Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Fördelaren till golvvärmen låter högt!

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

mimeck (trådstartaren)

#16 » 19:29:09, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sänkte hastigheten på pumpen igår kväll och det blev betydligt tystare. Jag kan nog sänka ännu mer om jag vill.
Den gick på fullt ös. Huset är ju ganska litet. Bara 79 kvadrat och helt nybyggt så den borde ju inte behöva gå så hårt.

Hur mycket varv brukar det behövas till ett litet modernt hus. Det står i jämtland så det kan bli rejält kallt ibland (utomhus, alltså).
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



63an

#17 » 19:49:04, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du sammanlagt för grejor? Diam. slang antal meter osv. finns nån spektrum i Watt på pumpen? Storlek shunthus? Nått jag glömt???
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mimeck (trådstartaren)

#18 » 20:51:59, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses. Ingen aning om nått av det där. Men det går ju att ta reda på. Ska kolla nånn gång om jag hittar uppgifterna.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#19 » 21:40:32, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min nuvarande pump har valbart läge "auto" är självinställande 44-9 watt sedan en massa fasta inställningar upp till just 44 watt! Provade att köra auto för att se vad som skulle hända? Å tame fasen så började den efter några timmar att minska neråt till just 22 watt så den gav ut 28 grader som är ok å hysteres till retur 26 grader helt fantastiskt med auto alltså! De var ju fint men då ska man elda lite nu å då så de inte blir svängningar i returen utan jag kör med shuntinställning 28 grader så om pannvattnet tryter så öppnar den till fullt i slutänden! Däremot finns val som jag heller inte visste vid test som att pumpen stannade å de visade sej att jag hade luft i systemet i gamla delen, då kliar man sej i roten å tänker vafan är detta, Nu pratar jag om JuLAS billiga pump för 1299 kr som dessutom matchar stora namnen för 6500 kr å en av de stora tillverkar den! Eftersom jag har 20mm slang 90 meter ilagd nu på en ut/in på armaturen, de andra på 15mm slang å gamla armaturer så skulle man kunna räkna fram behovet men de är inte sant för då ska allt vara tätt å just i golven övrigt också så de skiter jag i! Tar ett golv i sänder å gör riktig iso osv. sen kommer räkningen på kalaset! I slutänden blir de nog Luft/ Vatten pump för 180m2 järnspisen kvar även kakelugnen! Ett äventyr när man bor med fullt i rummen å riva golv i gammalt hus å göra just arbete, fuskar man så får man fan efteråt de får ta tid annars lurar man sej bara själv!
Pannan är ett kapitel för sej själv de finns reglage skorstensspjäll regleras manuellt alltså fullt öppet eller stängt! sekundärluft manuellt primärluft manuellt! Har inte satt dit någon undertrycksmätning utan de är raka rör å färg på lågan...Nu surrar jag ihjäl dej men förutsättning för att den överlever är mini här för de finns ingen shunt heller på pannan den sitter ut till slingorna å de är ju ingen höjdare att pulsa ut pannvattnet i olika temp! En otrolig anläggning som jag fått ordning på ändå, fick höra efter ett år att nått kallare hus existerade inte i kända kretsar, golvvärmen var ett fuskbygge utan like! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mimeck (trådstartaren)

#20 » 17:24:49, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

78 m slang har jag enligt fakturan. Tror jag ska få ritning och sånt på anläggningen vad det lider men nu har jag inget sånt.


Ska ta reda på slangarnas dimension och kolla pannan mm. senare.

Kommer förhoppningsvis mer info. så småningom.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

anders.olsen

#21 » 17:49:04, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm... låter för lite eller är det någon annan typ av system.

Har 225 meter fördelat på 4 slingor i min betongplatta på ca 80 kvadrat.

Pumpen på lägsta fart för övrigt, pannan är en Nibe EVC13.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

mimeck (trådstartaren)

#22 » 18:02:12, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte också det lät lite men det var det som stod upptaget i fakturan. Måste kolla upp det bättre.
Jag kan ju även ringa rörkrökarn så ställer han in allt så det stämmer. Det är ju faktiskt lättast nu när det blev så avancerat med alltihop.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#23 » 21:48:41, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju inte stämma alls, säj att de är 20mm slang då har du 79l vatten is lingorna delat med 7 anslutningar :skratta3: Nä de är rent åt helvette! Har jag räknat fel så är de mindre ändå! Här är nån hund riktigt begravd när jag kör 90m på ett uttag/rum som är 24m2! Kan ju vara att de är olika lagt jag har aluplåtar helt täckande å spårade diken "bara att trampa i slangen"! Vitsen är att ordning på torpet å plåten ska leda ut för jämnare värme i sidled, på de ligger sedan 16mm klickgolv! Under är de 300mm Gullfiber typ mellan golvbjälkarna å underbjälkarna den där blå ISO skivan som är skarvbar! Visst de är 22mm under plåtarna också annars blev de svårt att få styr på plåtarna!
Slår mej en tanke att röris har missat debitera alla slangmetrar som torde saknas annars? :coffee: Var för siktig när du frågar så de inte kommer en ny räkning! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#24 » 13:50:59, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat av dina inlägg! Kanske du har 4-glasfönster? Eller otroligt K-värde i huset? Å tänk efter 7-uttag/slang å 79 meter slang blir ett snitt på mindre än 8 meter? Tror fan att armaturen väsnas! Nu kan man inte jämföra hus direkt men tänk 24m med 90meter slang så är de normalt lite mindre än Äsch du har 1 meter slang på 1m2 lättast så på en söndag samt normalt är 3-4 meter 1m2 så tätt lägger man å man vet ju inte de kanske räcker i ditt hus? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mimeck (trådstartaren)

#25 » 14:16:01, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste ju vara mer än det som står i fakturan.
Huset är ju lite grovt räknat 10m långt och 8m brett.
Kostnaden för slangen var ihoplagd med nått annat till golvvärmen så det kan ju vara en klumpkostnad för alltihop.

Det är inget speciellt med isolering och fönster. Det är välisolerat men inget extremt.

Problemet var nog att pumpen gick på fullt varv. Nu är det ju betydligt tystare här. Ställde bara ner pumpen litegrann så jag kan nog sänka den mer.

Frågan nu är mest "kurvan" och sånt. Vet inte om den påverkats.

Blir nog ett samtal till rörkrökarn.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se