Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Panna, släde, ben, Baxi Bonus 30

518 inlägg • Sida 6 av 35
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

toker

#76 » 21:22:14, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men spånor lär du väl få från den sågen också cirkelsågen jag hade på förra jobbet och kapade metall med sprutade det spånor om det gällde att ha ögonskydd tror det var en Rage såg och inga problem att kapa 10 mm plattjärn med den.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg (trådstartaren)

#77 » 21:25:49, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok!
Nu är jag riktigt nyfiken!
130-200kr/skiva jmf med 1500 (+moms?) för en tandad. Spontant låter det inte som det blir ekonomi i det, men... "köpa billigt = köpa dyrt", "det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna", osv. Håller en sån skiva -minst- 10st vanliga kapskivor = +/- 0, gör den ett bättre snitt och snabbare, då är det redan vinst i och med bara det ;-)

CO pelarborren är -slut- i lagren. Måste byta dem. Får nog säga att kvalitén inte skiljer synbart och känslemässigt mot dagens. Det -är- en -billig- pelarborr, som var mycket dyr på den tiden. Den är -skrot- i jmf med Arboga, men för sådan här små jobb fungerar den helt ok.
Som jag skrivit många gången på maskinisten: "rätt verktyg gör jobbet lätt och roligt, fel verktyg gör jobbet plågsamt..."

Toker - då har jag använt kapen på fel sätt!
Så här står det dock i manualen:
c. För sakta ned motorhuset mot arbetsstycket,
tryck lätt på handtaget (3) då kapklingan vidrör
arbetsstycket.
OBS! Forcera inte arbetet, kapklingan blir överhettad
och slitaget ökar.

...vilket var vad jag gjorde. Efter en stund slutade den liksom att kapa bara... då provade jag med att lätta på belasning, öka belastningen, alternera anligga och spinna fritt (kyla av klinga och gods)... inget tycktes hjälpa... Så brukar det bli med skivor av dåligt kvalité...
Men -nått- tycker jag nog att jag måste gjort fel - ni alla säger samma som jag såg på Scrapheap Challenge...vinkelkaparna kapar stål med lätthet!...
Hm... :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#78 » 22:03:55, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån såg med typ rondelskiva funkar väldigt dåligt eller inte alls till tjockare material så det är inte du som gjort fel och dom är egentligen inte bra till vekt material heller blir alldeles för mycket grader som man måste slipa bort.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#79 » 10:49:04, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färgen sitter nu oväntat bra fast, än så länge...
Tappade ringnyckel på den, och den chippades inte (!), vilket jag ser som ett lovande tecken i vart fall.

Lämnade bort plattorna/benen till bekant som är van att svetsa. "Fegade ur"... :lmao:
Fick detta svar från Biltema om färgen:
dc_lindberg @ Härdningstid, vs., Torktid ; härda, torka, stelna

Just nu tittar jag på isvalkarna som omgärdar panna mm... vräkte på salt, "Tö-Salt", i fredags och lördags... isen var väl borta till 80-90%...vilket ju inte räcker för att kunna komma fram med palldragaren med 500kg last... Får skickat ut far å hacka is! (han är 92 - nått ska han väl roa sig med ;-) )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson

#80 » 18:31:06, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du pannan står ute i kylan? Är det en begagnad panna så kan du ha problem. Då gäller det att den är "konserverad" av någon som känner till konstruktionen, finns det vatten i t.ex kylslingan så har det gått illa om den stått utomhus. När vi skaffade prylar till vårt pannrum så åkte vi 25 mil bara för att konstatera att den Baxi-pannan var skrot. Vi hade med oss rördelar och en stor "fotpump" för att kolla tätheten. Den läckte både i kylslingan och manteln efter frysning. Den fick vi lämna kvar, men lite annat godis följde med hem. Kylslingan hade gått att byta ut när den går att demontera på just den pannan, men att hitta och svetsa mantelläckaget var inget vi ville ge oss på! Så du borde provtrycka pannan innan du släpar in den om den varit i drift tidigare. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#81 » 20:28:08, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fabriksny.
Ja. Ute.
Kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att det skulle ta så här absurt med tid för att få till att kunna lyfta in den...men är man väder beroende och saknar resurser samt kunskaper, då tar det mer tid.
Hade jag haft hjälp idag, då hade pannan åkt in idag.
Fick inte bort den blockerande isen idag heller...å nu lovar nötterna nollgradigt med "snö" tills imorgon...de -lovade- ju kallt (här betyder det -10'C o kyligare), vilket hade varit perfekt väder!

Räknar alltså inte med att kunna få in den imorgon heller... så nära, men snavar på målsnöret hela tiden...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#82 » 20:51:20, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte vänta till sommarn att börja bygga om värmesystemet mitt i vintern tycker inte jag är nån höjdare då ska allt bara funka.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#83 » 21:31:23, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag ju inte något om dina förutsättningar och nu är det kanske sent att ändra taktik.

Men om jag skulle ha ner en sådan där pjäs och inte hade tillgång till en gäng starka kompisar så hade jag nog starkt övervägt att leja in ett par hyfsat erfarna baxare eller en flyttfirma så vore det ju kirrat på ett par arbetstimmar.
Om det gjordes sommartid så kunde ju samma folk bära ut den gamla.

att leja bort vissa saker underlättar saker så mkt. Numera lejer jag bort mest för att slippa jäklas, trots att jag är en fattig knegare. Men redan som ung och ny egenföretagare insåg jag att det ofta är betydligt bättre med fakturerade timmar än att jäklas själv med saker som andra är specialiserade på.

Givetvis förutsätter det att man får tag på rätt folk..
"Börja inte trä jon!"

4 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

toker

#84 » 00:08:35, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån där panna bör inte vara allt för krångligt att få ner för trappen en jordbrukstraktor eller kranbil fixar det enkelt bara man kopplar så den hänger rakt och sen rullar man den på plats på några rör med hjälp av ett spett och ett ko ben men att göra ingrepp i värmesystemet på vintern det skulle jag hoppa över har man inte fixat det före kylan får man vänta till våren den är snart här.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#85 » 11:02:20, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sent som i fredags var en bekant förbi som har -god- vana att lyfta saker på krångliga ställen.
Kommentaren var:
- travers!
Glöm kranar och annan hjälp. Det är för trångt. Travers gör det "lätt".
Jag är dock extremt väderberoende.
Allt går att lösa, men är man ensam om att göra det måste man tänka igenom alla momenten o hinner man inte så hinner man inte. Lyftet måste genomföras samma dag som jag flyttar på pannan, och då måste vädret vara antingen kallt, som igår, eller varmt. Marken måste vara hård, ingen lervälling, inget regn (inkl blötsnö). Jag har missat var enda fönster sedan jag fick hem I-balken. Blev ett dygns försening sedan i fredags. Var klar att lyfta idag, å då blir det 0-gradigt och regn...

Att leja bort är helt ok. Men de tar inte jobbet, pga att det är så knepigt. De har inte utrustning tydligen. Saken är den att det är ju inte bara att lyfta ned för trappan, den ska in på en gång också, och det är där den andra stötesten varit.
Nu är min släde klar sedan i förrgår (dvs jag har monterat hjulen, för ramen var ju klar för länge sedan). Allt jag väntar på nu är att få bort isen (får bli med butangas brännare och varmluftspistol eftersom tö-saltet inte klarar av att tina is...) och att marken är hård och ingen lervälling.

Det är som jag skrivit ett antal ggr på Maskinisten:
- Med rätt verktyg för rätt jobb, och jobbet blir lätt och trevlig att utföra :-)
I-balken måste ligga på tvärs framför ytterdörren, o det är inget man låter ligga över natten!... de små ligisterna kommer inte kunna motstå frestelsen i ett sånt läge... Hade jag kunnat rigga upp å låta stå, så hade jag gjort det för länge sedan.

Planen nu är följande:
- entré trappan (gjuten "brygga") har en stödmur (som jag inte tänkte på) vilket gör att -den håller-
Den "vilar" på källardörren... jag har varit synnerligen tveksam om att riskera ytterligare belastning mot källardörren pga konstruktionen att ha trappan hängande i "trossbotten"... nu såg min bekante att jag missat det uppenbara med stödmuren under trappan. Det spar ett dygns plockande med trädgårdsplattor som ligger ivägen på ena sidan av trappen (plan som väntar på att utföras - sparat material).
Då frigör jag ett svetsbord som jag fick i somras (se bilderna). Det kommer dock att stå delvis på platter, delvis "i leråkern" => därav behovet av tjälen.
Travar lastpallar, för till två "små" "torn" har jag material, på trappen och på svetsbordet.
Se'n ska I-balken lyftas upp... å då -skulle- jag verkligen behöv hjälp...får se om det går att "sick-sacka" upp den själv. Gäller att inte tappa den... kan gör ont...
Väl där. På med rullvagnen, kättingspelet, osv in med pannan under. Lyft över den från lastpall till släden. Surra ordentligt, lyftstroppar, klart att lyfta ned för trappen.
Fick 12mm's plywood (skulle slängas, byggrest), kapat till, 122.5 x 120, passade precis in på ytan nedan för trappen; 10mm är helt klart lättare att forsera med släden än 35mm som är tröskelns höjd. Måste tillverka en bit mellan tröskeln och plywooden när det blir dags; väggen går ut med ca 7cm (dörren infälld alltså) - får bli en planka.

Allt är "nästan" klart.
Skydd på ovansidan av pannan mot anspänningen av lyftstropparna är inte tillverkat än; kanske duger med skräpvirke (2"-3 ngt pallvirke). Bara något som fördelar krafterna.

Nyheterna -sa- ju den här veckan skulle bli -riktigt kall-... Nu är det åter bara att vänta på kylan. De har nu lovat dess återkomst till på ons-tors.

Känns så löjligt med dessa små hinder hela tiden:
"liten tuva stjälper stort lass"

Jag skulle heller inte vilja peta i uppvärmningssystemet nu. Det var därför jag satte igång i mars ifjol...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#86 » 15:22:24, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du missar att lyfter man med tex en traktor kan mycket väl använda ett kedjeblock för att lyfta ner om det är trångt eller man vill sänka lite större precision det gjorde jag rätt ofta när jag monterade maskindelar med hjälp av teleskoptraktor. Som skydd i ovankant kan du lägga en bräda mellan stropparna som är några mm längre än pannans bredd då riskerar du inte att pannan kläms men jag skulle nog valt att koppla i skorstenröret och eller gängad anslutning på toppen om det är trångt där den ska ner beroende på hur pannan ser ut. Vilken Baxi panna är det du köpt för visst var det en Baxi ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#87 » 17:42:30, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inga bilder på trappan mm?, år övertygad om att du krånglar till det i onödan
Går det inte att lägga några plankor över stegen som en räls och spela ner den?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Johanolof

#88 » 19:01:23, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du några bilder på ingången /trappan. Låter konstigt att det inte skulle gå få in med lite plankor och spett.

1 person gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

RD350

#89 » 20:39:44, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde "skidor" till min panna. Två vinkeljärn, längre än pannans djup, skruvade i pannans "tassar". Sen hasade jag ner pannan på plank, trappan går i vinkel med källardörren. Gäller att ha koll på måtten så man inte fastnar halvvägs.... Väl inne rullade jag pannan på tvåtums rörbitar. Minns att jag var rätt nervös innan den var nere.... Lycka till :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Blommas

#90 » 20:40:47, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc det låter som att du krånglar till det alldeles för mycket. Jag blir matt av att läsa dina texter. Ta och hyr in några som bär ner den där pannan så det blir gjort.

2 personer gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se