Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedvärme Stort hetvattenlager

292 inlägg • Sida 9 av 20
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

bonnen513

#121 » 20:38:39, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet exakt hur du tänkt dig ditt system så det har gått in och behöver inte förklaras. Jag säger bara att det inte kommer att funka som du tänkt dig och det behöver du inte försöka få mig att ändra på utan istället försöker vi driva på framåt.
Frågan om höjdskillnaden är ett sätt att se om det går att utveckla dina tankegångar med hjälp av en mottrycksventil.(mottrycksventil är säkerligen inte ett vedertaget begrepp men det är precis vad det låter som och är ej någon backventil.) Motrycksventilen skall placeras på returen från slavtanken och backventilen ihop med cirkpumpen på trycksidan till slaven.
Mottrycksventilen ska då ha ett värde motsvarande höjdskillnaden mellan pannan och huset. Dock måste vi veta höjdskillnaden för att avgöra om det är gångbart

Har du några uppgifter om kapaciteten på dina magna pumpar?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



bonnen513

#122 » 21:00:16, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:30 liter per minut ska flyta i ledningen ?

Kontrollräkna gärna.


Det är nog i underkant med tanke på att TS bara tänkt köra ner slaven i 70 grader så då blir det nog dubbelt så stort flöde som krävs om temp deltat bara är 20 grader
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Industrivärme (trådstartaren)

#123 » 21:10:48, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:http://www.lindquistheating.se/wp-content/uploads/2015/11/LM21-60_Manual.pdf


Lindquist Heatring säljer endast pannor med raster, keramik och fläktar som bygger in köparen i dyra renoveringar regelbundet - läs: fin eftermarknad.. Vet inte om det är kompetensbrist eller ovilja att detta företag aldrig nämner äldre vedpannor som inte behöver servas. Inte ens nya 40kWh Viadrus som jag kan köpa i Ukraina för 1,500 dollar eller i Murmansk för 500 dollar.

Kapaciteten på pumparna finner du tillsammans med ett omfattande tekniskt schema på samma länk som jag två gånger tidigare har givit ut. har nu gjort en pdf som bifogas. Denna faktasamling kan förklara bättre för dig än jag kan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Industrivärme (trådstartaren)

#124 » 21:16:05, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Jag vet exakt hur du tänkt dig ditt system så det har gått in och behöver inte förklaras. Jag säger bara att det inte kommer att funka som du tänkt dig och det behöver du inte försöka få mig att ändra på utan istället försöker vi driva på framåt.
Frågan om höjdskillnaden är ett sätt att se om det går att utveckla dina tankegångar med hjälp av en mottrycksventil.(mottrycksventil är säkerligen inte ett vedertaget begrepp men det är precis vad det låter som och är ej någon backventil.) Motrycksventilen skall placeras på returen från slavtanken och backventilen ihop med cirkpumpen på trycksidan till slaven.
Mottrycksventilen ska då ha ett värde motsvarande höjdskillnaden mellan pannan och huset. Dock måste vi veta höjdskillnaden för att avgöra om det är gångbart

Har du några uppgifter om kapaciteten på dina magna pumpar?



Kapaciteten på pumparna finner du tillsammans med ett omfattande tekniskt schema på samma länk som jag två gånger tidigare har givit ut. har nu gjort en pdf som bifogas i ett anat svar av många.. Denna faktasamling kan förklara bättre för dig än jag kan. jag har även en mer avancerad Magna. Återkommer då jag har fått mera kött på benen av Grundfos.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

bonnen513

#125 » 21:34:27, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag läste mig till att pumpen ger max 1,2 bar även i detta diagram och det är långt ifrån dina 6 bar dock var flödet högre än jag trodde så om jag räknade rätt skulle du kunna komma upp i 120 l/min i kulverten och då skulle det ta lite över 6 minuter

ska man gå på dom flödes o trycksiffror som du angav med 6 bar o 30000 liter i timmen så krävs en pump på 7,5 kw samt 35mm rör
och då tar det 1,5 minut att byta vatten i slaven
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

doc2

#126 » 22:58:26, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Industrivärme skrev:Betr vattenturbinen så vad är "energin i vattnet" om det inte är det tryck det skapar? ....


Hade lite svårt här att hänga med i alla dina tankegånger. Tror dock att vi är eniga om att energin i vattnet utgörs av det hydrostatiska trycket. För att omvandla så mycket av den energin som möjligt smalas röret inför turbinen av, trycket faller, hastigheten ökar. Energin består. Turbinen har mer nytta av att bli träffad av vattnet i hög hastighet. Jag tänker så här: När vatten lämnar munstycket så breder trycket ut sig fritt i alla riktningar och kan inte göra någon ”nytta” åt sidorna. Däremot den delen som slungas fram med hög kinetiskt energi kan träffa turbinen för att driva den.
Brandsprutan. Vattenmängden är SAMMA hela vägen. Trycket i slangen högre än i munstycket. I munstycket faller trycket och hastigheten ökar. Ju högre hastighet när vattnet lämnar munstycket ju längre kan strålen spruta. (Tröghet)
Smala slangar (trädgårdsslang) ger högre flödehastighet och därmed högre friktion.

Rördiameter vs tvärsnitt. Det jag ville komma till var att om du 3 dubblar diametern (eller radius) så får du 9 gånger i tvärsnitt. Du kan leda 9 gånger mer vatten med samma tryckfall och samma hastighet.
En viktig relation att komma ihåg när msn dimensionerar rör.
Eller ett annat exempel om du dubblerar rördiameter får du 4 ggr tvärsnittet. Tar du dubbla rör får du bara det dubbla tvärsnittet.
Edit: Hittad sakfel.

3 personer gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Industrivärme (trådstartaren)

#127 » 22:56:16, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:jag läste mig till att pumpen ger max 1,2 bar även i detta diagram och det är långt ifrån dina 6 bar dock var flödet högre än jag trodde så om jag räknade rätt skulle du kunna komma upp i 120 l/min i kulverten och då skulle det ta lite över 6 minuter

ska man gå på dom flödes o trycksiffror som du angav med 6 bar o 30000 liter i timmen så krävs en pump på 7,5 kw samt 35mm rör
och då tar det 1,5 minut att byta vatten i slaven


Intressanta suiffror. jag håller på att ta fram beskrivningar på pannan,men det tar lite tid.
I ett av samtalen jag haft sas det att detta är en ackumulatorpanna och det innebär att pannvattnet är i slutet system inne i pannan och körs runt därinne med en cirkpump Och det sitter en cirpump på pannan. ett 32 rör kommer ut ur pannan till pumpen och från pumpen försvinner ett annat 32 rör in i pannan så det verkar stämma. Där kommer hela tiden "nytt" pannvatten förbi hotspotsen och värmen fördelas då inne i ackvattnet av cirkpumpen på ett jämnt sätt.

Detta innebär ett helt nytt scenario. Pannans 1500 liter ska inte köras över till tankarna. Istället har pannan två varmvattenberedare och då rimmar det bättre med era förslag om värmeväxlare mellan panna och tankar.
Då ska tank både tank nr 1 och 2 egna VVB. Detta för att snabba upp värmeöverföringen istället för att allt ska landa i bara den första tankens BBV.
Om jag då tolkar detta enkelt så kommer Krets 1A att gå från VVB A till tank 1:s VVB och retur till pannans VVB 1A. Krets 1B blir då från pannans andra VVB nr B. till tank nr 2:s VVb och returen till pannans VVB nr B.

Denna modell innebär att båda VVB i pannan kommer att jobba samtidigt mot varsin VVB i två skilda tankar. Tankarna är seriekopplade och då kommer tank 3-6 att få samma värme samtidigt.
Det vatten som då ska till slaven via kulverten blir upptill på sista taken och returen från slaven gr tillbaka till första tanken.
Denna modell blir då både som jag tycker (uppdelade system) och som ni tycker (värmeväxlare). Slaven får då so tänkt vatten direkt ur tankarna med dessa värms med värmeväxlarna VVB A och VVB B.

Att låta pannans två VVB jobba mot endast 1 tank verkar lite fel eftersom om jag kör båda pann-VVB mot varsin "egen" tank-VVB")så kan jag använda 32 rör och ändå få snurr på värmen. Då blir det ju 64 i värmeväxelsystemet. Om jag däremot kör båda pannVVB med 32 mot bara 1 VVB i tank nr 1 så får jag en flaskhals med förluster då 64 ska smalna till tankens 32.

Jag har läst varje inlägg här och förstått att undvika flaskhalsar, hitta värmeväxlarlösning och att 32 rör går lika bra.

Förstod du hur j menade?
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Industrivärme (trådstartaren)

#128 » 23:00:42, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

doc2 skrev:
Industrivärme skrev:Betr vattenturbinen så vad är "energin i vattnet" om det inte är det tryck det skapar? ....


Hade lite svårt här att hänga med i alla dina tankegånger. Tror dock att vi är eniga om att energin i vattnet utgörs av det hydrostatiska trycket. För att omvandla så mycket av den energin som möjligt smalas röret inför turbinen av, trycket faller, hastigheten ökar. Energin består. Turbinen har mer nytta av att bli träffad av vattnet i hög hastighet. Jag tänker så här: När vatten lämnar munstycket så breder trycket ut sig fritt i alla riktningar och kan inte göra någon ”nytta” åt sidorna. Däremot den delen som slungas fram med hög kinetiskt energi kan träffa turbinen för att driva den.
Brandsprutan. Vattenmängden är SAMMA hela vägen. Trycket i slangen högre än i munstycket. I munstycket faller trycket och hastigheten ökar. Ju högre hastighet när vattnet lämnar munstycket ju längre kan strålen spruta. (Tröghet)
Smala slangar (trädgårdsslang) ger högre flödehastighet och därmed högre friktion.

Rördiameter vs tvärsnitt. Det jag ville komma till var att om du 3 dubblar diametern (eller radius) så får du 9 gånger i tvärsnitt. Du kan leda 9 gånger mer vatten med samma tryckfall och samma hastighet.
En viktig relation att komma ihåg när msn dimensionerar rör.
Eller ett annat exempel om du dubblerar rördiameter får du 4 ggr tvärsnittet. Tar du dubbla rör får du bara det dubbla tvärsnittet.
Edit: Hittad sakfel.


OJOj. Det här är riktig överkurs. Jag behöver lite tid att idissla detta.
Återkommer-. Tack för inlägget !
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Industrivärme (trådstartaren)

#129 » 23:18:29, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:jag läste mig till att pumpen ger max 1,2 bar även i detta diagram och det är långt ifrån dina 6 bar dock var flödet högre än jag trodde så om jag räknade rätt skulle du kunna komma upp i 120 l/min i kulverten och då skulle det ta lite över 6 minuter

ska man gå på dom flödes o trycksiffror som du angav med 6 bar o 30000 liter i timmen så krävs en pump på 7,5 kw samt 35mm rör
och då tar det 1,5 minut att byta vatten i slaven



Ja Grundfos sa precis som du att den ger 1.2 bar så mina 6 bar var en drömfabrik. Men läget är ett helt annat nu ( se mitt tidigare inlägg ikväll) Jag behöver inte längre ha bråttom genom kulverten för om jag har fattat Grundfos rätt så sker en värmeväxling mellan pannvattnet och tankvattnet och då kan pannan köra oavbrutet utan att stängas av då jag matar slaven med vatten från sista tanken. Kokningsrisken är noll i detta avsnitt.
Jag tittate på pannan i veckan och det verkar ställa. Det finns 4 st 32 rör högst upp och ett enda rör ytterligare ( utom rörkröret) Detta sista rör sitter längst ned mot golvet. Då jag köpte pannan så öppnade vi kranen och släppte ut en svart klibbig soppa som inte gick att tvätta bort från kläderna. Det var antagligen resterna av pannvattnet som antagligen inte har spolats rent på 25 år sen pannan var ny 1992 och det är troliga är där man fyller på pannvattnet tills det flödar över nånstans. Med jag är mycket fundersam över expansionskärlet. Jag vet att pannan har två olika varmvattenberedare. Då måste det finnas 4 rör på toppen till dessa. Det finns 4 rör men var ä'r röret till expansionskärlet som ska motareas på toppen av pannan. Jag ska åka ut och ta en stege och kolla om det finns nåt extra hål som jag inte sett som man skruvar fast expansionskärlet i. Detta kärl väger 30 kg, hör till denna panna, är löst just nu och är av massivt stål med bräddavlopp. det sticker ut ett rör från detta kärl ca 25 cm långt. Ska kolla om det är gängat. Jag har öppnat spjällluckan och sett att rökenr tar en "kakelugnsväg" fram och tillbaka innan den går ut i rökröret. Jag ska fota som jag lovade.

1 person gillar det här inlägget.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

bonnen513

#130 » 12:53:49, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra info!

Obs du har glömt vad som sades i den gamla tråden "laddning av slaven skall ske från tank nr 1" annars får du ju vänta onödigt länge på värmen

nu slipper du ju Laddomaten på effectan och kan sätta den på erylen

Tänkte du ha värmeväxlare även i acctankarna till krets 1A och 1B? Det känns fel och onödigt.

Hur var det med slingor i slaven?

Det med arean (tvärsnitt) på rören kan vara lättare att förstå om man tänker sig ett kvadratiskt rör. 1cm X 1cm=1cm2 medans dubbla diametern 2cm X 2cm =4cm2

är det stor nivåskillnad även mellan slaven och acctankarna?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Industrivärme (trådstartaren)

#131 » 20:11:25, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Bra info!

Obs du har glömt vad som sades i den gamla tråden "laddning av slaven skall ske från tank nr 1" annars får du ju vänta onödigt länge på värmen

nu slipper du ju Laddomaten på effectan och kan sätta den på erylen

Tänkte du ha värmeväxlare även i acctankarna till krets 1A och 1B? Det känns fel och onödigt.

Hur var det med slingor i slaven?

Det med arean (tvärsnitt) på rören kan vara lättare att förstå om man tänker sig ett kvadratiskt rör. 1cm X 1cm=1cm2 medans dubbla diametern 2cm X 2cm =4cm2

är det stor nivåskillnad även mellan slaven och acctankarna?


Fint inlägg som jag tar till mig. Jag tittar nu lite djupare på konsekvenserna i förlängningen.
Svarar här.

Påmimmelse:
Vattenlagret är 5 st 500 l acktankar + 1 st 750 l. Detta i tankrummet
1 st 500 l slav i bostadshuset.
1 st ack i Effectapannan 1,500 l.
Expansionskärl, VVB, rörsystem (yttre / inre) , pumpar/laddomater, 17 radiatorer minst 700 l.
Erylpannan 300 l.
Jag har räknat med max ca 7 m³, som tar lång tid och två pannor att värma upp initialt.

Ditt förslag:
1. Slavladdning från tank nr 1? Vore det inte bättre att ta slavvatten från tank nr 6 (sista) som ju ska ha samma snittvärme som de övriga i serien. Den ska ju ha samma temp som tank 1 men laddas hela tiden av de övriga tankarna genom seriens cirkpump och är helt oberoende av pannans VVB.

2. Som jag tolkar dig så tycker du att Pannvärmen från 1A- 1 B ska konas ihop ned till dimension 32 och endast landa i tank1 = falskhals där slavens vatten tas ur. Menar du att tank 2-6 är onödiga med lägre värme för jag vill som sagts inte ha direktförbindelse mellan pannans VVB och slaven i ett annat hus med slutet system och nivåskillnader.

3. Om jag tar slavens vatten från bara tank 1 och pannan inte är eldad så faller ju värmen snabbt i tank 1 av att den kalla cirkulationen från pannans båda VVB kyler tank 1. Vore det inte bättre att ta värmen från tank 6 som har fullt laddad energi från tidigare tankar för då ligger ju lagrad värme i tank 2-5 och buffrar oavsett vad som händer i tank 1.

4. Om jag tar vatten till slaven från tank 1 så är det direkt förbindelse pannans VVB och slaven. .Jag vill ju inte ha gemensamt system från panna till slav. Om jag använder VVB i tank 1 så separeras systemen på följande sätt:

a) Panna Krets 1A = pannans VVB 1A direkt till vattenlagret i tank 1. Laddomaten kan utgå. Krets 1A slutet system med säkerhetsventil och inget expansionskärl

b) Panna Krets 1B = pannans VVB 1B direkt till vattenlagret i tank 1. Laddomaten kan utgå. Krets 1B slutet system med säkerhetsventil och inget expansionskärl.

Detta alternativ kräver

att 2 st 32 rör ska konas ned till 1 st 32 och flaskhals in i tanken och uppkoning måste ske i returen från 1 st 32 i tanken till 2 st 32 i retur till pannans 2 VVB = flaskhals nr 2.

att slavens vatten tas ur tank1 = inkl vattnets värme i VVB A-B i pannan oavsett den eldas eller är kall = reducerad nytta av värmelagret i tank 2-6 = återuppvärmning av pannvattnet från tank 1 i onödan.
Alternativet innebär att pannans VVB A-B har direkt kontakt med slaven genom tank 1 i samma vatten som i VVB A-B och ett eldstopp kyler då av slaven.
Laddomater kan sitta ändå så att att eldstopp inte påverkar vattenlagret. Då blir vattenlagrets stora värmeinnehåll bostadshusets backup vid eldstopp under ganska lång tid, som varit avsikten med det stora värmelagret.
Tankarna 1-6 är seriekopplade med egen cirkpump.

Eller ett annat alternativ:

a) Panna Krets 1A = pannans VVB 1A - INTE - direkt till vattenlagret i tank 1 utan till dess VVB. Laddomat nr 1 behålls så att stängning sker om pannan slutar eldas dvs <70 grader utvatten. Krets 1A slutet system mellan panna och tank 1 med säkerhetsventil och litet expansionskärl. Då cirkulerar vattnet mellan 2 VVB ( en som ger värme och en som tar värme)

b) Panna Krets 1B = pannans VVB 1B INTE - direkt till vattenlagret och INTE till tank 1. dvs rill tank 2 dess VVB. Laddomat nr 2 behålls så att stängning sker om pannan slutar eldas dvs <70 grader utvatten. Krets 1B slutet system mellan panna och tank 2 med säkerhetsventil och litet expansionskärl.

Alternativet innebär
att värmen från pannan fördelas på två tankar
att eldstopp inte påverkar vattenlagret
att inga flaskhalsar uppkommer av ned/uppkoning av 32 rörkopplingar i tankrummet,
att värmelagret i tank 2 används effektivare.
att pannans VVB – INTE - har direkt kontakt med slaven i samma vatten och ett eldstopp kyler INTE av slaven
att alla tankar har seriekopplad cirkulation. Två berörda 500 l tankar sprider värmeförlusterna till slavens 500 l. Värmeöverföringen till slaven sker snabbt och mycket jämnt. Från tank 1 går 32 till slaven och från tank 2 en annan 32 till slaven. Inga flaskhalsar annat är 32 inkommande och 32 retur som har konade anslutningar vid slavens 32:a
Laddomater kan sitta ändå så att att eldstopp inte påverkar vattenlagret. Då blir vattenlagrets stora värmeinnehåll bostadshusets backup vid eldstopp under ganska lång tid, som varit avsikten med det stora värmelagret.
Tankarna 1-6 är seriekopplade med egen cirkpump.

Nivåskillnaden slav acktank under 10 meter men för högt för gemensamt öppet system utan att bygga en takvåning extra på pannhuset
k :-)

Slaven har 1 VVB till tappvattnet. 500 l till radiatorerna slutet system.

Jag förstår rörarea: pi * radien i kvadrat * längden = volymen.

Hoppas du förstår det jag knackar ihop ikväll. Inte lätt att förklara teknik enkelt i text.
Ät inte för många ägg i påsk //Bill

*******************

Som ett litet exempel - på/tips till den som vill lära sig besparing att man idag med lite tålamod och vaksamhet kan komma över väldigt billig utrustning - så ska jag berätta att jag i helgen köpte 5 oöppnade Rockwool 20 kg lösullsbalar för vinden i bostadshuset. Beijerpriset var 335 kr/st dvs 1,675 kr. Jag betalade 60 kr för alla 5 och fick då med en banankartong med ca 20 kg kranar och ballofixer, anslutningar, väggfästen för Prisolrör, T-kopplingar, mm.

På samma vis har jag idag en omfattande vedlogistik med 4 transportörer 6-32 meter, som gör allt tungt jobb från pinne till panna, >10 m³ virkesupplag med 1” 2” till 7” 7” kärnsågade block, OSB, MDF, plyfor, 2 pannor 100 kW och 45 kW, alla rör, 4 st 30 m värmekabel, 2 halva rullar radiatorprisol, 50 m PEX, 3 halva rullar 20-PEM m böjar etc, SPIRO, tankar, hydtrofor med all tbh, kulvert, slav med all dess utrustning. Detta är landat som jag nu under 2 års planering tillhopa - av köpepaniken med trendbergvärme - har givit endast ca 30,000 kr för på Blocket, Tradera, Klaravik, konkursauktioner, till ett nyvärde av minst 500,000 kr. Jag har alltså råd att sälja allt på skroten för 2 kr/kg och satsa på direktverkande elvärme om jag inte lyckas få snurr på detta. Förlusten är en utebliven superresa till Mallis i så fall.
Med detta sagt vill jag bemöta skribenter som anser att jag borde skrota det jag har och köpa nytt som alla andra och sätta mig i TV soffan mellan fakturorna. Två ideologier som möts här s.a.s. Återvinningsfreaken respektive trendslukaren.

Glad påsk till alla som följer detta spännande äventyr, om vi inte hörs dessförinnan.
//Bill

1 person gillar det här inlägget.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

bonnen513

#132 » 20:43:45, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du värmeväxlare i någon av tankarna. Och isåfall dimension?
Måste läsa ditt inlägg igen innan jag svarar på det.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Industrivärme (trådstartaren)

#133 » 21:05:35, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Har du värmeväxlare i någon av tankarna. Och isåfall dimension?
Måste läsa ditt inlägg igen innan jag svarar på det.


3 eller 4 av de 6 tankarna i tankrummet har minst 1 egen VVB. Tankarna står fn i ett av mina magasin och kan placeras hur som helst på det uppbrutna superförstärkta golvet i tankrummet med 70 cm isolering + tankarnas egen isolering.
Dimensionen på dessa VVB har jag inte men det lär finnas en standard dvs en acktank på 500 liter,med en egen VVB har en VVB-volym som lär följa en standard för ett normal hushåll med 4 pers varav minst en ung dotter som står sedvanliga 30 min i duschen.

Jag tycker det verkar rimligt att en så stor acktank som 500 l har en VVB på minst 150 liter för att klara ett hushålls tappvatten.

I bostadshuset firnns slaven m 500 l och 1 egen VVB och intill den står fn en elektrisk NIBE-VVB som backup vid pannbortfall senare. Idag är denna elektriska VBB vattenvärmekälla för tappvatten bara (30-60-75 grader) . Den är knappt 60% av slavens storlek men rymmer ändå 180 l. Så mindre är 150 liter kan inte varje VVB i tankrummets resp identiska 500 l tankar innehålla. Tror att du kan räkna MINST 150 liter / VVB / tank i tankrummet.
Däremot är säkert VVB A och VVB B i pannan betydligt större i volym. Detta vet jag inte innan jag fyllt dem med vatten tills de runnit över.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

bonnen513

#134 » 21:17:46, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ofta är vvb bara en kopparrörsslinga på kanske 12 meter och 12-15mm diameter och då blir volymen 2-3 liter så du får nog kolla upp vad du har innan vi spekulerar för mycket

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#135 » 21:49:38, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det låter som du tänkt parallellkoppla dina acc tankar om du menar att dom ska ha samma temp? det behöver inte vara fel. detta med värmeväxling i tankarna är inte riktigt min grej. svårt att räkna på då det stör skiktningen och man måste ha tempdifferanser för att föra över värmen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se