80-90 grader så får jag snart tempen 50-80 grader i 2m3 accen i topp...tills vidare info kommer in! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#27 » 19:00:50, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

@danne, jo jag har förstått tanken bakom att elda mot ack-tank. Tyvärr funkar det inte problemfritt. Erland skrev att han tagit bort termostaten. Det är ett alternativ för att få det hela alls fungera. Att skaffa en ny termostat vore förmodligen det bästa.

@63an, det där med järnspett förstod jag inte.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#28 » 19:11:13, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Järnspett är gammal panna med förugn där veden gasas! Utan uppvärmningsshunt. Ingen regler alls mer än sunt förnuft (sånt köper man inte över disk eller Ali Baba :lmao: Du har ju en förmån att pannan får upp tempen till driftläge snabbt men inte jag. Kan orsaken vara att din Acc-utrustning är för stor till pannan? Eller har den behov av att det eldas kontinuerligt då är inte ditt problem enkelt att lösa utan stålar! Vad svarar den ansvarige montören eller den som skissat upp ditt köp? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#29 » 19:17:09, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en begagnad utrustning som varit monterad tillsammans på förra stället. Två gånger 750 liter till en Nibe vedex 2000. Det borde funka. Anläggningen har varit nedmonterad något år.
Tror att det mest är inkörningsproblem, kanske någon del som legat sig inkurant, det får vi åtgärda. Problemet är att jag inte har någon erfarenhet alls av att elda mot tank eller med laddomat, trots flera decenniers erfarenhet av vedeldning. Vet att eldning mot radiator är lite energislöseri, men det funkar och det vet jag hur man sköter.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#30 » 19:25:17, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då återstår att montera automatluftare å eliminera cirkulationsfällor för det kan vara så enkelt att snålheten bedrar :lmao: Prylarna har vad jag förstår funkat på förra stället men säkert under andra förutsättningar! Vad är det för KW på pannan?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: QV_ och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se