Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

progro gds varmluftspanna eller något annat?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

e_pettersson (trådstartaren)

#1 » 20:33:01, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att byta bränsle till spannmålstorkeriet. Oljan håller på att ruinerar mig. :huh:
Tittat fram och tillbaka på olika alternativ av varmluftspannor (pellets, flis) Inte bestämt mig vad som är rätt än.
Fick in ett pris på en panna "Progro GDS varmluftspanna 300 KW ". ett pris som sticker ut från övriga alternativ.
http://www.progroenergi.se/produkter/va ... or-pellets
Begärde referenser på tidigare sålda pannor, dock inte fått in några än.
Någon som känner till något om denna, bra dålig? Eller kanske något annat alternativ på fabrikat?
Tittar även på Antti och Vänerpannan.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



överlass

#2 » 22:12:44, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner till vänerpannan lite då den tillverkas här i trakten och om jag förstått det rätt så förmedlar dom även pannorna som är sålda, till uthyrning på större byggen mm. Eftersom dom byggs i en container så är det ju en smidig lösning. Men du kanske ska värma annat resten av året?

Jag tittar själv på att sätta en pelletsstoker i min hagapanna, runt 250kw

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

ja-bond77

#3 » 12:39:49, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns även Säätötuli, som säljs till Mepu torkar, att titta på:
http://www.saatotuli.fi
Bild
Originalets URL: http://www.saatotuli.fi/images/wwwkuvat/Tuotteet/HotAir%20Cont%20Veijalainen2.jpg
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

e_pettersson (trådstartaren)

#4 » 18:30:04, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant :thumme:

Ja vänerpannan hyrs ut mot betalning, smörjer nog en del affärer.
Så vitt jag förstår är de bra grejer.
Pannan kommer inte användas till annat än torka spannmål tror jag.
Så den kommer ju mest stå och rosta övriga året...
Ska försörja silotork med värme så containersystem är inte så dumt.
Har också en beg oljepanna som kommer bli till övers, stoker till den eller bara en ny pelletsbrännare sen bygga ihop de i en container med förråd har funnits i tankarna. Skulle garanterat vara de roligaste :cool:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rolfburman

#5 » 14:07:09, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du nu har en oljepanna som blir över kanske du skulle titta på http://pellasx.se/produkter/pelletsbraennare-x-260/
Användarvisningsbild
rolfburman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:51, 26-08-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 920 99
Case 1455

e_pettersson (trådstartaren)

#6 » 22:57:51, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppföljning kan ju alltid vara roligt.

Sist och slutligen vart det en Vänerpannan. Inte ofta man köper nya grejer, stoppar i sladden och trycker på start och ALLTING bara startar! Kört hela hösten och på slutet sa tändaren upp sig, en manuelltändning då bonden var för slö för att fylla på pelletsförrådet. Övrigt har den sköt sig själv! Nöjd med pannan och en bra service och support från säljaren :thummar:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#7 » 23:15:02, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså det behövdes med lite panna till silotorkarna däruppe också i år? Här var det rekordförbrukning i år 4m3 olja till de 1400 ton som kördes i silotorkarna. I förrfjol gick det åt 400 liter...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson (trådstartaren)

#8 » 00:02:58, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja panna gick det åt. Häruppe börjar vi tröska när vattenhaltsmätaren slutar säga High alla år :mrgreen: Första silon gick det fort ner till 15%. Dom resterande silos gick det sakta, sen om möjligt ännu saktare. Sen vart de tvunget med värme i maskineriet.
Har faktiskt inte räknat igenom hur mycket energi det gick åt att få det torrt. Vill kanske inte veta när spannmål för tillfället ska vara gratis.
Bor inte på gården jag torkar spannmål så fläkt / värme körs kanske inte helt optimalt alla gånger häller. Något att lära att få till kommande år.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#9 » 10:40:24, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går fint att köra kalluft emellanåt för att sänka temperaturen i silotorken, tycker inte att det känns riktigt bra att elda på en hel vecka i sträck med 80-90% luftfuktighet och 30-40 grader varmt i spannmålen. Bor du inte där silotorken står så startar väl hygrostaten dina fläktar när det är någorlunda torkväder?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson (trådstartaren)

#10 » 17:06:44, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej så avancerade grejer har jag inte. Strömbrytare av och på för fläkten no more.... Trodde faktiskt att de skulle finnas i skåpet vid köp men icke. Finns plan på att skaffa en hygrostat som sköter det alternativt telefonstyrt. :klia:
Brukar försöka stänga av eller åtminstonde sänka temp på pannan kraftigt på dagarna när torkvädret är bra. Fördel att styra pannan iallafall med telefonen.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#11 » 20:35:10, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju konstigt, min antika anläggning 11-12 år tror jag har temp och hygrostatstyrning på fläktar och larm till telefonen om något stannar. Hygrostaten är mycket uppskattad efter avslutad torkning när man ska sänka temperaturen i spannmålen efter den fallande utomhustemperaturen.

Hur många Kw ger pannan? Är det möjligt att reglera effekten på en sådan panna? Jag vill nämligen ha väldigt lite värme i början av torkprocessen och en flis eller pelletspanna är intressant här också.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson (trådstartaren)

#12 » 22:05:28, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahaja det skulle ju ha varit guld att haft. Min temp mätare vart en utomhustermometer under golvet. Sen en väderstation. Utvecklingen går framåt.... :huh:
Finns upp till 450kw. Går att ställa temp från 30 grader upp till 70 vet jag inte provatten mer. Även frekvensstyring på fläktarna så 30 grader lågt eller högt rpm på fläkt. Ger stora justermöjligheter.
Efter lite tid lärde jag mig ställa pannan lagom mycket utan att åka och kolla flera gånger per dag.
Går att höja tempen in i silon från ingenting till alldeles för mycket.
Jag köpte en 450 kw. Är större än mitt behov men skiljde lite i pris vid inköp men att hyra ut den skiljde det desto mer.
Jag gör enligt din teori med lite värme i början. All spannmål värkar fin. Tackar för det :thumme:
Går att elda denna med flis också. Om man bygger ett eget föråd och meckar ihop. Sitter en sonnys stoker före pannan.
Tillverkades tidigare i flis utförande men tillvärkaren ledsnade på bönder och flis. Tydligen kallar bönder allt flis som är mindre än metersved.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#13 » 12:05:44, 26-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar lite på din panna e pettersson du har möjligtvis inte ett foto på pannan när den är i drift vid torksilon? Jag blev plötsligt väldigt intresserad av din panna efter att ha läst senaste "Lantbrukets affärer" om "klimatklivet" 70% av investeringen i bidrag är ju inte direkt kattskit :eat: :eat:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson (trådstartaren)

#14 » 17:51:36, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

70% hade ju varit mumma! Väntar fortfarande på besked om mina 40%. Tidningen ligger på köksbordet dock inte hunnit öppna den ännu.
Har ingen bild på det faktiskt, hade en drönare och flög över gården för att få med hela alltet på ett foto, dock har inte dom bilderna kommit till mig ännu.
Kan åka iväg och ta något kort på det i dagarna, nu är det bara spirorören till varje silo som är där kan ju vara kul att se. Exakt vart i landet pannan finns just nu vet jag inte.
Finns lite bilder samt film på deras hemsida.
http://www.vanertekno.se/
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson (trådstartaren)

#15 » 17:58:10, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag torskat på ljuddämpning hamnar rören såhär.

Bild

Pannan i mitten. exakt hur mycket värmeförlust det blir med långa oisolerade rör vet jag inte. Läste någonstans 5-8 kw per meter 800 mm rör, om det stämmer vet jag inte.
Skulle förvisso vara lätt att kolla med en termometer.

Bild

Här ansluts pannan med en flexstrumpa som nu är inknölad i röret. Har spjäll som styr vart luften ska åt alla håll. Kan ha samma temp till alla silos eller olika efter lite laborering.
Ligger på profilsågat virke förankrat med plåtband. Här i skogsbygden rår inte vinden ta dom, än kanske jag ska tillägga. Skåneslättens vindar kanske kräver att dom gjuts fast :mrgreen:

Bild


Vrida bilderna rätt tycks inte gå just nu. prövar det senare igen.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se