Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Panna, släde, ben, Baxi Bonus 30

325 inlägg • Sida 20 av 22
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

63an

#286 » 18:11:58, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du reda ut begreppen lite nu? Får vi klarhet i montaget! Så långt att liggande fyrkantrör under tanken är jag med på, de går att shimsa till lodrätt tank men vad har du kvar ovanför tank OM du ska ha nånting där? :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


dc_lindberg (trådstartaren)

#287 » 21:15:28, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy på dig 63:an!
Jag som -helt- glömt (=...?...struntat i...?) detta om att ha tankarna helt horizontala... Nu måste jag ju tänka på det, också, ju!
:slag:
:skratta3:
Tack :shake_hands: - ja sa ju att det nog var mer att tänka på, som jag missat!

Ovan där (tankarna) är luft... och röranslutningar:
Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#288 » 21:56:29, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fara på taket ännu ska du rörmoka eller löda kopparrör? Jag vet ju inte hur du funderat de behövs mått så du kan välja material + nån isolering ska också ingå? Får du mellanrum så du klarar "bibban"? :skriva2:
Koppar å de rördelarna drar iväg i pris å snor hela pensionen men blir lättjobbat å snabbt klart i vanliga fall! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#289 » 23:43:23, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Skall du inte köra lvvp mot pannan,
Om det är vatten volym som räcker i pannan behöver du inte tankar.

Beroende om du har extern vvb så kan du köra med flytande kondesering, för det behöver man inte ha så stort ackumulatorvolym.
...

Ber att få framföra en kraftigt avvikande åsikt, i alla fall om vi pratar on/off-kompressor. Inverterstyrd är en annan sak, men med en on/off-kompressor så vill man ha så få starter som möjligt, och detta får man med så stor vattenvolym som möjligt. Gäller både vid fast (VVB och dockning mot vedpanna) och flytande kondensering.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

robson

#290 » 00:29:14, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vågar du ha så hög belastning på ett gammalt betong golv? Tänk OM de ger efter... Skulle nog vara säkrast att kapa upp golvet och förstärka MINST 2m nedåt, kanske slå i stålpålar till berget hellst rostrfritt annars kan de ju rosta...

2 personer gillar det här inlägget.
robson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:02, 30-04-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson 175s

dc_lindberg (trådstartaren)

#291 » 11:18:02, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...tveksamt Robson... risken är att jag tappar tankarna till Kina utan att förstärka både grunden och plattan...
:svettas:

Seriöst:
- det -enda- som byggmästaren som farmor och farfar -verkligen- kunde var att blanda till betong. Plattan -håller-, det är snarare så att fråga blir hur resten av bygget klarar förändringen... :myzsko:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#292 » 14:07:14, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Ove.G skrev:Skall du inte köra lvvp mot pannan,
Om det är vatten volym som räcker i pannan behöver du inte tankar.

Beroende om du har extern vvb så kan du köra med flytande kondesering, för det behöver man inte ha så stort ackumulatorvolym.
...

Ber att få framföra en kraftigt avvikande åsikt, i alla fall om vi pratar on/off-kompressor. Inverterstyrd är en annan sak, men med en on/off-kompressor så vill man ha så få starter som möjligt, och detta får man med så stor vattenvolym som möjligt. Gäller både vid fast (VVB och dockning mot vedpanna) och flytande kondensering.

Tror inte den åsikten är så avvikande mycket vatten är ofta bra. Sen var det nått inlägg om att koppla in lv vp mot pannan vilket inte är nån höjdare blir en hel del förluster genom skorsten nej flytande kondensering mot rejält med vatten är melodin.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#293 » 14:19:53, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är tråden så lång och långvarig men hade du inte hål i pannan så du får fylla på vatten hur länge håller resten av systemet om man fyller på färskvatten ?

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#294 » 20:24:59, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte fortare att få ordning på detta Toker oavsett vad annan anser och hur stressad jag själv än är över läget. Att jag kokar och exploderar inombords över situationen löser inte läget fortare. Man kan heller inte -tvinga- andra till att utföra arbeten åt sig. Läget är att jag tydligen måste lösa allt själv, med allt annat som är runt ikring. Med händelser som dessutom skapar fördröjningar utom min kontroll, så sinkas jag ideligen.

Vi är -alla- rörande ense om lägets allvar och de risker som är förknippade med situationen. Hur mkt jag än vill och hur mkt jag än söker skynda på, så nog F är det alltid något som lägger krokben för vart enda ... steg i denna process. Jag räknade iskallt med, och planerade, att fixa di där "underredena" till ack-tankarna idag; vädersiatjänsten spådde uppehåll tills idag, regn igår. Deras kristallkula är utsliten, eller i vart fall gravt skadad - för här har det ösregnat hela dagen non stop! O tills imorgon lovar de nedrans nötterna dessutom blötsnö... Eftersom "verkstaden" är ute i trädgården, "under bar himmel", så måste jag anpassa mig till vädret... Det är bara att vänta, åter igen... hur frustrerande detta än är.

Det tillför alltså ingenting att gång på gång lyfta upp och påpeka det prekära läget.
Vi alla är ense om det, och jag är i högsta grad väl medveten om det.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#295 » 20:41:11, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lider med dig, det är jobbigt när det alltid är för varmt, för kallt eller för regnigt...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

toker

#296 » 20:54:29, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det går inte fortare att få ordning på detta Toker oavsett vad annan anser och hur stressad jag själv än är över läget. Att jag kokar och exploderar inombords över situationen löser inte läget fortare. Man kan heller inte -tvinga- andra till att utföra arbeten åt sig. Läget är att jag tydligen måste lösa allt själv, med allt annat som är runt ikring. Med händelser som dessutom skapar fördröjningar utom min kontroll, så sinkas jag ideligen.

Vi är -alla- rörande ense om lägets allvar och de risker som är förknippade med situationen. Hur mkt jag än vill och hur mkt jag än söker skynda på, så nog F är det alltid något som lägger krokben för vart enda ... steg i denna process. Jag räknade iskallt med, och planerade, att fixa di där "underredena" till ack-tankarna idag; vädersiatjänsten spådde uppehåll tills idag, regn igår. Deras kristallkula är utsliten, eller i vart fall gravt skadad - för här har det ösregnat hela dagen non stop! O tills imorgon lovar de nedrans nötterna dessutom blötsnö... Eftersom "verkstaden" är ute i trädgården, "under bar himmel", så måste jag anpassa mig till vädret... Det är bara att vänta, åter igen... hur frustrerande detta än är.

Det tillför alltså ingenting att gång på gång lyfta upp och påpeka det prekära läget.
Vi alla är ense om det, och jag är i högsta grad väl medveten om det.

Ser inga problem med att kapa några rör i regnväder och framförallt inte om jag hade hål i pannan men vi tänker nog lite olika jag skulle vilja lösa en sån sak så snabbt som möjligt för att undvika mera problem som tex utrostade radiatorer.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#297 » 10:58:18, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt. Du står inte i mina skor och kläder. Det är lätt att ha åsikter om vad andra -borde- och inte borde.
Nu har jag ett antal gånger svarat att vi ser på läget på samma sätt, utifrån.

Spydiga kommentarer kan man alltid komma med M.P., men de förändrar inte läget de heller.

Det som förändrat läget är att SMHI ljugit än en gång!
Nu visar alla kartor, och deras texter dessutom, på uppehåll idag. Blev väl så av att jag fräste ifrån ovan...
Så, nu hoppas jag på att inget kommer o stör!

Kapa tar väl 40-60min totalt.
Svetsa tar väl ungefär lika mkt tid.
Inkl ställ, plock och städningstider.
Bör har underredena klara före 15 idag - om allt går som det ska och inget kommer å stör...

Kl. 15:30 är det för mörkt att fortsätta, utomhus.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#298 » 11:14:46, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobba på innan nånting tar allt för mycket skada vet i och för sig inte hur mycket vatten du fyller på och inte heller hur fort det rostar slut när man fyller på ofta men det låter inte bra att ha kört så i ca 1 år i alla fall. Jag skulle inte vilja installera ny panna på vintern men nu är läget så att det är bara att köra på och få in grejerna så fort som möjligt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#299 » 12:43:34, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan. Tänkte in på't.
Anslutning, "automatisk" påfyllning av pannan; är avstängd.
Pytsas alltså inte i löpande; utan -bara- när tryckmätare står för lågt - först -då-, och bara då, fyller -jag- på vatten.

...det vräker ned snö nu... jag -var- på väg ut; fick tvärt vända...
Är man beroende av glasögon så är regn och snö väder som -verkligen- ställer till det... Bara att vänta på uppehåll...
Tittade efter om jag inte skulle kunna rigga upp något "regnskydd" med 3m's parasoll, men det blåser för hårt => snön yr in under, och därmed täpper till synen...

OM det inte var för att jag kontrollerade med http://www.smhi.se och http://www.yr.no innan!
Klart och tydligt svar på deras hemsidor: INGEN nederbörd över östra Svealand, vare sig idag eller imorgon!

Underredet får formen av ett H.
80x80 kapas på 800 och 750 (diagonala ändar - runda ack tankar)
Tvärstaget skall var 633mm mitt på med rundade ändar = centrera tank på rör, samt hålla samman och isär rören vid installation.
63:an påpekan om att se till att få tankarna -plant- gör att jag måste lägga på material under ena sidan på rören under tank tank. Minst 6mm kommer att behövas. Lutar alltså rätt duktigt.
Tack 63:an :shake_hands:

...i avvaktan på uppehåll... :myzsko:
Senast redigerad av dc_lindberg 13:13:09, 10-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

igelkottar

#300 » 12:48:41, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sympati :shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates