Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Fritzlboden blir pannrum?

105 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

63an

#61 » 22:03:12, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var också häftig men tyvärr så fattar ni fel eller kan jag inte kommunicera förståeligt, jag avser "Gängsnitt" i de flesta storlekar å den drog med ämnet efter behov å gängade ut ,Klart! Golvstående gjutstativ å den såg himla gammal ut redan då på senare delen 50-talet! :idee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Turbodiesel (trådstartaren)

#62 » 22:20:38, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår nog vad du menar med "gängsnitt" (ett speciellt verktyg i ett stycke till varje dimension & stigning) de justerbara backarna kan ju användas till flera dimensioner bara stigningen stämmer.

Det blir nog en ansträngning att få fatt i exakt rätt maskin, men för mig faller inte världen om det inte blir 100% antikvariskt riktigt. Vattnet finner nog vägen ändå.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#63 » 23:00:27, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få tag i "blårör" lokalt var lite önsketänkande, en raid hos Dahl & Ahlsell gav några få 1" & 1-1/4" pipor, en kontroll i skrotcontainern vid lokala dagisbygget gav utdelning i form av några gråmålade 1" rör, de bygger sprinkler med dom så de tål väl vatten antar jag..

3/4" hålborrat cirkulärt bonnajärn hade lokala stålåterförsäljaren hemma av okänd anledning, dock utan gängor & omålade. Tre 1" T-kors behöver köpas, kanske imorrn, oklart varför jag missade att beställa dom.

Det är ungefär halvfärdigt rörsystemet i pannrummet & källaren, gängkloppan känns som ett medeltida tortyrredskap.. Nåja, det är skönt att få kämpa lite ordentligt ibland, det tar kanske lite på chipstuttarna om man har tur. Börjar bli andfådd & småsvett bara jag sträcker mig efter fjärrkontrollen numera. :mrgreen:

Jag tar det försiktigt den här veckan, men det kan bli ett litet ryck i helgen, då kan det även bli något bildliknande.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

barsen

#64 » 01:36:06, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Att få tag i "blårör" lokalt var lite önsketänkande, en raid hos Dahl & Ahlsell gav några få 1" & 1-1/4" pipor, en kontroll i skrotcontainern vid lokala dagisbygget gav utdelning i form av några gråmålade 1" rör, de bygger sprinkler med dom så de tål väl vatten antar jag..

3/4" hålborrat cirkulärt bonnajärn hade lokala stålåterförsäljaren hemma av okänd anledning, dock utan gängor & omålade. Tre 1" T-kors behöver köpas, kanske imorrn, oklart varför jag missade att beställa dom.

Det är ungefär halvfärdigt rörsystemet i pannrummet & källaren, gängkloppan känns som ett medeltida tortyrredskap.. Nåja, det är skönt att få kämpa lite ordentligt ibland, det tar kanske lite på chipstuttarna om man har tur. Börjar bli andfådd & småsvett bara jag sträcker mig efter fjärrkontrollen numera. :mrgreen:

Jag tar det försiktigt den här veckan, men det kan bli ett litet ryck i helgen, då kan det även bli något bildliknande.


Apropå gängklubba, när jag var färdig med mitt pannbygge så märktes de att man inte varit ungkarl på några år :mrgreen: Men när man satt framför den nya pannan med en öl i handen så glömde man träningsvärken.

// Emil
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

gedholm

#65 » 11:42:59, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ang laddomaten, bytte termostat och cirkulationspump i min laddomat 21 för ett tag sedan den har suttit monterad i ca 20 år och den var inte enkelt att
få isär delarna,så medans du har grejorna lösa passa på och byt termostat och kolla backventil kolla även cikulationspump

1 person gillar det här inlägget.
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

gedholm

#66 » 11:42:59, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ang laddomaten, bytte termostat och cirkulationspump i min laddomat 21 för ett tag sedan den har suttit monterad i ca 20 år och den var inte enkelt att
få isär delarna,så medans du har grejorna lösa passa på och byt termostat och kolla backventil kolla även cikulationspump
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

63an

#67 » 11:48:06, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var glad att du slipper gänga "skarvrör för hand" :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Turbodiesel (trådstartaren)

#68 » 20:44:25, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

barsen skrev:
Apropå gängklubba, när jag var färdig med mitt pannbygge så märktes de att man inte varit ungkarl på några år :mrgreen: Men när man satt framför den nya pannan med en öl i handen så glömde man träningsvärken.

// Emil


Jo, det blir ju ganska långa drag, oavsett vilken "klubba" som manövreras, och bägge luktar numera linolja. :mrgreen:


Laddomaten är redan förberedd med en begränsad översyn i bänk, och pluggarna på den lossnade f#n inte frivilligt. Ännu en fördel med järnsystem, det går att bröta på med förlängd rörtång utan att ledningarna viker sig bortom rimlighet.. Termostatpatron glömde jag att beställa, den ska bytas framöver i alla fall. Den befintliga får duga tills vidare, hoppas den lever, normala vaxtermostater brukar inte ge upp utan istället sjunka i öppningstemperatur med tiden så det är nog ingen fara.

En Pt1000 givare behöver letas fram, undra om det finns någon lokalt. Hittade tyvärr ingen i högen av blandade defekta värmepumpar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#69 » 23:21:49, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går bra nu, två 1" unioner(rörmokartröst) saknas ännu, glömt att köpa sådana en längre tid nu.. Nåja, i övrigt minskar det på saknade grejer, hittade lite småprylar på jobbets rörvind, kvalitetsgrejer från en helt annan tid..

Trucken är inblandad vad som än ska göras känns det som, här som rörverkstad.. Ergonomiskt med höj & sänkbart arbetsbord.
Bild

Det är lite halvknepigt att få bra bilder i dessa småutrymmen. Nu är det mest 3/4" rör kvar, och lite koppar för tappvarmvatten, pex & pem. Samt expansionskärlsgrunkan. Det blir lite hashmek med okänt resultat.

Lite blandade bilder. Ser ni något knas?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hittade en halvantik rökgastermometer, troligen till en oljepanna, den blir bra till detta med :thumme:
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman

#70 » 00:38:07, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vackert :buga:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

63an

#71 » 00:59:41, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ger sej i slutänden/uppstart :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikkel

#72 » 01:05:31, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
man bli ju rent av rör-d av att se detta växa fram
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

magirus

#73 » 01:11:25, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

johan.eriksson

#74 » 07:32:07, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt bygge.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

63an

#75 » 08:05:11, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte någon cirk. för varmvatten om du nu vill ha detta!? :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HVA59 och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se