Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Problem med att borra bergvärme.

101 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Skru'are

#16 » 06:45:37, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS har 20m disponibelt för slang!
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



Stridis2

#17 » 08:03:27, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sku'are: Jag vet inte inte om det är jag som föreslår något som du inte tycker TS ska göra, för det jag sa var att helt hålla med dig. :klia:
Anledningen jag skrev om två borrhål (seriekopplade eller parallellkopplade) var att TS skulle känna till möjligheten, inte att han skulle föreslå borrarna att göra på detta vis.
Givetvis ska TS hävda avtalsrätten och låta borrfirman komma med lösningar. Nu kommer vi in på juridik som jag inte har full kunskap om, så detta är mina tolkningar med risk för felaktigheter. Läs det med detta i bakhuvudet.
Firman behöver inte lösa det exakt som det står i avtalet, bara på ett likvärdigt sätt. Om vi tittar på TS fall med borrhål så kan de antagligen få sätta det på ett annat ställe om det fungerar lika bra, både för kund och funktion. Kommer man inte ner till tänkt djup så borde man få göra två hål, men borrfirman får stå för merkostnader i form av mer grävning, mer slang, justeringsventiler och merjobb för rörfirman.

Jag anser att man ska inte hävda sin rätt långt bortom absurdum, vare sig av juridiska eller moraliska skäl. Men givetvis ska TS få det som man kommit överens om, till det pris man har kommit överens om. I detta fall borrhål som kan leverera tillräckligt med energi för en VP av den storlek TS ska ha.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#18 » 09:47:48, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis. Du brukar ha vettiga synpunkter, men nu...
Är det absurt och omoraliskt att reagera sakligt när man hamnar i det TS råkat utför?
Att stå med ett hål på 200 m varav ca 20 m i sprickzon är åtkomligt idag och få besked att han skall betala för ett nytt!
Jag förstår TS oro nu och framöver.
Vi vet inte förhållandena helt, men om TS har grannfastigheter som har eller i framtiden vill ha dricksvattenbrunn så är den nuvarande borran ett aber. Den kan leda ner ytligt vatten. TS kan bli skyldig att gjuta igen den med betong som skall injekteras från botten och upp.
Det är flera parter inblandade och TS kan hamna i klämm.
När/om du får myndigheter på dig så är det inte annnat än lagens bokstav som gäller.

Tråden visar tydligt vad TS kan mötas av, det är frågor han inte skall behöva ta ställning till och ansvar för.
Oron är befogad.
Frågan var/är Vad skall jag göra?

Ett citat från entreprenadjuridik på alla nivåer: " Handla som om det skulle bli tvist, så blir det ingen!"

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#19 » 10:07:03, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snälla, vi säger samma sak. Jag med tillägget att det kan bli förändringar, men att kund inte ska hållas ekonomiskt ansvarig. Jag håller med om att borrfirman verkar ha klantat sig med borrningen och att de verkar ha klantat sig ordentligt med ekonomiska krav för detta. Angående två hål tar jag inte ställning till om det är ett användbart tillvägagångssätt i TS fall (det låter inte så, men jag har för lite information och kunskap för att kunna ta ställning i detta fall), jag nämner det för att sprida kunskapen till TS och andra som funderar på att borra energibrunnar.
Så, för att försöka sammanfatta:

Gör som Skru'are skrev! Hävda din avtalsrätt.

Jag hoppas inte någon annan har missförstått mig. I så fall får ni fråga igen så ska jag se om jag kan uttrycka mig ännu tydligare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

treaser2 (trådstartaren)

#20 » 11:10:34, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack igen för alla svar, jättebra om ni tycker olika eller berättar om egna erfarenheter, snälla låt mig inte skapa nån tvist här.

Idag ska de komma igen, riggen stod kvar här under helgen de ska försöka pressa bort stenarna med hjälp av borren och om det fungerar lägga ner slangen men jag är ju inte hemma och kan kolla, återkommer när jag vet mer.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Skru'are

#21 » 12:24:42, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men borran blir inte injekterad. Stabiliserar och tät. Fråga hur de löser det!
(Med manschett kan det göras eventuellt)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#22 » 13:06:35, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis :shake_hands:
Varför skriker du åt mig? Med den textstorleken och färgen snarast vrålar.
Efter att du skrev det så kom: , men.....
Det är just det som är kärnan i mina svar: Inga men! Det handlar inte i främsta rummet om teknik, utan om ansvar. Att inte bli sittande med Svarte Petter.
Jag har sett vad till synes små saker kan leda. Mer än en gång. Belöningen för att vara resonabel/medgörlig är ofta att du har hela ansvaret och får ett helvete som inte tar slut.
Jag har mer än en gång sagt till underentreprenörer eller vid konsumentköp att kolla med din organisations jurist! Troligen blir svaret avsluta och betala, du har rätt tekniskt, men får inte rätt juridiskt, det tar för mycket kraft och du riskerar att inte orka resa dig och företaget.

Jag är lite besviken på dig Stridis, när du tycker att jag förfäktar något in absurdum och som inte är moraliskt rätt. Likaså din uppfattning om vad avtal innebär. Jag tror dock att det inte är illa menat. Jag hoppas också att du slipper att lära dig den hårda vägen. Jag har sett vad det gör med människor...
:shake_hands:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bygert

#23 » 17:01:57, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står i avtalet att hålet ska vara här!!!!

https://nypost.com/2014/10/30/massive-d ... ubway-car/

Nåja, det var kanske att överdriva lite, men...

Ni har egentligen rätt bägge två. Man ska kräva sin rätt och inte acceptera nåt halvdant. Och som konsument så har man utmärkta möjligheter till det, konsumenttjänstlagen är skriven så att köparen har rätt för det mesta. Dock ska man tänka på att om man inte är nöjd så ska man reklamera och det snart.

Samtidigt, man ska inte driva saker in absurdum. i längden vinner man på att vara lite pragmatisk och lösningsorienterad. Kan man få nåt som visserligen inte helt stämmer med det man beställt men med garanti på att det ska bli minst lika bra så bör man ju överväga det. Det finns ju folk som inte har den förmågan, t ex han som ställde till bråk när han upptäckt efter att ha mätt med laser att ena skorstenen på huset var två cm lägre än den andra. Är ju inga fler hantverkare som är intresserade av att åka dit direkt.

Man ska kräva sin rätt. Och man ska vara beredd på kompromisser när läget så kräver. Vilketdera som blir bäst ska man inte vara allt för låst till innan man pratat färdigt och har alla fakta på bordet.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

treaser2 (trådstartaren)

#24 » 17:57:59, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering
Bild

Slangen hade han fått ner till drygt 200m efter att ha kört ner borrren i hålet och rensat men det är 30m mindre och nu har de åkt härifrån. Men ingen tätning vad jag kan se och bara ett foderrör. Saken är den att de ska även göra en konverting av hela huset och offerten är på över 250000, tog det föra att köpa mig fri då jag inte har så mkt ork.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

tracker

#25 » 20:22:35, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dom där kopplingarna är inte godkända i min kommun, där gäller enbart svetskoppling.
men kommunen hinner väl inte med alla nymodigheter, men är själv skeptisk till instickkopplingar....
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

toker

#26 » 21:33:35, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag endast fick 200 meters brunn när man beställt 230 meter och dessutom fusk med foder rör så skulle jag se till att få en rejäl pris reduktion betydligt mycket mera än vad de 30 metrarna kostar för borran ska man ha i många år och 30 meter kortare lär ge lägre brine temp.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#27 » 00:28:32, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör om och gör rätt eller ge prisavdrag och utökad garanti. Ungefär så får man nog lägga upp det.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

kimmen

#28 » 09:20:54, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om du har rätt fryspunkt på frysvätskan. Fungerar inte med den för bilar
Kolla även att du inta har fått betala för vätska för 230 meter

200 meters hål räcker långt, men 230 är bättre
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

toker

#29 » 09:35:01, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skulle det inte funka med glykol det användes tidigare i kollektorer men numera är det sprit blandning som används.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#30 » 09:46:03, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Varför skulle det inte funka med glykol det användes tidigare i kollektorer men numera är det sprit blandning som används.


Antagligen för att, går slangen sönder så blir grannarna bara fulla av driksvattnet, med glykol så dör dom

Tydligen miljöskäl
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se