Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Ackumulatotank i källare

116 inlägg • Sida 3 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

88ecr (trådstartaren)

#31 » 19:44:48, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen tank alls, bara en dubbelpanna. Tänkt om jag sku slippa billigare/enklare med pelletsbrännare som bränner gratis havre

Min far var frontman i kriget mot ryssland åren 42-44
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



dc_lindberg

#32 » 20:11:22, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är uppvuxen med far, faster, farfar och farmor som levde under WWII => deras verklighet "blev min" genom att lyssna på vad de berättade.
Se'n läste jag mkt om kriget redan i unga tonår.
Vissa saker behöver man inte ordagrant vara med om själv för att få insikt i och om; samma sak som att uppfinna hjulet igen... lär av äldre generationer, och låt bli att begå samma misstag som de gjorde!

De flesta har inte så god kontakt bakåt i tiden som jag haft. För mig är 1900-1930 lika levande som den epok som jag själv levt i ;-)
...känner mig alltså snarare långt över 100 än halvägs dit... ;-)
Har mycket mer gemensamt med de som är födda från 1890-1930 än med dem som är födda därefter...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#33 » 20:32:19, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3: :shake_hands: :shake_hands: :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

dc_lindberg

#34 » 09:48:22, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:back_to:

TS - alla har åsikter, alla vet bäst.
..vem är alla?

Den som har bästa insikten är DU !
Det är DU som ska bo där.
Det är -DIN- bostad.

Du har bollat funderingar och tankar för att få andras sätt att se på det du tampas med. "Hur skulle X gjort?"
Det är alltid intressant att höra annans sätt att se på hur den skulle lösa ett problem. De finns som är beredda att -bara- tala om hur de skulle göra, men ändock stötta dig i att du väljer en precis motsatt lösning. Den lösning du väjer skall passa -dig- och -dina- behov; inte någon annans! (se ovan).

Med idioten i USA, Herr T, så kan svampkriget starta redan idag... å då kvittar det vad vi gör... det som då -kommer- att ha betydelse, kanske över vintern, är OM vi -kan- värma vår bostad och laga mat.
Elen kan vi med hög sannolikhet räkna bort. Den är för lätt att slå ut.
Det som nu kvarstår är uppvärmningssystem som bygger på självcirkulation och eldstad för fast bränsle. Matlagning kan låta sig göras lite campingmässigt, så det löser sig alltid.

Har man skygglappar och blundar för allt runt en - ja men smäll upp ett kärnkraftverk då! Då har man gott om värme till lägsta möjliga driftkostnad!
Seriöst:
- alla förslag du fått är bra, mycket bra. Men är de förslag som passar in hos dig?

Vedpanna med pelletsbrännare tycker jag låter som en bra balans.
Slås elen ut har du ett -lågt-, dåligt, men ändock existerande själv cirkulationssystem. Du kan göra som jag; skaffa 12-220V's konverter, batterier, och så kan du driva cirkulationspumpen även när 220:n är utslagen. Elen till batterierna ?... tja... -det- blir ju ett litet problem när bensinen eller kolhydraterna är slut... (se "motionsanläggning" på maskinisten). En liten dieselmotor kan driva laddning, ett reservelverk är bra att ha.

Feed-back på "slang i backen".
- bekant har det; fungerar bättre än väntat å han bor 30 mil norr om Sthlm !!!
Så din rörmockare pratar inte i nattmössan ;-)
Men för att driva ett sånt system krävs fler elektroner än att driva en cirkulationspump... å det är där balansgången mellan fördelar och risker spetsar till det.
När det blir duktigt kallt, för det blir det kortare eller längre perioder, då måste man tillföra lite till energi med en el-patron... stänger man av cirkulationen i ett jordvärmesystem vad händer då med systemet?
OM man får för sig att bygga något, odla nått, låta träd växa,... vad händer då med slangarna i backen?...

Mitt personliga val är:
- vedpanna + luft-vatten-pump. Kopplat så att vid strömavbrott så -ska- jag kunna koppla om cirkulationspumpen mot 12V's system.
Bergvärme - 250-300m där jag bor... + jag har egen brunn... 10m's gränsen spräcks med råge...
Jordvärme - krävs bygglov för här, och kommer inte att godkännas...
Solvärme - krävs bygglov för och kommer inte att godkännas av det icke officiella etiska rådet...
Vattenenergi - jag har en jordåder...men den är lite knepig att sätta elverk på... o flödet är för lågt för att kunna driva en vettig generator...samt Länsstyrelserna landet runt har ju korståg mot vattenkraften o har orsakat biotop skador som kommer att ta årtionden för naturen att reparera (alla tvångsrivna små el-verk och dammar landet runt). ...så det fungerar inte heller...
Vindenergi - nog blåser det av gräddvispar i skyn i år, men de ger inte nog kraft för att driva vindsnurra, å för sådan krävs bygglov o de ges inte...
...en ugn att elda politiker och byråkrater i vore nått!, men... de är ju bra uppblåsta ... så de innehåller säkert mindre energi än Kronfågels vattenpumpade kycklingar (= "inte ens häften kvar")...
Så, eftersom olja och motsvarande flytande bränslen blir på tok för dyrt idag, så är dagens alternativ rätt begränsade.

TS har du gjort en tabell över de olika alternativen du kan installera?
Lista fördelar, nackelar.
Priser, kostnader.
Skötsel, underhåll.
Livslängder.
Hälsa.
Familj/hushåll.
(räcker med ett benbrott, svår flunsa, magsjuka, odyl - vem ska då sköta matningen av pannan/osv mm?...)
osv
Att få översikt -på papper- underlättar enormt när man skall fatta beslut :-)

Mitt val baserar jag på hur jag har det nu.
Så skall ock Ditt val vara TS - det som passar dig bäst här och nu med vad du kan se framåt i tiden i din värld.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#35 » 10:58:38, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga uppgifter på Husarea/våningar eventuellt Biarea? Hemmavarande eller arbetar borta osv. ??

DC tänkte till om dina världskrig å minns när man fick äran att köa för kaffekuponger socker ... då träffades folk hos Kristidsnämnden å köade, sista året kan varit 1952 gissar jag!
Du skulle vart med då å surrat om dina fastrar å mostrar :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

ac tc

#36 » 11:00:01, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC- du har glömt den absolut bästa prylen om strömavbrott och elände inträffar.
- vedspisen tätt följd av kaminen.
Både ger värme utan nåt annat än ved.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

88ecr (trådstartaren)

#37 » 16:22:09, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är bra att ventilera funderingar, Om ja sku ha pengar, och tid, sku ja laga tanki i källaren, kanal och fröling el dylik. Med de sku eldande underlättas, men bära ved, elda regelbundet, det binder en. Fina pelletspannor finns ju också, nu slipper man av med pengarna, mera från banken, räntorna är ju låga.När man nu har skog, som man nu råkar tycka om att lite hugga i, så kommer de ju ved, finns ju hack som gör flis till pelletsstorlek. Nu är de ju så att djurgårdarna minskar, möglig havra eller för lätt korn kommer billigt, lätt autoamatiserat, Nu står där en dubbelpanna, gjutjärns, utan tank. Om det sku var så enkelt att man instalerar sädbrännare, skruv in och silo utanför, ask skuv möljigtvis. Om de sku fungera? Billigt å bra?

Apokalypsen kom int fast solen var röd här en förmiddag.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

dc_lindberg

#38 » 18:25:09, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tankar TS/88ecr !

Jag tror bestämt du är något mycket intressant på spåret!
Ack-tankar finns i "överflöd" - bara att välja o vraka; folk "slänger ut dem". Allt ska vara luft-luft, luft-vatten eller bergvärme idag => ack-tankar är nu köparens marknad ;-)

Finns ett antal olika former av sågspåns/sädesbrännare på den amerikanska marknaden. Tydligen rätt vanlig form att brännare där.
Minns inte hur deras automatsystem ser ut, men det finns massor med klipp på Youtube. Det är nog 3-4 år sedan jag surfade runt bland klippen, o de lär ju inte blivit färre sedan dess!

Man ska inte spendera för spenderandets skull - det är dumt. Och i högsta grad oekonomiskt!

Vi startar om din tråd tycker jag :-)
Du har alltså en del av ett uppvärmingssystem tillgänglig, men behöver "bättre på" det?
Har jag förstått det rätt?

Panna finns, men ack-tankar saknas?
Rätt ?

Pannan, vad är det för sorts panna, och i vilket skick är den?
(ta gärna bilder - det hjälper till att förklara så mycket bättre än ord)

En eldstad är konstruerad för att vara optimal för en viss sorts bränsle - sånt går att konvertera :-)

Behöver vi fundera kring undertryck (skorstenens konstruktion / rök gångar) ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

88ecr (trådstartaren)

#39 » 18:47:31, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, huset är från 68, lite halvglest, enplan, vatten cirkulation, batterier under fönstrena. cCa 120m2. Pannan, en gjutjärs dubbelpanna, högfors 15 maxi, vattenmängd 250l som fiseldas i såhär väderlek när shunten är lite opp. Sen när det blir kalt, kopplar jag in klabbförungnen, en warmax. Slutbrunnen, slukar ved, torr ved blir det bastu i pannrummet, kraftiga lågtryck kan de ryka in. Elmotstånd sköter bruksvatnet på sommaren. Ingen acctank ryms in i pannrummet.

Nu var det så att jag fundera nu om billigaste lösningen blir bra, Befintlig panna koplas sädbrännare och skulle vara billigaste lösningen och då blir det rätt så ågaslöst värmning
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Berit

#40 » 20:07:21, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du betongplatta under huset ?
Ställ acktanken i ett hörn i vardagsrummet eller sovrummet :vissla:
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

dc_lindberg

#41 » 00:44:21, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 plan.
120m2.
Byggår 1968.
...och detta uppvärmningssystem?!
Var bor du - Murmansk? (inte alls illa menat - bara att uppvärmningssystemet är väldigt mycket överdimensionerat för normala svenska förhållanden).
...hur stort är ditt pannrum?
...var skulle du ställa den extra utrustningen för uppvärmingen ss ack-tank? 120m2 är inte alls många m2 att spela på liksom... hade det varit 120m2 boyta och 40-60m2 pannrum i källarvåning om 120m2, då hade förutsättningarna varit mycket bättre liksom...

En sådan här alltså?
(se även pdf nedan)
Bild
250L ? jag kan inte finska, men det står 195L.
Varmvattenberedaren är en kopparspiral i toppen på pannan/tanken.

Och en sådan här?
http://www.warmax.fi/se/product_info.asp
Bild

När tillverkades pannan?
Hur många år har den varit i drift?
Har du vattenringsanläggning eller går det kommunala "orenade" vattnet genom varmvattenberedaren?

När tillverkades förugnen?
Hur många år har den varit i drift?
Hur åldras de?


Gjorde en slagning på googel på:
"grain heaters"
https://www.google.se/search?newwindow= ... NQMRSMXuLo
...finns att välja på mao!... massor!
Det var nått i den här stilen du funderade kring:
https://www.rvr.ie/pages/biomass-heating
https://www.rvr.ie/products/powercorn
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#42 » 10:50:50, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu finns det väl bättre och sämre dubbelpannor men min erfarenhet av att elda i sådana utan tank är mkt dåliga, med tank så är de bara dåliga..
- han har skog så det blir ved som han tycker är för jobbig att elda upp, skulle vilja minska besväret.
En riktig ved anläggning kapar det jobbet med hälften.
En värmepump kapar det med 100% och ev eldning blir en hobby. ( Här funkar en kamin riktigt bra, det finns lösningar där man dockar vp mot ved anl men dom har en tendens till att bli krångliga styrmässigt och en hel del rör med ventiler och andra prylar. Håller själv på att planera in en vp mot ved, har inte hittat nån klockren lösning än..då har jag ändå jobbat med automation i 25 år...))
Pellets funkar som mellanting mellan ved och vp/ elvärme..de flesta byter ut pellets mot vp efter några år.
Blandar man in spannmål som bränsle så har man genast ökat krångelfaktorn för pellets anl med 1000%, knappast nåt som jag skulle rekommendera till ett vanligt hus.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

88ecr (trådstartaren)

#43 » 18:21:34, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc har mång frågor, inte långt från murmansk, bara i syd östra Finland. Hit kan vara kalt om de vill vara de. Panrummet typ 2x2,5 med vattenautomaten och elskåp osv. Dörrar lite mitt i och pipan murad inåt i rummet. De va ju frågan med att lägga tanken i en bra källare ca 20m bort, fick fina anvisningar av thermoventiler, men innan kanal, tank, tekniktank, kanal, styrsystem är inkoplat och panna bytt far det en hel del pengar och tid. Nu med små barn, jbr och gräva blir det lite tid. Och ja vet det är huvudlöst jämfört med boytan, Här råkar ja nu bo,å trivs. Just sådan på bilderna finns i mitt pannrum. Högforsarn är 83 och warmax 99 inburen. Ringbrunn, man bor ju på lande. Förugnen är ju en lika som kejonugnen. Stenarna in i blir slitna och luckorna frätna av gaser, den vill jag int forsätta med, den går bra när det är minus 25, då brinner det tillräklit ofta och då håls den sval. Jag titta också på corn burner, nu fins det att välja mellan. Som sakt, om nån form av pelletsbrännar typ, men havrebrännare skulle fungera med gjutjärnspannan skulle det vara fint, illfaren säd finns det alltid, billigt,

Powercornen sir fin ut, men priset, 23 900€
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

PerJohansson

#44 » 18:28:11, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:illfaren säd finns det alltid, billigt,


Huvaligen... :D
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

dc_lindberg

#45 » 19:59:40, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det var det jag var rädd för... att pannan är kring 30 år...
De flesta pannor har en max livslängd på 30år +/- kanske 10 år...
Dvs... du sitter på pottan liksom :-( ...

Inga problem att placera ack-tankar 20m bort :-)
Det blir inte så farliga värmeförluster - o du kan banne mig inte göra mycket annat heller med de förutsättningar som du har. Ett pannrum på ca 5m2...vanskligt litet!... rök gaser, rökexplosion i pannan med utvällande aska och glöd... stora risker...
Vilken form av ytor har pannrumet klätts med?
Mitt har eternit plattor :-)

Fokus:
- det där 20m bort... finns det utrymme för en panna till där, eller blir det -bara- utrymme för ack-tankar?
- jag har själv liknande fundering; skulle föredra att gräva ur under friggeboden och anlägga ack-tank-system där; men...tid och ork räcker inte till för det också...så mina tankar kommer att hamna i mitt pannrum...trångt blir det... ca 4x3m.

Du har fått rådet flera gånger av andra att ha en kamin istället för pannan inne i huset. OM du kan ha en -riktig- vedpanna i uthuset och ack-tankar där, då blir det kanske bara att elda 1g/dag där och stödelda inne i huset i kaminen (finns de som man kan koppla ihop med vattenburna uppvärmningssystem).

Syd östra Finland... - helt andra- förutsättningar än vad vi har i Mälardalen (...större delen av Sverige förresten)! Hur låga temperaturer får du normalt under vintern, hur länge vara de normalt, och vad är de -kända- toppnoteringarna i ditt område (minus och tid) ?

Din pannan är överdimensionerad för Svenskan förhållanden, men den kanske bara nätt och jämt förslår när den ryska kylan sveper ned?
Isoleringen av huset. Vad vet du om den?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Khan och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se