Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Årets sämsta kundtjänstsvar? Nibe jordvärmepupmp.

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Simnil (trådstartaren)

#1 » 13:11:51, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. min kåk har jordvärme som enda uppvärmning, har grubblat lite i kring nödsystem utifall strömmen går vid fel tillfälle.

Tänkte att det kanske skulle gå nödköra jordvärmepumpen på elverk något dygn om allt annat skiter sig så jag mailade Nibes support och frågade vad som skulle behövas, dvs vilka kriterier ett elverk måste uppfylla för att inte pumpen ska ta skada samt vilken storlek på elverk jag skulle behöva.

Detta är svaret jag fick:
-------------------
Tack för ditt mail !

Generellt rekommenderar vi inte användning av elverk då dessa inte brukar kunna leverera ström som ligger inom samma toleranser som elleverantören. Men om du hittar ett elverk från en elverkstillverkare/elverksförsäljare som klarar att leverera ström inom samma toleranser som elleverantörerna ska produkten fungera fullt ut. Sedan måste aggregatet naturligtvis klara att leverera tillräckligt med kraft när kompressorn belastas (och ev. eltillsats kickar in).

Med Vänlig Hälsning

NIBE Service
------------------

Det var ju just för att få veta vilka "toleranser" som krävs jag mailade....... Tror jag måste skicka dom ett mail igen och be att dom vidarebefordrar frågan till någon tekniker i alla fall....
Jag ser att man kan hitta 7k-10kva elverk för 10k och uppåt hos bl.a Duab och Greenpower men just något mera än 15k har jag nog svårt att orka betala för något som förhoppningsvis aldrig ska användas. Frågan är vilken storlek som behövs och om dessa verk "duger" eller om man grillar elektroniken i pumpen??

Pumpen i fråga är en Nibe Fighter 1235-10CU utifall någon är intresserad.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



63an

#2 » 15:08:53, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta de inte fungerar häruppe när man vill få upplysningar, du är inte ensam om den saken! Skulle haft besök av en entreprenör om bergvärme igår eller idag men inte ett ljud å denne är rekommenderad av annan person
så man undrar om man drömmer :aaargh: Tackar entreprenören i Tierp som kom som sagt/kontrakt å allt gick på räls, han företrädde IVT-pumpar! :thummar: Här finns ingen IVT i Piteå :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

johan.eriksson

#3 » 22:29:13, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns lite att läsa om dippar och frekvenser. Ganska intressant.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

bonnen513

#4 » 22:39:28, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte mycket det stod där och då har jag ändå läst mellan raderna

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Stridis2

#5 » 23:01:09, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får vi hålla isär äpplen och gamla damcyklar! Skilj på tillverkaren och små återförsäljare. Om en liten installatör inte sköter sig så betyder inte det att tillverkande företag är ruttet. De är två helst skilda företag.

Kan hålla med om att det inte var det mest uttömmande svaret från kundtjänst, men så dåligt var det väl ändå inte. Om vi nu ska dra dåliga svar. En jobbarkompis föräldrar köpte nytt hus. Där fanns en fyra år gammal IVT VP, men säljarna kunde inte hitta bruksen. De nya ägarna ringde till IVT, förklarade läget och frågade om de kunde skicka en ny bruks. Jovisst, kunde IVT det, men den skulle kosta 400 kr! :uupps:
När jag köpte förra huset (-96, före internets genomslag) satt där en NIBE elpanna. Ringde till företaget och några dagar senare låg där ett halvt kg papper i brevlådan som förklarade allt från handhavande till olika inkopplingsexempel.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Joe

#6 » 23:36:49, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du veta toleranserna som elleverantören följer så finns de i bla följande lagar: 1997:857 1992:1512 1994:1250 2009:22 1994:1806 1994:1806 och följande standarder: EN 60038:2011 EN 60196:2009
Sen är det bara att jämföra dessa data med elverket.

2 personer gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

LeifAndersson

#7 » 09:30:18, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore det inte enklare för alla parter om tillverkaren avrådde från bruk av elverk eller rekommenderade en typ av elverk som går att använda?
Jag kontaktade tillverkaren av en 20 år gammal cirkulationspump med en fråga. Min pump låter mysko när man kör den på en omformare från 12v. På två timmar kom svaret att de kan låta illa men det är ingen fara, de har kört dem 100:tals timmar så och inget händer!
Så visst är det skillnad på uppbackning tekniskt från olika leverantörer. Och kundtjänsten lade också till ungefär: Naturligtvis måste man kunna köra sin pump på nödström så vi har testat olika alternativ och kommit fram till att startar den så går den också utan att skadas! Friskt utlovat, men som han sade så var det väl testat! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Simnil (trådstartaren)

#8 » 12:49:42, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju alltså till Nibes huvudkontor jag skickade frågan, om det var någon liten återförsäljare som inte kunde svara skulle jag ha full förståelse för.
Tror jag ska ge dom en chans till, någon inom väggarna bör väl veta, kundtjänstfolket får väl skicka frågan vidare till "konstruktionsavdelningen" i värsta fall. Jobbar själv på en konstruktionsavdelning och marknads/kundsupport är en del i vårt arbete.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Stridis2

#9 » 21:22:36, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil: Jag förstod att du kontaktat huvudkontoret. Det var 63:an som började prata om en lokal leverantör (som jag tolkade var NIBE-återförsäljare) som inte hörde av sig. Sedan nämnde han att en annan IVT-återförsäljare var bättre. Detta lät i mina öron som ett sätt att få NIBE att verka vara ett sämre företag än IVT. Därav min kommentar att man inte kan döma företagen efter en återförsäljare.

De gånger jag behövt support har jag fått mycket bra hjälp från NIBE. Jag har iofs ringt nästan alla gånger (en gång gick jag in på den personens kontor som jag önskade prata med, men det var en ganska komplicerad fråga som nog tog en timme att diskutera fram lösningen på).

För att återgå till ditt grundproblem. En 10kW 1235:a har iofs ett mjukstartsrelä, men den kräver rätt hög startström ändå, runt 23 A. Jag har läst (troligen i ett gammalt militärt elverk) att man inte skulle ansluta elmotorer på mer än en tredjedel av elverkets märkström. Skulle jag känna mig trygg med ett sådant arrangemang skulle jag alltså ha ett kraftigt överdimensionerat elverk vilket blir ganska dyrt.
En tanke. Kan du lösa uppvärmningen på något annat vis? Finns skorsten så man kan sätta in en vedpanna? Oljeeldad panna där avgaserna leds ut via en slang? Om du ska värma upp med elverk hade jag önskat koppla in kylsystemet från motorn till elementsystemet och använt vanliga elpatroner eftersom dessa är mycket mindre känsliga för fulström.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Simnil (trådstartaren)

#10 » 13:07:43, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Åter i verkligheten efter diverse mässförberedelser och resor.

Systemet ser ut som sådant att värmepumpen står i ett fristående garage, golvvärme, och värmer huset via en ca 15m lång kulvert. Huset har blandat element och golvvärme. I huset finns en kamin men den klarar inte hålla kåken varm själv när det är riktigt kallt. Gamla vedpannan från "Jesu tid" står kvar i källaren men den är urkopplad från både vattensystem och skorsten och den ska man nog inte koppla in igen. Källaren är så byggd att det inte utan stort omak går att få ner en ny panna.

Vad jag är ute efter är ett nödsystem som huvudsakligen kan hålla anläggningen/husen från att frysa sönder om strömmen far och det är -40.

En alternativlösning vore att göra en tvåstegsraket. Glykolfylla systemet för att minska känsligheten samt att "mocka in" en separat elpatron med cirkulationspump enkomt för att köra på elverk om det skulle behövas. (glykolfylla systemet har jag grubblat på hursomhelst)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Fosson

#11 » 13:21:07, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle föreslå ett begagnat traktordrivet elverk på ca 20-25kVA samt en ordentlig reservkraftsomkopplare, sen driver du hela gården med det.

Men det blir inte billigt.....
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

toker

#12 » 14:07:10, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör gå att köra värmepumpen på elverk om man kör den i nödläge på el då är inte styren inkopplad utan vad jag förstår elpatron direkt med begränsad funktion med huset fryser inte sönder i alla fall. Fast jag skulle nog välja att köpa en separat elpatron separat cirkpump det har jag redan eftersom vp jobbar mot arbetstank.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#13 » 07:36:43, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Bör gå att köra värmepumpen på elverk om man kör den i nödläge på el då är inte styren inkopplad utan vad jag förstår elpatron direkt med begränsad funktion med huset fryser inte sönder i alla fall. Fast jag skulle nog välja att köpa en separat elpatron separat cirkpump det har jag redan eftersom vp jobbar mot arbetstank.



Särskilt som jag inte har en traktor....

Allra billigast blir det väl om man hittar en gammal dieselkamin av typen som inte behöver någon ström att värma garaget med, (från någon skogskoja), och sen skaffa en eller två gasolkaminer att köra inne om nöden skulle kräva.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

treaser2

#14 » 07:57:27, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker att det är bättre att ha en vattenmantlad kamin eller liknande kopplad till det vattenburna systemet med möjlighet av styra flödet förbi värmepumpen. Varför? Jo mindre saker att hålla i ordning och mindre felkällor och problem som kan vara svåra att lösa i skarpt läge om man saknar kunskap och reservdelar. En enkel cirkulationspump driver du mycket lätt. Det viktigaste är en ordentlig lösning så du inte skickar ström i den stackarn som försöker fixa elnätet igen
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

toker

#15 » 08:09:55, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man blir utan ström några dagar gissar jag det är bra att låta cirkpumpen gå via elverk oavsett om man tillför värme eller inte till radiatorsystemet bör vara rätt stor risk för att det fryser på nått ställe med kalldrag annars och då är det ju lika bra och köra nån mindre elpatron beroende på hur kraftigt elverk man har gör man det i kombo med kamin samt ev nånting som värmer garaget då bör det funka ok. Men annars finns ju faktiskt beg vedpannor billigt sätter man in en sån och har ved då klarar man sig med väldigt litet elverk och man lär inte behöva frysa.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jpd och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron