Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pannfunderingar och nytt tankrum.

274 inlägg • Sida 11 av 19
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Håkan.E

#151 » 21:48:58, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev: Och apropå kranar, gjorde en liten inventering på kranbeståndet och i dagsläget är det 15 stycken i pannrummet och nere i kulverten! :vissla:

Det kan aldrig bli för många kranar, så fort sätt att montera kranar med gott samvete.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96



Johanolof

#152 » 22:23:49, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eldar du med öppen lucka eller hur får man allt så sotigt och skitigt? Har eldat i min panna sen -05 och det är fortfarande vitt tak i pannrummet.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#153 » 22:27:19, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förugn! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#154 » 15:35:17, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag blev det första dagen på flera veckor när det bliv lite lugnt! Tanksystemet har varit fyllt några veckor nu och allt verkar tätt. I dag kopplade jag in gamla pannan på systemet och fyllt den med vatten och kollat förtrycket i expansionen och luftat ur så gott det går. Nu har jag tänt en liten brasa och laddomaten tycks funka i varje fall! Får se hur mycket jag eldar i dag men ska elda tills laddomaten öppnar till tankarna så jag är säker på den funktionen i varje fall! Vi får se hur det går! :thumme: :svettas:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#155 » 20:31:15, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är vattnet 95 grader längst upp och nästan 90 i botten av tankarna! Har höjt temperaturen stegvis och luftat allteftersom och nu är det stabilt. Tredje tanken laddade lite senare än de andra vid lägre temp men när temperaturen steg och luft lämnade systemet så kom även den ikapp, och allt blev synkront på slutet! Ska bli intressant att se hur länge varmvattnet räcker med 1,5 kubik 90 gradigt ackumulerat vatten i tankarna? Nu får man fira med en kall öl att de stora bakslagen uteblev, alltid spännande när något ska startas upp som man inte har sett i drift tidigare! :bira: :thummar:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#156 » 10:53:24, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite midsommaräventyr i pannrummet. Det fuktade lite i en lödkoppling så jag gick ut i morse och tänkte att jag löder om den så är det riktigt tätt sedan. Lödde om den enligt konstens alla regler och återmonterade röret och läckaget var större efter reparation! :sad: Tog med röret till verkstaden och polerade kopplingen i maskin och fram kom en liten liten spricka i kopplingen, bytte ut hela kopplingen och så var det tätt! :thummar:
Nu får det vara bra med arbete på en av årets annars mest viktiga/lediga helger! Så glad midsommar på er! :thummar:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#157 » 12:04:47, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fas 3 i pannrumsprojektet är över. Har lagt in tanksystemet på kulverten så nu är det värme i kåken! Tanksystemet tycks funka som jag hoppades, pumpinkopplingen med shuntventil funkar bra, så blandningen till systemet och uttag ur tankarna blev också som jag hoppades på! Det har nästan gått för bra så här långt, jag bara väntar på första bakslaget, för något jäkelskap lär stå och lura och träda fram när man minst anar det! :???:
Återstår nu "bara" fas 4. Den består i att kasta ut gamla CTC och installera Atmospannan som är förberedd med allt monterat och ska bara vara att "stoppa dit". Så än kan det strula även om det är den enklaste biten rent tekniskt som återstår. Släpa runt 300 kg tunga prylar kors och tvärs är ju en utmaning i sig, men vi får ställa så gott det går så ska det nog lösa sig. Men det är jätteskönt att ha hela anläggningen i drift innan pannbytet sker, det är fint att ta det i etapper om det blir strul så blir felsökningen så mycket enklare, när man kan fokusera på enskilda detaljer och inte behöva leta fel i hela anläggningen! :thumme: Fast hittills har det varit problemfritt, men blir det något strul nu efter att pannorna skiftats så vet man att det är installationen av pannan eller själva pannan som är boven!
Har gruvat mig lite för de olika uppstarterna tidigare när det är HPD från tre begagnade anläggningar som kopplats in efter eget huvud, men det har funkat så här långt, så det vore väl f*n om det inte skulle gå att starta upp relativt enkelt efter pannbytet också! Men det lär visa sig. :cool:


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#158 » 15:56:14, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt, kul o höra :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson (trådstartaren)

#159 » 10:03:57, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått elpatronen inkopplad, men är lite fundersam. Hur belastar en 6000W elpatron faserna egentligen? 6000W då tänker jag 2000W/ fas?
Då skulle den gå på 10A säkringar utan problem, men i praktiken gör den inte det, startar jag den på 10A så går två säkringar växelvis, men med 16A så funkar det utan anmärkning. Svårt att komma åt att mäta belastningen på de olika faserna men funderar på det rent tekniska, kan man få tre likadana 400V slingor att belasta tre faser jämt öht? :klia: :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman

#160 » 10:13:04, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Har fått elpatronen inkopplad, men är lite fundersam. Hur belastar en 6000W elpatron faserna egentligen? 6000W då tänker jag 2000W/ fas?
Då skulle den gå på 10A säkringar utan problem, men i praktiken gör den inte det, startar jag den på 10A så går två säkringar växelvis, men med 16A så funkar det utan anmärkning. Svårt att komma åt att mäta belastningen på de olika faserna men funderar på det rent tekniska, kan man få tre likadana 400V slingor att belasta tre faser jämt öht? :klia: :klia:


Jag kastade nyligen ut min vedpanna och installerade bergvärme, och i pannan satt en 6kw elpatron som gick på 10A-säkringar utan problem. Innan jag flyttade in användes den hela vintrar. Säker på att det inte är något fel på din elpatron?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

LeifAndersson (trådstartaren)

#161 » 10:20:03, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar man på det så måste ju den elpatronen ha olika effekt på de olika slingorna. Min elpatron har tre slingor med 2000W 400v på varje, fördelar man det på tre faser måste det bli ojämn belastning. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#162 » 10:53:22, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du BARA elpatron på säkringarna så de inte är inlagd nån annan funktion i smyg också? Tvärsäker på att allt är rent så skaffa ny elpatron :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#163 » 11:01:47, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske bäst att ohmmäta slingorna och kolla att alla har samma resistans och det inte råkar finnas ett jordfel mitt på någon av dem.
Kolla förresten en gång extra om den ska Y- eller D-kopplas för att bli på 6000 W.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel

#164 » 12:55:20, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min elpanna är det kopplat in någon grej som känner belastningen på varje fas och justerar elpatronernas förbrukning efter övrig belastning. Kan ligga och jobba rätt mycket

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

63an

#165 » 13:12:25, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ju bara hålla bättre då, ta raka spåret å säkra anslutningarna är de enda belastningen varje säkring! OM kasta skiten inget att huttla om :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se