Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Ombyggnad av vattenburen värme från direktkopplad vedpanna mot radiator till acctank

112 inlägg • Sida 3 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

ac tc

#31 » 10:23:55, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Siktningen i tanken ska du vara rädd om, annars så blandar du snart ner tanken till nått ljumt läge och även om ljumt vatten innehåller värme så kan du inte utnyttja det.
- det här är naturligtvis ännu viktigare om du har vvb i tanken.
Har du shunt automatik?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



magloman

#32 » 10:41:14, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns fler fördelar med skiktning; man får varmt i huset snabbare efter man har tänt.
Hela tanken behöver inte bli uppvärmt för att man ska få ut varmt vatten på elementen.

Sen att Laddomat21 laddar en tank "snabbt" så är det en förenkling tycker jag. Den ser till att pannan hela tiden jobbar med varmt vatten(ca 90 grader) även om tanken är kall. Detta för att pannan ska bibehålla sin höga verkansgrad. Sen allt eftersom så tas "kallt" vatten från acken och värms upp. Hela tiden ska man inte "kyla" pannan, utan laddomaten ser till att pannan håller optimal temperatur. Detta sköter de olika termoventiler som sitter inbyggt i laddomaten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#33 » 20:02:04, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att behålla skiktningen så kommer jag att ha 1 och 1 1/4" rör sista metern till tanken för att sänka flödeshastigheten.
Håller på att kolla om jag får tag på gängverktyg till järnrör blåa från Rinkaby. Tanken skall bäras in på torsdag/fredag.
Räknar med att mata acctanken i toppen och ta ur värmen ur den högsta anslutningen på sidan.

kallsidan blir "gemensam" för panna och radiatorer ´nere vid acctanken.

Även om vattnet är ljummet så blir det lättare för elkassetten att värma 30 graders vatten till 40 grader. Men det optimala är ju om elkassetten inte jobbar.
Annars så värms torpet upp snabbast med 95 graders vatten i radiatorerna. Men det kommer ju gå bort med denna inkoppling.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

ac tc

#34 » 08:49:19, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver inte hålla på att mixtra med några extra stora rör sista biten, du kommer väl med 22 och du använder bussningar i anslutningarna som jag antar är för 28 koppling.
- det går tillräckligt sakta i ett 22 rör och du har ingen vvb att bekymra dig om.
Däremot ska du ta ut värmen i toppen och låta värmen strömma in nån annanstans, hetvattnet hittar glatt upp till toppen ändå.
- du har redan nu en relativt liten tank som rymmer om du utnyttjar 40 graders temp fall ca 8 kwh ( räknat på 400 liter. 40- 80 grader) så du behöver varje liter du kan få till värme.
Den stora förrändringen för dig kommer att bli att du kan elda längre i spispannan utan att det blir fullt med värme i systemet.
- du vinner alltså i två ändar, du kan elda längre varje gång och det kommer att ta längre tid innan värmen tar slut.
Vad som kanske är mindre bra är att du först måste få spisen varm och få den att börja ladda innan värme går ut i systemet ( det här dras även alla ved anläggningar med som använder acctanken som värme distributör.).
Det var en av anledningarna till att jag föreslog en annan lösning.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

QV_ (trådstartaren)

#35 » 12:16:07, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

In på acctanken är 1" och 1 1/4"

Minnesbilden säger att de brukar rita rör från panna i toppen och radiator överst på sidan men värme går ju upp.
Har iallfall läst att man inte får installera automatiska avluftare men Rinkaby har ju även manuella som desutom är billigare.
Jag får titta noggrannare på skisserna var rören skall gå in och ut ur tanken.

Att jag funderar på grova järnrör är mest för att jag inte har kopparrör så det räcker till installationen. Man skall ju inte blanda järn och mässing hela tiden så jag tänkte börja med järnrör eftersom jag redan har det på tanken. Fast rörskålarna blir ju dyrare än rören när man skall isolera dom.
Får jag bara tag i en gängapparat så spelar det ju (för mig ) ingen roll som jag kör 22, 28 koppar eller 1" järnrör. Men billigare är ju "roligare"
Men grova rör sänker ju hastigheten och i praktiken pratar vi praktiskt om sista metern till acctannken. Så järnrör lär det bli vilket fall som helst om jag får tag i utrustning för gängning.

Pannan skall börja ladda vid 63 grader (rekommenderat till en kökspanna av laddomat) vilket också passar frun bättre eftersom hon kommer få en startsträcka att elda hårt. Men just detta kan vara ett startbekymmer. Fast oavsett inkoppling så måste ju pannan upp i temp om vattnet i acctanken skall bli varmt. Där finns det inga genvägar (förutom elpatron då men det gills inte denna gång)

Lutar åt att montera elkassetten nere i källaren tillsammans med shuntventilen. Har ju en ringla golvvärmemattarslang som skulle kunna användas till ändamålat. Dock så kommer den ligga nära kopparrören som matar acctanken från pannan. Så det är ju enfråga hur bra det är.

Skall börja riva i källaren idag + helgen så man får in tanken innan det börjar snöa!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#36 » 14:53:58, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karmen borta och tanken ditlyft så långt det går med grävaren. Med lyftarmen så skulle jag nog komma en bil till..

BildVäntar på att sonen skall vakna så vi kan lyfta den på plats.

Bild

Under tiden har jag dragit upp 6 stubbar till med min hemmabyggda tjälkrok. Den håller bra. Rak och fin trots att jag ger mig på för stora stubbar. Samlad också lite sten till min nya backe mellan åkrarna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

igelkottar

#37 » 14:56:34, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte förtrångt att resa den upp sedan? :klia:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

QV_ (trådstartaren)

#38 » 17:25:15, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var faktiskt ett mått jag hade glömt att ta!
Så efter att jag gjorde inlägget så kom jag på det....
Snabbt ner och kolla! Det går! Phu.

Nu står den på plats och det var en marginal någonstans mellan 3-5 cm i höjdväg vid resning och 5-10 på bredden på väg in. Men dörren + karmen vart tvunget att plockas bort.

Jag måttade bara totalhöjden, men eftersom det skall kopplas i toppen så ville jag inte djävlas i onödan så jag gjorde en 10 cm extra plats där. Tur var det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

igelkottar

#39 » 17:40:27, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet många gör när de mäter, är just bara längden, men det är ju lite mera än längden för i princip så är det diagonalmåttet.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

QV_ (trådstartaren)

#40 » 18:23:22, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju en anslutning i topp så den hjälper ju till att få rätt resmått.
För anslutningen i topp påverkar ju inte resmåttet i en negativ bemärkelse.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#41 » 20:32:22, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu är det fixat att det blir järnrör.

Har inte hunnit beställa något eftersom snuva/feber han i kapp mig men till nästa helg skall det beställas.

Bild
Då kanske jag tillockmed har hunnit med att provköra denna rörgäng maskin
Bild
Nu saknar den gänghuvudet som skall sitta på, så det blir att försöka hålla fast dessa istället

Bild
Om nu ingen har ett gänghuvud liggandes till en Ridgid 300
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#42 » 13:50:19, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är gängmaskinen rengjord (men inte provstartad) Den enda 230 vindan jag har matar frysen som inte längre står i källaren.
Har i alla fall bestämt mig hur jag önskar att det skall vara, och lagt första beställningen till Rinkaby rör på 4000:-
Blir mycket blåa järnrör (12 meter) som skall kapas och gängas. Allt är 1" (25R).
När jag var färdig med planeringen för laddomat mot panna och rör i källaren runt tanken så tog inspirationen slut för koppling med befintligta radiatorrör.
Jag får kapa och gänga blåa rör först så mycket det går och sedan får vi kolla hur kallt det är ute. Om jag skall koppla upp det nu eller till våren när det är varmare.
Svetsningen av tanken tog några veckor för länge, eller så kom jag till skott med inköpet av tanken några månader för sent! Något av allternativen är säkert det rätta.

Bild

Till vänster om tanken syns i alla fall röret som går upp till matrumet. Jag försökte få det högre upp men att borra snett 2 meter är inte lättmåttat för en ovan.
Desutom var ett skåp ivägen för borrigen. Så det är där det är.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#43 » 18:35:11, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är även gängmaskinen uppstartad

Den gick inte, men efter ett frenetiskt trampande på fotpedalen så startade den men sedan ville den inte stanna.
Då är det i alla fall inte någon trasig motor.

Efter tre isärmonteringar och tillslut en linjering av mikrobrytarna samt montering av ett nytt C-clips så fungerar fotpedalen.
Det "enda" fel som kvarstår på gängmaskinen är att den inte går på högsta hastighet om man startar på högsta hastighet.
Skall man få motorn att rotera snabbt så får man starta på låg hastighet och sedan medans motorn går vrida reglaget till hösta hastighet. Då fungerar det.
Startar man på "hastighet 2" så morrar motorn och går med ½ hastighet 1. Detta löses lättats med att bara köra på hastighet 1.

Hastighet 1 är om jag förstår rätt till för att gänga 2" rör.
Skall man gänga 1 1/4" så kan man köra på hastighet 2.
Nu skall jag bara köra en dag så om det tar 30 eller 60 sekunder att gänga en rörända spelar ingen roll. Jag skall ju gänga 1" men den lägre hastigheten fungerar.

Misstänker att jag får användning av maskinen till mitt nya renoveringsobjekt som verkar komma hem detta år...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

63an

#44 » 19:57:20, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog tvärt om. grovare på 1/ smalare på högsta fart :thumme: om inte boka säjer något annat :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

QV_ (trådstartaren)

#45 » 22:53:02, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte att jag skrev det...
Hastighet 1 på vredet står det 1 och 2"' snurrar långsamt
Hastighet 2 på vredet står det 2 och 1 1/4", snurrar lite fortare

Men maskinen får inte upp hastighet 2 fart om man startar på hastighet 2
För att komma upp i hastighet 2 så måste man starta på hastighet 1 och sedan när maskinen är snurrandes vrida till hastighet 2.

Känns inte som ett behov att laga hastighet 2 eftersom jag bara skall gänga en 50 rörändor eller så. Utan jag kör på hastighet 1

Har inte heller kollat om skärvätskepumpen fungerar.
Tänker nog använda min sprejburk med skärvätska istället.
Skärvätskan verkar gå direkt till gänghuvudet (som jag inte har)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se