Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Sandberg oljefylld radiator problem...

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 14:26:46, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte ett oljefyllt element på Jem o Fix 27 nov i år och fick så småningom satt upp det. Den har en display med realtidsklocka och en massa funktioner. Till elementet följde med en instruktionsbok, (enligt mitt tycke ganska svår att förstå sig på) Man kan välja om man vill köra full fart, då begränsar den bara vid 60 graders element-temp, och man kan välja en fast temp. Jag valde 21 grader som börtemp men den stänger inte av sig vid 21 grader utan värmer tills 60 grader på elementet och bastutemp i rummet. Jag vet inte om jag gjort fel någonstans i inställningarna men får efter ett par försök samma resultat. Vidare ser jag i instruktionsboken att om man stänger av huvudströmbrytaren/drar ut sladden/strömavbrott då startar inte elementet mera innan man programmerat om det... Detta verkade ju otroligt men det är även så i verkligheten. Detta innebär om man har några sådana i sin sommarstuga och det blir strömavbrott, då kommer sommarstugan att frysa sönder fast strömmen kommer tillbaka efter en stund!!
Jag gick tillbaka till affären för att lämna tillbaka elementet i dag men först ville dom inte överhuvud taget ta tillbaka det, sen ville dom testa det vilket tar åtminstone ett par timmar innan ett säkert resultat. Jag fick lämnat det där så skulle dom testa. Sedan ringde dom en 10 minuter senare och sa att jag skulle få en annan instruktionsbok som dom menade på är likadan som den första, jag ser inte att det blir annorlunda om man läser två gånger och höll hon som ringde höll med om det också efter ett tag. Nu kom vi överens en gång till att dom testade om elementet verkligen är helt eller ej.
Min fråga till er på forumet är: Är det lagligt att sälja ett element för uppvärmning av hus som tappar minnet och inte återstartar efter ett strömavbrott? Det är ju bara en tidsfråga när strömavbrottet blir, (den klarar någonstans runt ett par sekunder utan ström).
Om det visar sig helt, vilket inte alls är otroligt då det är väldigt bökigt att programmera, kan dom ändå neka retur? Det går ju inte att lita på då även ett kort strömavbrott stänger ner elementet för gott, jag kommer ju aldrig att orka/komma ihåg att passa ett utrymme varje dag utifall att.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



torbjorn_forsman

#2 » 16:46:31, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att elementet är CE-märkt? I så fall ska det finnas med en tillverkardeklaration där det bl a står vilka standarder det är typprovat efter ur elsäkerhets- och EMC-synpunkt. Om någon av dessa standarder reglerar hur produkten ska bete sig efter ett avbrott, och den inte gör som det står i standarden, så kan man definitivt anse att den är felaktig.

Luftvärmepumpar brukar starta om med oförändrade inställningar efter avbrott, det enda undantag jag känner till är en del äldre kinatillverkade lågprisvärmepumpar (Amitime, sålda bl a under namn som Foma och Anslut), som ställer sig i standbyläge efter avbrott. Förmodligen finns det inget eeprom eller liknande så att styrsystemet efter ett avbrott vet om värmepumpen var igång före avbrottet eller inte.

En digital termostat för elektrisk golvvärme, som köptes på eBay för några år sedan, glömde alla inställningar vid strömavbrott. Så småningom visade det sig att det satt ett backupbatteri (en vanlig litiumknappcell, CR1620 eller liknande) i den, och det batteriet var urladdat vid leverans. Efter batteribyte fungerar den som det är tänkt. För övrigt står ingenting om det där batteriet i manualen, och det finns ingenting utanpå termostaten som avslöjar att det sitter ett batteri i den. Man måste skruva isär den för att hitta batteriet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 17:46:52, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu har jag lämnat iväg både element och bruksanvisning. Får se om Jem o Fix hör av sig i dag eller???

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 08:28:43, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jem o Fix ringde i går kväll i från Lund, en av mina typiska bluffnummerställen då jag inte känner en enda människa därifrån (tror jag) Hur som så sa dom att jag får tillbaka pengarna, då dom inte orkar prova det fullt ut... Det som skulle vara roligt att veta är om det är fel på det eller ej? Dom borde ju rimligtvis ha samma problem med menyer/programmering/läsa bruksanvisning, knappar som heter en sak på elementet och en annan i instruktionen. Ang CE-märkning så uppfattade jag inte vilket, hann bara uppfatta dess dåliga funktion/instruktion. Jag har fått för mig att Jem o Fix är ett sådant företag som köper in dom här tvivelaktiga produkterna till ett starkt reducerat pris som dom sen gör egna förpackningar till och säljer, vissa av dom här produkterna skulle nog inte sålts överhuvud taget. OBS: Detta är min egna åsikt och det kanske inte alls är så, bara nåt jag fått för mig?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#5 » 09:01:07, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jem o Fix finns inte här i trakten så jag har ingen större uppfattning om dem. Men jag har fått ett intryck av att det är ungefär samma stil på dem som t ex Harald Nyborg, ÖoB, förr i tiden även Rusta. Skulle inte förvåna mig om man kan hitta dem här och var i Elsäkerhetsverkets lista över produkter med försäljningsförbud.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Glottis

#6 » 12:33:44, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite av ett sidospår, men när jag läser om ditt problem med elementet och just de funktioner man vill ska fungera, ser jag likheten med mina funderingar över värmen i stugan och vad det har ’ställt till med’ för mig :)

Har kikat på lite olika element, är väl inte jätteförtjust i komplicerade element med displayer och miljarders funktioner, hur sjutton ska man komma ihåg all konfigurering av elementen när man blir gammal...
Tänk bara att behöva konfa om alla element efter varje strömavbrott, nejtack!
Föredrar element med max två inställningar, Watt och temperatur. Ju mindre teknik i elementet, ju mindre risk att det får frispel o börjar leva sitt egna liv.

Funderade själv länge på en vettig lösning på värme i stugan.
Helst ville jag kunna öka värmen hemifrån innan jag åker till stugan.

Testade med en Telldus TellStick ZNet Lite v2, en termometer och ett par zwave fjärrstyrda ’mellanproppar’.
Valet gjordes av att jag inte ville lägga en massa pengar på någon proffslösning som Fibaro, utan jag ville ha något billigt som dels en vanlig person kan hantera utan att vara systemutvecklare och att systemet skulle klara ZWave.
För att styra elementen vill jag köra ZWave som har tvåvägskommunikation, där huvudenheten får ett kvitto tillbaks från slav-enheterna att ordern är utförd.
433 har ju bara envägskommunikation, där får man hoppas att slavenheten mottagit signalen och utfört ordern.

Mellanproppar är sådana man sätter i vägguttaget och som har ett uttag i sig, lite som gammaldags timers.

Termometern rapporterar temperaturen till Telldusen, som i sin tur slår av och på mellanpropparna som elementen sitter kopplade i.

Det vart ju helt underbart bekvämt,
Jag ser inne och utetemperaturen vid stugan i mobilen och kan välja temperatur på elementen, ska jag till stugan så ökar jag tempen i god tid innan.
Faktumed att temperaturvariationerna vart mycket mindre när Telldusen sköter värmen än när elementens inbyggda termostater skötte av o påslagen.

Elementen är av enklaste modell o termostaterna i dom står på max för att inte störa Telldusen temperaturstyrning.

Lösningen kräver ju internetanslutning, det löste sig rätt enkelt med en liten 4G router och ett extra sim-kort till mobiltelefonabonnemanget.

Själva styrningen av av och påslag ligger inne i Telldusdosan, vilken har en egen antenn och ett eget trådlöst nät, så om routern går sönder eller tappar internetanslutningen så påverkar det inte styrningen av elementen.
Blir det strömavbrott, så hoppar allt igång igen när strömmen kommer tillbaks.

Det finns säkert bättre o finare lösningar, men det duger bra åt mig.
Enda nackdelen är att jag har köpt flera mellanproppar o börjat styra lampor också, det är ju så bekvämt, fönsterlampor tänds vid solnedgång o släcks vid midnatt.
Ska jag till husvagnen så tänder jag en lampa i den med mobiltelefonen, skönt o slippa kliva in i ett massivt mörker o gå igenom hela vagnen för o tända manuellt...
Jo jag vet att det är lathet, men de e både bekvämt o lite kul med tekniken samtidigt...

Det ska gå o sätta så att man får larm om temperaturen sjunker under eller över ett valfritt värde, men det har jag inte orkat ställa in ännu, det har lixom bara fungerat, det har varken blivit utkylt eller bastu i stugan ännu :)

Utvecklingen av smarta hem går ju fort framåt o det känns tryggare o ha enkla och pålitliga element och sen flytta ut styrningen av dessa till en separat enhet.

Hmm, det vore kul o köpa två rörelsesensor o börja testa lite idéer jag har, bl.a. larm i telefonen om sensorn aktiveras när stugan ska vara tom samt en under sängen som (mellan solnedgång och soluppgång) känner av när man sätter ned fötterna på golvet och då tänder en lampa.
Ja nackdelen är ju att man får en massa idéer på nya funktioner som man vill testa...

4 personer gillar det här inlägget.
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 09:46:57, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det avslutat, jag fick lämna tillbaka elementet och har fått pengarna tillbaka, tror jag. Det stod ett till likadant element som jag trodde var mitt men det var också tillbakalämnat. Personalen menar på att vi kunder inte kan läsa instruktionsboken för att i nästa andetag nämna nåt om att tempgivaren måste kalibreras innan användning och det stod inte i instruktionsboken. Det blir mer och mer man skall göra innan man får elementet att fungera. Jag tror mer och mer på att detta är en typisk produkt som aldrig skulle blivit tillverkad, nu skulle man haft Sverker Olofssons soptunna... Nu i går så köptes ett nytt element med en bimetalltermostat, kan tyckas gammalmodigt men detta kommer att funka och man kan framför allt lita på dess funktion många år framåt.
Jag är inte på något sätt emot nya digitala prylar men när primärfunktionen glöms så kvittar ju resten.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magirus

#8 » 11:25:50, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag är inte på något sätt emot nya digitala prylar men när primärfunktionen glöms så kvittar ju resten.


Hearhear!!! :buga:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se