Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Ackumulatotank i källare

116 inlägg • Sida 5 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

88ecr (trådstartaren)

#61 » 14:31:44, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på baxi multiheat, kräver den acc tank? Ang möglig säd, ren sållat skall den vara, då rinner den, torr så blir det mindre aska har jag förstått. Tänkte ha spiral in från silo, då behöver man handskas minimalt med säden. Inte helt otänkbart med pannrum i källaren brevid huset, pipan blir lite nära huset, men specielt sädbrännaren skulle gå dit, låta pannan i huset vara ännu och satasa på havre
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



dc_lindberg

#62 » 15:38:47, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK 88ecr.
Då struntar vi fullständigt i din bostad. Vi bortser helt från om det är ett ruckel med tvärdrag genom golv, väggar och tak, eller om det är ett litet slott med uppdaterad isolering, tätning, ventilationssystem osv - dvs allt det där som vi behöver för att kunna svara på själva värmecentralsbehovet för dig och de lösningar som kan finnas att göra.

Vi utgår i fortsättningen från att du har 5m2 pannrum. Punkt slut.
Ett så litet pannrum fungerar -bra- med, el-panna, oljeeldning och i princip inget annat.
Det finns utrymme för -kanske- 0.5x2x2m ack-tank, men då blir det -trångt- ! (eftersom den bör verkligen vara isolerad...liksom...)
Använder man olja, eller el, som uppvärmning är ack-tank snudd på onödigt.

Varmvatten.
Skippa totalt varmvattenberedare i pannan som primärt tappvarmvatten. Det kostar för mycket att fylla på. Jag har nu fått förmånen att prova en CTC 200L's varmvattenberedare. Skillnaden är 40L/dygn ved mot ca 70kr/mån - och varmvatten strax man vrider på kran och inte 2 timmar senare...
Att det sedan inte alls är dumt att ha -möjligheten- att också få tappvarmvatten från pann-systemet är en helt annan sak ;-)
Ska du spola av fordonspark med varmvatten... då ska du absolut inte använda varmvattenberedaren!... då ska du ta den värmen från ved-eldat varmvatten (!).

Därmed har vi fastslagit att du med fördel tömmer ditt pannrum på uppvärmningsbråtet, installerar en täljstenskamin eller nått i den stilen, installerar elektrisk varmvattenberedare, eller gas driven (hade sådan i Frankrike och Spanien - kanon bra, och billiga i drift där).

Gällande uppvärmningen av huset så flyttar du ut pannrumet -helt- till annan lokal, ex., jordkällaren du talar om (även om jag skulle se till att jordkällaren fungerar som skafferi och bygga ett uthus för panncentralen...).

Kulvert biten har du koll på.
Hur djup måste du gräva för att nå frostfritt - 2m ?
Finna säkert någon traktorgrävare runt knuten med lagom bred skopa - så fixar sig grävningen snabbt.

Panna.
Du är inne på en amerikansk typ pellets-sädes brännare.
Är det en insats till en ved-panna, eller är det en panna gjord enbart för pellet och säd?

Eftersom du flyttar ut pannsystemet så tar du bort dess brandrisk för bostaden.
I händelse av att annexet pann-central futtar - hur tänker du dig nödlösning gällande uppvärmning tills dess du kunnat återuppbygga?
Frostskyddsberedskap för systemet - hur tänker du dig där?

Solvärme låter i mina öron snarare som du kan använda för att värma bottenplattan på huset och att på så sätt buffra den primära värmeproduktionen.
Att koppla ihop systemen kan ev., ge dig mer huvudvärk än du vill ha... två separata system bör ge mindre huvudvärk.

Prisbilden på detta i Sverige är gissningsvis kring 300 000 som jag redan påpekat.
Solvärmesystem är ytterligare ngr 10 000-tals kr's investering...

Behöver du se upp med tillstånd?
I så fall vad är det för begränsningar och vad är det för friheter ?

Har du pannsystemet -bara- för uppvärmning så klarar du dig säkert på 3m3 ack-tank med 20cm eller bättre isolering - gissar jag.
Skall du ha tappvärme också så får du räkna på antal individer i hushållet och dessas varmvattenförbrukning; vi klarade oss -inte- på CTC el-kombi på två vuxna -korta- duschar! (för data se bifogad pdf).
Tror du ska kontakta www.autorepmek.com och prata med honom om hans system till sin verkstad. Verkstaden har många fler m2 än din bostad, men jag tror "behovet" kan bli snarlikt pga 40m kulvert (2x20m), det geografiska läget, osv. Har för mig hans pannrum är på ca 5x6m vilket är ungefär vad du må tänka dig också.

Lagring av bränsle.
Utgår ifrån att du har en eller flera vedbodar.
Hur många m3 huggen ved kan du förvara torrt ?
Vad har huset dragit så här långt per år räknat ? (jag har ca 300m2 inkl källare och min CTC drar ca 100L/dygn på årsbasis, men jag avrundar uppåt till 1m3/v i beräkningarna. Då har jag ännu inte ack-tank och en panna som eldar för kråkorna, ordagrant...).

Bekant till mig gjorde det du funderar över på ett lantbruk han hade. Han ångrade -bittert- att lägga pannrummet i ett annex - det blev jobbigt i längde med rännaden mellan byggnaderna för å elda!
Idag har han ett annat lantbruk och gjorde precis som du rörmockare råder dig - markvärme. Har får ut så mycket ur backen att han inte tror på resultatet själv ens trotts han har haft det i drift i några år nu. Golvvärme i huset, hett tappvarmvatten, osv - till en "spottstyver" i drift kostnad; han säljer veden istället för å elda med den själv - mer lönsamt. Svenssons betalar fantasisummor för björkved till sina "mysbrasor och -kaminer" !

33kW tror jag räcker för dig.
CTC förslår inte för oss när det kryper under -15'C ute... o vid -20'C måste jag slå på el-radiatorer i de rum jag är i... vid -25'C...får man ha ytterkläder (typ skoteroverall) på sig inne, eller frysa.
Precis som står i tabellen; elen är på 12kW å det förslår inte, veden är på 15kW o skulle funka om det fanns ack-tankar... oljan var på 20-25W, den klarade men radiatorerna klarade inte att leverera vid låga minusgrader.
Men, som sagt, vi skulle ju helt skippa din bostads behov och förutsättningar och enbart besvara pannsystemsfrågan.

33-40kW's panna i ett annex.
>3m3 ack-tank med ordentlig isolering
Ser inte att det skulle vara något problem med din fundering eller tanke. Genomförbar. Kommunerna lägger ned fjärrvärme, det fungerar uppenbart ok. Ditt pannrum -är- förlitet för annat än oljebrännare eller ren elpanna.

Vilka funderingar och frågor kvarstår för dig?
Är det materialvalet till kulverten ?
Val av panna?
Hur att lösa/göra ack-tank(-ar)?

Kostnaden har du hur du än vänder och vrider på dig - du sitter fast med en betydande investeringskostnad.
Finns egentligen inga punkter du kan spara på / kapa kostnader.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

88ecr (trådstartaren)

#63 » 18:24:39, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc, du harså rätt, du skall hängas i gryningen, skämt. Gratis slipper man int, så är de nu bara. Har par stycken bekanta som eldar havre som har finska palokärki i befintliga vedpannor med för smä acctankar, som fungerar utmärkt, båda har i skild bygnad, stora hus, flera bygnader. Palokärkis minsta är typ 30kw. Nu var det ju mit hus, som idagskick inte är topp isolerat, på högforsen står det vattenvolym 0,22m3 och effekt med ved 13kw. Warmaxen har typ 15kw. Den trivdes med våt ved, och det gick åt mycket. Som din bekanta jbr, jag vill helst ha pannan inne, nu just vanlig vardag, stiger opp, kaffe på, tänder på i pannan, äter kläder på mej, första pannan brunnit, fyller fullt, frun kastar i på förmiddagen, de går tills jag kommer hem, då kastar jag i, sen till natten. Tar int många min per påfyll, nu just är frun hemma, inästa år är vi båda på arbetet.

Takar finns nog till salu, de vet jag, http://www.termoventiler.se/sv/vara-pro ... omat-mr-50 där andra bilden är ju som de ja HAR funderat på, kanske tilockmed blir. Vattenautomaten far ner i källaren den med, elmätaren med skåp ut, då får jag rum med tekniktanken, möjligtvis flytta en dörr. Pannan högst antagligen attac dpx? eller annan förgasningspanna. Högforssen har elpatron i sej men om moderna pannan som int har många liter vatten i sej så har tekniktanen ju i sej. Ved lagar jag i vagnar, lider, kippar rakt färskt åt kunder , radar in, säckar, säljer per hilux flak, ingen aning vad som far vart, eller hur mycket. Oftast torra veden slut tils vintern. warmaxen klarar ju sej bäst med färskare ved.

Frästar ändå lägga en baxi i pannrumet, flexskruv in. Sku det fungera pålitilgt?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#64 » 18:28:24, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelposning, krånglade först med gateway time out, men den kom fram
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

dc_lindberg

#65 » 19:07:22, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra svarat!
:thumme:

Då vet vi att om du lägger tid och pengar på att förbättra isoleringen av huset (o jag lovar dig att rätt lite gör enorm skillnad!) så, bör du klara dig med en panna som kan leverera >25kW.
Vi tog bort kutterspånen på vinden och höjde isoloeringens tjocklek till 25-30cm (minns inte exakt). Bara det lilla gjorde ca 20% mindre bränsleåtgång! Med att isolera övervågningens golv och därmed stoppa tvärdraget genom huset fick ned förbrukningen med ytterligare 5-10%. Totalt gick vi från 5-6m3 till ca 4.5m3 (svensk...) villaolja, se'n exploderade priserna i Sverige o vi blev tvungna att avveckla oljeeldningen helt...

Du har idag normaldrift på 13kW och klämmer på 15kW till när det är kallt. Dåligt pannsystem, så det är nog betydande förluster.
Panna på 33kW som du tittat på kanske räcker då mao, även om du placerar den i ett annex ;-)

Klart du ska i första hand ha ett automatiserat system ss pellets eller säd - ved kör du en sekundär panna/kamin förstås ;-)
Dina grannars erfarenheter är -guld- värda!!! :buga: Lär av dem, och gör ditt system bättre än deras :bira:

Ack-tank kan förberedas för att kunna koppla in annan energi källa ss Jord-, berg, sol, vind- och vattenkraft. Det är nog en god idé att välja ack-tank som är förberedd hellre än att snåla o nöja dig med "bara" en "tank"...

Jag vidhåller att dina ca 5m2 till pannrum som du har idag inte fyller dina behov. Det blir bara dumt, dyrt och förbaskat farligt att bygga vidare på fast bränsle uppvärmningssystem i det lilla rummet. Det skulle -kanske- kunna fungera här i Sthlm/Mälardalen med ett välisolerat hus, men...veden?... den måste lagras någonstans den med o det är absolut inte tillåtet i Sverige att förvara någonting alls i pannrum som är lättantändligt (med betoning på ved...). Å där faller helt dina möjligheter på 5m2... då måste du ta till annat rum för veden... å så blir det stökigt, smutsigt, rörigt, "krypigt"... Flytta ut det nu när du ändock har möjlighet och är på G med det å håll bostaden "ren" ;-)

De beräkningar som gäller i Mälardalen är 1m3/100m2 - som en grov måttstock på ack-tanksbehovet.
Hellre en (1) stor tank än 2 eller flera mindre. Har man flera tankar kan det bli riktigt knepigt problem med värmeströmningar och avkylningar säger de som kan. Jag åker på 2 tankar, pga att det finns inte en chans i ... att få in en fullstor tank genom källaren hos mig. Nu när du bygger, så se till att ha tillräckligt stora dörrar och access till det nya pannrummet så du kan få in och ut det du behöver med lätthet!
Dina grannar, vad är deras "för små" ack-tankar på för volym?
Tror du att 4-5m3 skulle räcka eller kan du klara dig på så lite som kring 3m3 (redan det är ju 2.5ggr rek volym här) ?
Senast redigerad av dc_lindberg 13:03:26, 23-10-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

88ecr (trådstartaren)

#66 » 19:59:25, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Befintliga pannrumet har ytterdörr och utanför finns ett tak som jag har ved under, inte många steg. Andra dörren kommer till bykstuga, omklädningsrum. Int kommer de skräp in i bostaden. Ang tillägsisolering, I två rumm la jag foamgipskiva och det blev till ställa ner batteritemperaturen i dessa rum.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

magloman

#67 » 20:06:16, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har glömt nu men hade du egen skog så bygg ett riktigt pannrum bredvid o sätt i en riktig vedpanna där med acktank.
Är du lite smart o tålmodig kan du köpa grejer till väldigt bra priser.
Sen när du tröttnar på att elda kan du enkelt byta uppvärmningssystem. Antingen konvertera pannan eller docka på nåt annat.
90% av prylarna som används till en vedpanna funkar fint med de flesta andra system. Omvänt är det inte så mycket.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mikkel

#68 » 21:36:40, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket förluster blir det ikulverten, 20 m var det väl. Kanske försumbart. :klia:
Onekligen frestande att ha ett separat pannhus.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

magloman

#69 » 22:55:00, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog 20m mellan pannrum o hus. Känns inte som det är ngt problem hos mig iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bonnen513

#70 » 08:46:42, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi räknade väl på kulvertförluster i "vedvärme 2016" tråden och det var inte mycket.

Innan vi helt avfärdar vp, så vilken temp behöver du på radiatorkretsen en lagom kall dag?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

dea

#71 » 08:59:32, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en bekant som kör med en baxi multi heat och eldar spannmål i den, gjort det flera år. Dock ser det ut som baxi har slutat sälja den.

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

ac tc

#72 » 09:20:06, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka rum står vägg i vägg med pannrummet?
- Ingen ska behöva elda ved i en gammal kombipanna, det är ett straff och rent och skärt elände. Ut med den rackarn, inget att spara på.
Du verkar ha bestämmt dig för att elda ved och accepterar att elda dagligen. Du behöver inga 3m3 ack tank utan det skulle duga bra med en vedpanna på 25 kw och 1000- 1500 liter acktank.
- en modern vedpanna behövs, tänk på att befintlig skorsten ska duga åt den.
- pannan ryms i pannrummet men inget mer så du måste nästan ställa tankarna utanför, kan du ställa dom vägg i vägg så blir installationen mkt enklare än att börja dra kulvert och härja. Två- tre fyrkantiga 500 liters tankar ser inte så jävliga ut så dom kan lätt bo i en tvättstuga tex. Du kopplar hela raden parallellt så kommer det att funka helt ok, har du någorlunda bra balans mellan värme och varmvatten förbrukning kan du lägga dom i serie och koppla så varmvatten blir prioriterat.
Detta funkar bra på vintern men på sommaren så har du bara en 500 liters tank för varmvatten.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

88ecr (trådstartaren)

#73 » 15:40:36, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efterkloka skall slås ihjäl till först.

4 år sen had jag badrum, bastu omklädningsrummet allt ut, ner till bottenplatta opp till taket. Allt nytt, rör, el, isolering. Året före had jag pannrumsgolvet ut pja mindre vattenläckage mot ytterävägg. Sulle ha varit för lätt att flytta mellanväggar och ta lite av tex. bastun eller andra rum för att få utrymme för tank.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

dc_lindberg

#74 » 16:03:25, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...å nej!...
Lider med dig!
Lätt att vara efterklok...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dea

#75 » 16:06:13, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat på Veto brännare. Har en kompis som eldar med en sådan i en gammal panna om jag har rätt för mig och han är nöjd, han eldar flis i den men det borde väl gå med spannmål också.

Själv satte jag in en hargassner flispanna för 2 år sedan och är helnöjd, hade en underdimensionerad vedanläggning som var mindre än 10 år gammal och lite jobbig hantering av veden, nu gör jag allt med maskin, fyller på en ficka i trädgården och det räcker minst 1 månad på vintern. Funkar även med flis som jag hämtade på terminal för värmevärken. Nu i somras var en kompis och flisade så jag klarar mig minst 1,5 år.

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se