Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Dra en elektrisk golvvärmekabel i en (trasig) golvvärmeslang

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

kimmen

#16 » 17:14:15, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om inte en känslig värmekamera skulle hitta läckan OM den verkligen har frusit sönder
Man skulle kunna se en avvikelse från övriga golvet
Våra slangar på torpet blir som ballonger utan dom går sönder, ok, till slut gör dom det..men allt kan hända

Varmvattnet är ett problem som jag tror du får leva med, om du inte monterar elkabel. Det är ju inte direkt någon förlust på vintern, du värmer ju huset med varmvattnet eller golvvärmen.

Elkabel är heller inte någon billig värme..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



rikard454 (trådstartaren)

#17 » 19:55:39, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Väldigt märkligt. Du har ju säkert försökt endel men det enklaste och bästa bör vara att hitta läckan. Jag har varit med om diverse olika vattenledningar som frusit men aldrig någon plastslang som spruckit. Hur ser det ut? Det borde vara ganska många minus innan kölden kryper ner i plattan. Kan det verkligen inte vara någon koppling som läcker? Läcker det i plattan borde man väll se att det blir en fuktfläck?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Slingan går till och med strax utanför porten och det är ju ned mot -35 här i Norrbotten med jämna mellanrum. Gissar att det kanske är en luftficka i betongen i anslutning till golvvärmeslangen…

Kopplingarna är snustorra så dom är hela.

/Rikard
rikard454
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:19, 30-11-2019
Ort: Luleå

rikard454 (trådstartaren)

#18 » 19:57:59, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonas_81 skrev:Hej
Jag skulle nog tänkt så också förr men när jag studerat elvärmeslingor så ha jag blivit skeptisk.
När kabeln blir dragen inuti ett rör så har den inget som berör den och leder bort värmen. Kan leda till att den brinner av överhettning och hur många grader klarar pex slangen av så slingan inte smälter sig fast i den.


Golvvärmeslangen ska tåla upp till 160 grader. Men det du säger måste man ju ta i åtanke!
/Rikard
rikard454
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:19, 30-11-2019
Ort: Luleå

rikard454 (trådstartaren)

#19 » 20:03:55, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Om det är för varmvattnets skull så behöver du nog inte lägga ner dig mer. Din elslinga kommer inte tillföra något på den punkten.

Vad har du för golvbeläggning i garaget?

Edit: Har du kontaktat ngn firma och fått kostnadsförslag på läcksökning? Det finns de som använder ultraljud för att läcksöka.
Om det läcker mycket så skulle man kunna tänka sig att ansluta den aktuella slingan till tappvarmvattnet. Fylla upp slingan och plugga ena änden. Då borde det synas med en värmekamera. :klia:


Har inget på golvet i garaget utan bara den rena betongytan.

Jag har försökt med i alla fall tre lokala VVS-firmor men de verkar inte vara intresserade av jobbet….

Vi har försökt lokalisera läckan med extra varmt vatten i slingan och med en Flir värmekamera utan att se något definitivt.

/Rikard
rikard454
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:56:19, 30-11-2019
Ort: Luleå

mattiaz

#20 » 20:07:33, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går slingan i marken utanför garaget? Det är en vanlig pexslang?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Bacon

#21 » 20:12:45, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få firmor att lösa sånahär kluriga grejer brukar vara svårt. Nästa steg kanske är lite bilder? Hur ser systemet ut? Finns det någon kuvert inblandad?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

froberg

#22 » 20:58:47, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmekablar består av ledande plast och ärr självreglerande genom att ledningsförmågan avtar när den blir varm.
Vore väldigt svårt att använda värmekablar som blev över 100 grader .
Vatten buren golvvärme ligger ofta direkt på frigolit under betong och armering .
Mvh F
froberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:20, 05-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Huddig åkerman Valtra Volvo Jd Orlikon parweld

Stridis2

#23 » 22:32:56, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat alternativ för att snabbt få varmvatten är en liten elektrisk VVB mycket nära första tappstället. Om man matar ingående varmvattenrör till elberedarens kallvatteningång och utgången vidare till huset får man den trevliga effekten att elberedaren bara värmer det första kalla vattnet som var i röret från befintlig beredare till elberedaren. Så fort man får fram varmt vatten blir det vedpannan / värmepumpen som värmer vattnet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tronde

#24 » 00:44:52, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

froberg skrev:Värmekablar består av ledande plast och ärr självreglerande genom att ledningsförmågan avtar när den blir varm.
Vore väldigt svårt att använda värmekablar som blev över 100 grader .
Vatten buren golvvärme ligger ofta direkt på frigolit under betong och armering .
Mvh F

NEI.

Noen få typer er slik, men de aller fleste er konvensjonell motstandstråd som har resistans (ohm per meter lengde) valgt etter hvor tett slingene skal ligge, og gulvets areal og hvilket materiale det er i gulvet. Ligger slingene for tett, blir kabelen så varm at den blir skadet. Hvis man velger kabel med for høy effekt, kan gulvet begynne å brenne. Konvenskonell varmekabel tåler vanligvis ikke å ligge i friluft, selv i svært korte lengder.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#25 » 07:40:54, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få varmvatten fort så är varmvattencirkulation som gäller. Fast de skulle man isf tänkt på vid byggnationen.

Jag skulle bila upp golvet där du tror läckan är och undersöka. PEX går att skarva men kanske inte optimalt.

PEX kan frysa sönder, vi har haft de i ett stall som vi hyrde för grisproduktion. Föregående ägare hade lämnat systemet med vatten i.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Bacon

#26 » 13:23:14, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

froberg skrev:Vatten buren golvvärme ligger ofta direkt på frigolit under betong och armering.
Mvh F


Ja, det kan ha blivit en skada vid gjutningen som sen frös sönder. Vattnet som läcker ut läcker neråt och syns aldrig. Jag har ronderat endel gasol med sniffer förut och det är helt otroligt hur känsliga de är. Jag hade lånat en sniffer från jobbet och trycksatt slingan med gasol. Det finns säkert bättre gaser att använda till sånt här.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

marcusw

#27 » 15:06:43, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:För att få varmvatten fort så är varmvattencirkulation som gäller. Fast de skulle man isf tänkt på vid byggnationen.

Jag skulle bila upp golvet där du tror läckan är och undersöka. PEX går att skarva men kanske inte optimalt.

PEX kan frysa sönder, vi har haft de i ett stall som vi hyrde för grisproduktion. Föregående ägare hade lämnat systemet med vatten i.


Av ren nyfikenhet, hur mycket bedömer du en frusen PEX ha expanderat innan den spricker ? Dom spricker ju inte av 20Bar och dubblerad diameter, och jag har själv sett PEXar som fryser regelbundet 2-3 gånger om året utan att spricka. Vattnet expanderar 2% vid frysning. PEX är obehagligt sega.


https://www.youtube.com/watch?v=OOeBJ8mDr8Q
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Gunnar i Sörby

#28 » 18:38:48, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet kan vara att PEX-röret är ingjutet i betongen utom vid en liten gjutdefekt. Då kan expansionen från en lång sträcka "bubbla ut" vid den lilla gjutdefekten.
Beträffande risken att smälta PEX-röret: PEX är tvärbunden polyeten (PE), PE är är termoplastisk och smälter vid lite över 100 grader, men PEX är inte termoplastisk och kan inte smälta. PEX kan skadas av upphettning, men det sker vid mycket högre temperatur. Värmekabeln tar stryk först.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Alrik

#29 » 19:03:55, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:
Alrik skrev:För att få varmvatten fort så är varmvattencirkulation som gäller. Fast de skulle man isf tänkt på vid byggnationen.

Jag skulle bila upp golvet där du tror läckan är och undersöka. PEX går att skarva men kanske inte optimalt.

PEX kan frysa sönder, vi har haft de i ett stall som vi hyrde för grisproduktion. Föregående ägare hade lämnat systemet med vatten i.


Av ren nyfikenhet, hur mycket bedömer du en frusen PEX ha expanderat innan den spricker ? Dom spricker ju inte av 20Bar och dubblerad diameter, och jag har själv sett PEXar som fryser regelbundet 2-3 gånger om året utan att spricka. Vattnet expanderar 2% vid frysning. PEX är obehagligt sega.


https://www.youtube.com/watch?v=OOeBJ8mDr8Q


Ingen aning men alla 4 slingorna var sönderfrusna på 2-3 ställen på varje slinga. Var inte med vid reparationen men var där mitt i och då var de uppbilat och skarvat. En slinga läckte lite efter lagningen också men var såpass liten att vi inte hittade den och att de räckte med att fylla på lite vatten 1 gång i veckan för att hålla trycket.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Turbodiesel

#30 » 19:43:24, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att golvvärmeslangar fryser sönder förekommer, har två varnande exempel bara i min lilla krets. Även rörkrökaren varnade mig tydligt för det, när jag hölls i det området sist. Att det är 'omöjligt' i teorin betyder inte så mycket när olyckan väl är framme i dagsljus.

Vanliga blårandiga pemslangar har vi dock kors och tvärs runt betesmarkerna, och de tål både skogsmaskiner (imponerande ofta) & minusgrader.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se