Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pannfunderingar och nytt tankrum.

274 inlägg • Sida 15 av 19
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

igelkottar

#211 » 13:12:41, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För då kan man mäta resultatet av kranen. :mrgreen:

Snyggt blir det Leif. :thummar: :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



Mikkel

#212 » 16:28:15, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finfint :thumme:
att mäta är att veta :thummar:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson (trådstartaren)

#213 » 09:29:27, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaknade rätt tidigt och kände mig så där onödigt utvilad så det var lika bra att stiga upp och hitta på något, när jag gick ut mötte jag katten och han övertog säkert min plats i slafen, såg ut som han hade haft en hård natt! Tog mig till pannrummet och fixade lite småsaker som annars lätt blir ogjorda, klamrade rören till pannan och fixade ett bättre luftintag. Tog hål i en branddörr och monterade en likadan ventil på både in och utsidan, kanske inte så bra att ta hål i branddörrar men enklare det än ta hål i 30 cm. hålsten! :vissla:
Kylslingan i pannan är också inkopplad, så nu är det bara lite "bra att ha" prylar kvar att fixa, som upphängningskrokar och någon hylla att lägga ifrån sig prylar på. Just nu finns det inte en enda plan yta att lägga ifrån sig något på om man bortser från på toppen av tankarna. :sad:
Och så ska det fixas upphängning åt sotviskor och sådant som hör till pannans underhåll, så varje pryl får sin plats!


Bild
Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Skru'are

#214 » 14:55:54, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte någon branddörr - längre. Hoppas att det inte är något krav.
Den släpper igenom brandgaser och är på så sätt sämre än en vanlig trädörr. Brandgaser = brandspridning!
Hålsten är väl inte svårt att ta hål i.
Har du något krav så behövs ett brandspjäll eller annan strypning. Eller så får du krav på rummet intill som samma brandcell.
Det är både byggregler och försäkring att titta på.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

barsen

#215 » 02:28:12, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Leif
Hur har du gjort med avluftningen till tankarna? Är själv på g att byta panna och tankar. Har lite idéer om att paralellkoppla tankarna i toppen och sedan upp till expansionskärlet. Borde ju egentligen hjälpa till med skicktningen men jag kan ha fel.
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

LeifAndersson (trådstartaren)

#216 » 12:48:57, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha öppet kärl kan du göra så, då får du i stort sett automatisk avluftning. Jag har separat avluftning i varje tanktopp och tryckexpansionen kopplad i botten på returen. Mest bara för att ha kallare vatten i tryckexpansionen så håller den längre, men också för att inte behöva lufta ur den ibland på pannsidan, när annars det lätt skulle samlas luft där. Ansluten i botten så ska det var lugnt för luft sedan vattnet blivit fritt från syre.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#217 » 13:06:06, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Du har inte någon branddörr - längre. Hoppas att det inte är något krav.
Den släpper igenom brandgaser och är på så sätt sämre än en vanlig trädörr. Brandgaser = brandspridning!
Hålsten är väl inte svårt att ta hål i.
Har du något krav så behövs ett brandspjäll eller annan strypning. Eller så får du krav på rummet intill som samma brandcell.
Det är både byggregler och försäkring att titta på.


Pannrum och utrymmet bredvid är redan samma brandcell, när det värms upp med "direktverkande" överskottsvärme från pannrummet, eller om man så vill "ventileras" överskottsvärmen till angränsande rum. Så hela byggnaden är att se som ett rätt stort "pannrum" i praktiken.
Att sätta ventilen i dörren var försäkringsbolagets förslag sedan de varit och tittat på utrymmet. De ville ha bättre tilluft. Jag tyckte bara det var synd att ta hål i en branddörr även om den inte behövs.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Skru'are

#218 » 14:18:14, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm bara inte att dokumentera sådant. Ett bekräftande e-brev t ex. Men det har du säkert kläm på.

Att ta ut försäkringsbolag på plats är ett mycket bra sätt - de får fakta, egen tolkning, ge synpunkter/ställa krav och får därmed ett ökat ansvar. Anteckningar från detta kan vara guld värda.
Emellertid är de inte lika benägna idag att ta sig tid. Jag tycker det är en viktig del av en offert och propsar på att de skall se på plats, t ex att uppgifter stämmer. Det skadar inte att upprepa då och då. Premiehöjning kommer automatiskt, men en ny offert kan vara bra.
Det är lättare att vara överens före än efter - och ha det på pränt. Åtminstone att de varit där och bedömt, utan anmärkning.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#219 » 15:37:48, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Glöm bara inte att dokumentera sådant. Ett bekräftande e-brev t ex. Men det har du säkert kläm på.

Att ta ut försäkringsbolag på plats är ett mycket bra sätt - de får fakta, egen tolkning, ge synpunkter/ställa krav och får därmed ett ökat ansvar. Anteckningar från detta kan vara guld värda.
Emellertid är de inte lika benägna idag att ta sig tid. Jag tycker det är en viktig del av en offert och propsar på att de skall se på plats, t ex att uppgifter stämmer. Det skadar inte att upprepa då och då. Premiehöjning kommer automatiskt, men en ny offert kan vara bra.
Det är lättare att vara överens före än efter - och ha det på pränt. Åtminstone att de varit där och bedömt, utan anmärkning.


Helt rätt! Vi tar ut både lokalombudet och så har de en snubbe som gör förebyggande besiktning på bolaget ungefär vart annat/vart tredje år och så går vi igenom allt av vikt punkt för punkt. Och ofta innebär det sänkt premie efter ett sådant besök när allt är anpassat efter det som gäller i dag. Bland annat togs hantering av torrt hö bort på stallet och det och lite annat kompenserade kostnaden för en ny byggnad som uppförts under året! Så ett nytt redskapslider på 45m3 blev försäkrat "gratis" till fullvärde efter genomgång av försäkringsbehovet! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

barsen

#220 » 15:49:30, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Ska du ha öppet kärl kan du göra så, då får du i stort sett automatisk avluftning. Jag har separat avluftning i varje tanktopp och tryckexpansionen kopplad i botten på returen. Mest bara för att ha kallare vatten i tryckexpansionen så håller den längre, men också för att inte behöva lufta ur den ibland på pannsidan, när annars det lätt skulle samlas luft där. Ansluten i botten så ska det var lugnt för luft sedan vattnet blivit fritt från syre.


Har öppet kärl och skulle vilja koppla det i toppen av tankarna just för att få ett system som avluftar sig själv. Är dock rädd att det blir tajt vid taket så jag får kanske koppla stigaren i sidan på tanken och bara expansionen i toppen, borde ju bli ungefär samma sak?
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

LeifAndersson (trådstartaren)

#221 » 16:11:46, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både stigaren fyllning av tankar från panna och expansion kan du koppla i samma ledning i panntoppen. Du tar ut stigaren tidigt i förbindelseledningen och expansionen efter sista tanken. Det bygger ingen extra höjd.

Här har du en bra principskiss på en sådan inkoppling, inget som bygger i höjd där!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

barsen

#222 » 22:35:58, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för skissen :thumme:
Hur blir det att sätta expansionsledningen innan tankarna? Blir enklare för min del.
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

LeifAndersson (trådstartaren)

#223 » 06:25:08, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen har det ingen betydelse, luftar ur något bättre om den sitter som på skissen annars hamnar den i "motflöde" från tankarna. Men det har bara viss betydelse när anläggningen startas upp efter den varit tömd. Kan kanske ta något längre tid att få tankarna avluftad då, men det kvittar nog när det hela är i drift.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#224 » 09:22:19, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan man betrakta hela projektet som slutfört! :thummar:
Vartenda klammer är på plats, och alla tillfälliga inkopplingar är ersatta med permanenta! :dancing_geek:

Där står tryckexpansionstanken och trycker!
Bild

Lite prylar har fått sin plats.
Bild

Eldade för 24 timmar sedan och kört 40 grader på stigaren till kåken och övre termometrarna har tappat 15 grader på ett dygn! Ser ut som det blivit en anläggning som kan funka bra! :thumme:
Bild

Så med det så kan vi lägga den här tråden lite "på is" så långt. Kommer en utvärdering mot vårsidan, så får vi se hur det funkat i "skarpt läge" och vad som strulat under tiden! :shake_hands:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

igelkottar

#225 » 14:21:50, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara säga, himla snyggt :thummar: :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se