Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Eldfast gjutmassa

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Zukram (trådstartaren)

#16 » 10:13:08, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litegranna har hänt.

Stenarna är till en valvugn egentligen, så de är inte liksidiga, utan lite kilformade. Därför lade jag bottenstenarna på ett plant underlag och gjöt en sockel ovanpå, med en träform runtikring förstås. Sen blandade jag bruk med perlit och vermiculit för att göra den lite mer fluffig och isolerande och gjöt lite till så det blir ett någorlunda fast, men ändå förhoppningsvis isolerande lager under.

Bruket är CaldeCast F52 (tror jag det var) som ska tåla 1400 grader. Jag räknar med att stenarna tar största smällen och att det ska räcka.

Jag använde ett bruk som ska tåla 1600 grader för att mura ihop stenarna. Det bruket är lite speciellt, för det härdar egentligen inte förrän det har upphettats till jag tror det var ca 800. Därför kommer ugnen vara lite skör tills den har eldats första gången.

Tanken är att blanda vanliga lecakulor och portlandcement+vermiculit och gjuta i botten på ett oljefat några centimeter och sedan lägga ner botten på det och mura upp härden och sedan gjuta runt alltihop.
Beroende på hur mycket utrymme det blir kanske jag gjuter en 20-30mm mantel runt stenarna med ren caldecast för att det ska hålla ihop så bra som möjligt, och sedan med isolerande bruk utanpå det, eller så blir det isolerande direkt. (caldecast+vermiculit/perlit+leca).. jag vet faktiskt inte vilket som blir bäst.

Blandat med vermiculit/perlit känns bruket lite poröst, men å andra sidan behöver det nog inte hålla för särskilt mycket, det ska ju bara hålla stenarna på plats.

Jag blev lite inspirerad av Danne_Mähls tråd, så det blir kanske lite mer fart nu. Dessutom är det några delar jag behöver tillverka till ett elpiano, så det är läge att komma igång igen.

Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



63an

#17 » 10:58:43, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På SAS värmecentral sitter oljebrännaren ner i dysen å de är ett djävla sjå att köra igång brännaren tills den glaserar 10-15sek åt ggn då blir den varm å släpper det vatten som finns i bruket, gör man fel å hettar på för snabbt så kan hela rasket rasa ur å då är man för att börja på nytt! Alltid spännande sedan med intrimma brännaren med ny kurva men då kör man mot CO-mätning å kollar lågans färg men de är länge sedan man jobbade med sånt Minns inte vad säckarna hette men de levades av NU WAY STO! :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Zukram (trådstartaren)

#18 » 12:06:05, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns gjutmassa som tål 1800C ... Men den har jag inte hittat någon leverantör av alls. Med den skulle jag kunnat gjuta hela skiten och inte behöva bry mig om några stenar. Men nu fick jag ju tag i dem gratis, så då känns det smo det kan vara värt ett försök.
Totalt kommer den här ugnen sluta någonstans kring 1500kr. Om den bara håller några år så känns det värt det.

Jag tänkte göra som så med inbränningen att när allt är färdigt så kommar jag ta och fylla en liten klotgrill med briketter och tutta på och försöka få glöden jämn, men inte fullständig så att säga. Och sen bara tippa ner alltihop, lägga på locket och låta det stå några timmar. Förhoppningsvis blir det tillräckligt med värme för att driva ut det sista vattnet och kanske härda fogarna något.

Sen blir det att sparka igång oljebrännaren. Kanske köra jag med en villabrännare på 10-15kW eller vad en sån kan ge och köra nån timme. Fuloljebrännaren jag har ger nog minst 60-70kW, så den vågar jag inte dra igång direkt. Den kan nog fasen ge mer än så också.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

tronde

#19 » 17:54:27, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borgestad i Norge selger masse som er oppgitt til ca. 1700 grader, om det er til noe hjelp.

Maks. temp er vel for langvarig bruk.

http://www.smaildsteder.no/produkter/il ... nt/sairset

Det står produsent, så du kan lete etter den.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Zukram (trådstartaren)

#20 » 10:27:50, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den att gjuta?

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#21 » 10:54:35, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt största problem just nu är att jag saknar varmgarage och är rädd att om jag gjuter utomhus kommer skiten frostsprängas.
Jag skulle nog väntat till våren om det inte var för att det hade gått hål i ett par av säckarna med bruk :-(

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#22 » 11:00:10, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör med Gustavsberg STO de har oljebrännarservice å bygger pannor, alla med dysa för regler! Håll inte på å Jokra med att köra på med att elda på måfå! Liknar ju bara AB förstörande prov... :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Zukram (trådstartaren)

#23 » 11:11:08, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja. Jag skulle inte säga att jag eldar på måfå. Det finns tabeller för bruket och vilken ordning och hur mycket det ska eldas.
Jag har utmärkta temperaturmätningsmöjligheter med termopar, så det är nog ingen fara så sett. Det gäller egentligen bara att hålla ner temperaturen till några hundra grader under ett antal timmar och kanske slå in hela ugnen i isolering så det blir jämnt uppvärmt.

Däremot kan det nog vara en god idé att försöka förvärma hela paketet på något sätt.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#24 » 11:42:23, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett kraftigt rör i den dim. du kan ha utv. å sedan svarvad stockände nedåt mot stopp sedan blanda rätt å vibba ner tigt då kanske de blir bra fason men de tar tid att få den torrbrunnen! Man bör ha lite resurser som gasollåga storlek större när den är mogen för glasering längre fram i tiden, något sådär kan du prova dej fram med å berätta när de är succe! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Zukram (trådstartaren)

#25 » 16:26:21, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lär väl bara köra igång med oljebrännaren jag ska ha för att smälta metall, när jag kört den med grillkol en eller ett par gånger...

Och kanske låta den stå ganska jäkla länge också inomhus.

Brassar jag på med 150kW lär väl ångan få hela skiten att explodera :-)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

tronde

#26 » 18:50:21, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Går den att gjuta?

/m

Vet ikke mer enn det som står der.


Borgestad sier at denne er støpemasse. Databladet sier 1700 grader for den også.
http://www.smaildsteder.no/produkter/il ... toepemasse


Ser ut som om du finner dem i Sverige
https://www.hoganasborgestad.com/
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

63an

#27 » 19:32:44, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahh Självklart Höganäs är ju topp! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

thestrut

#28 » 13:24:29, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har 1,5 säckar skorstenslim över, av märket schiedel.

det är som vilket murbruk som helst känns det som, men vet inte någon temperaturbegränsning
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34

Zukram (trådstartaren)

#29 » 14:32:15, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju köpt bruk redan, men om den här ugnen inte fungerar, så får jag försöka handla direkt av Höganäs då. Men det verkar svårt att få köpa mindre än en hel pall. Och så stor ugn behöver jag knappast :-)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

ac tc

#30 » 10:48:58, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns isolering för användande bakom eldfasta konstruktioner, tex luckor.
dessa läggs mellan luckan och gjutningen.
- kolla med calderys, Macon, megamet etc om dom har en skiva pyronap tex. Dom vet vilket material du vill ha.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se