Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Solpaneler

582 inlägg • Sida 2 av 39
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

magloman

#16 » 18:45:10, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns flera olika solcellskalkylatorer på nätet där man via google maps(?) ser sitt tak och ritar in det. Sen ser man direkt lite uppskattade siffror. Där ligger väderstreck med automatiskt osv.


Här ex på en av dom:

https://sveasolar.com/se/solcellskalkylator/

Provade skriva in min adress, sen zooma jag ut och valde ett tak på vw fabriken i tyskland. Installationen skulle kosta mig 6,3 mkr och jag skulle producera ca 706.000 kwh per år. Ska jag klicka iväg en offertförfrågan?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



bonde456

#17 » 09:34:27, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt svara på eftersom att TS bor i Tyskland och med dom elpriser som är där så blir det ju en helt annan kalkyl än här i Sverige.
Sen är det andra typer av stöd för investeringen jämfört med den svenska.

Sydväst är ingen dålig vridning, däremot försvinner mycket yta på alla vinklar så det blir svårt att få ut många rektangulära paneler.
beroende på taklutningen så skulle jag nog överväga om man inte skulle slänga upp på andra sidan taket också när dom ändå är upp och monterar, paneler laddar ju även om inte solen ligger rakt på.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

bmrobban

#18 » 21:30:25, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är kanske skillnad på olika paneler med jag skulle vilja säga att mina paneler ( monokristallina)
laddar försumbart lite när dom inte har direktsol.
Däremot är det ju sol en stund om dagen nästan oavsett vilket väderstreck panelerna sitter i
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

dc_lindberg

#19 » 10:27:25, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att om solljuset inte faller in rakt mot panelerna dina, utan med minsta vinkel, så tappar det helt effekten (dvs slutar ladda) ?

Det tolkar jag som att det sitter fel skyddsglas på. Jmf de där skärmarna man kunde sätta på "tjock-tv-dator-skärmarna"; där minsta vinkel leder till att man inte ser något alls av vad som finns på skärmen.
Trodde inte i min naivitet att dylikt använts på solceller... jag hela tiden trott att bara de träffas av solstrålar så fungerar de från bra (lyser på dem i vinkel) till toppen (solen vinkelrätt mot cellerna)... Då har jag fått en helt felaktig uppfattning om solcellernas funktion och kapacitet?

En produkt som kräver vinkel rätt bestrålning från solen för att fungera... det är ju rätt värdelöst ju... solen "flyttar" ju på sig hela tiden ju...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bonde456

#20 » 10:45:05, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många upplever att deras paneler laddar bättre i lätt dis än i sol med klarblå himmel.
Anledningen till det är att för varma paneler tappar effekt samtidigt som lätt dis eller moln bryter ljuset så att panelen får ljus från flera vinklar till skillnad från molnfritt då solstrålarna går direkt på panelen från ett håll.

mina paneler börjar då ladda långt innan solen kommer direkt på, en molnig dag eller till och med en regnig dag när jag inte ens har en aning om var solen är så har man ju ändå en eller ett par hundra watt laddning.

Just nu duggregnar det och mina paneler ligger sydväst på baksidan av garaget i denna bild...286watt på bilden, Jag är rätt imponerad att det överhuvudtaget ger någonting alls :)

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

bmrobban

#21 » 15:36:00, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Menar du att om solljuset inte faller in rakt mot panelerna dina, utan med minsta vinkel, så tappar det helt effekten (dvs slutar ladda) ?

Det tolkar jag som att det sitter fel skyddsglas på. Jmf de där skärmarna man kunde sätta på "tjock-tv-dator-skärmarna"; där minsta vinkel leder till att man inte ser något alls av vad som finns på skärmen.
Trodde inte i min naivitet att dylikt använts på solceller... jag hela tiden trott att bara de träffas av solstrålar så fungerar de från bra (lyser på dem i vinkel) till toppen (solen vinkelrätt mot cellerna)... Då har jag fått en helt felaktig uppfattning om solcellernas funktion och kapacitet?

En produkt som kräver vinkel rätt bestrålning från solen för att fungera... det är ju rätt värdelöst ju... solen "flyttar" ju på sig hela tiden ju...



Jag menar att om inte solen lyser på panelerna pga. moln, dåligt väder, skuggor så ger dom inte mycket.
Några hundra watt bara.
Mera ljus, mera effekt.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

bmrobban

#22 » 15:40:39, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ingen direkt sol på panelerna


Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Bjorn.Lundsten

#23 » 19:13:58, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att det saknas ett argument i den här dialogen; att ha icke "syd-perfekta" paneler ger fördelen att du har högre produktion senare eller tidigare på dagen. I Sverige iallafall är det alltid bättre att använda strömmen än att sälja den och precis mitt på dagen använder man inte så jättemycket ström.

Min far satte på öst- och västliga tak och kommer igång bra mycket tidigare med produktionen. Visst; mitt på dagen är han mindre effektiv än ett sydligt läge...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

Alexn72

#24 » 19:16:18, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ligger dina strängar?
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

bmrobban

#25 » 20:29:41, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjorn.Lundsten skrev:Jag tycker att det saknas ett argument i den här dialogen; att ha icke "syd-perfekta" paneler ger fördelen att du har högre produktion senare eller tidigare på dagen. I Sverige iallafall är det alltid bättre att använda strömmen än att sälja den och precis mitt på dagen använder man inte så jättemycket ström.

Min far satte på öst- och västliga tak och kommer igång bra mycket tidigare med produktionen. Visst; mitt på dagen är han mindre effektiv än ett sydligt läge...


Mitt tak ligger sydöst, jag har bra produktion på sommaren mellan 08-18 men kvällssolen ger inget.

Alexn72 skrev:Hur ligger dina strängar?


Jag vet inte om frågan var till mig?
I vilket fall så är sträng 1 till vänster om takkupan och sträng 2 under och till höger om takkupan.
Jag har optimerare på tre paneler till höger om kupan, dom skuggas av kupan på eftermiddagen.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Janson1

#26 » 20:51:26, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med att inte ha solcellerna i rakt söderläge eller nästan i alla fall är att det blir ingen som helst solenergi på vintern... Ju mer off ifrån syd ju tidigare slutar dom ge nåt. På sommaren spelar det oftast ingen roll hur dom sitter så länge dom är vända rätt. Här hemma går solen upp i nordöst och ner i nordväst. (man kan tom ha panelerna på en norrsida och lite sol når dit ändå vid midsommartid)...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mikkel

#27 » 21:47:32, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även här snurrar det tankar om solceller i mitt lilla huvud.
Det naturliga hade varit att sätta dom på ladans tak.
Men 20 m söder och väster om ladan står höga aspar som skuggar ladans tak redan så här års i oktober.
Asparna har "höga naturvärden" typ nyckelbiotop så dom kommer att stå kvar.
På boningshuset finns det mycket trädskugga.

Ett alternativ är på ängen uppe till höger, där är det helt fritt söderut, österut , lite skugga västerut sent på dagen.
Det lockar mig att kunna ha dom på marken och det finns redan ett tomrör till en avloppsanläggning de första 30 m.
Återstår 15 m till solcellerna.

Vad tror ni om att sätta dom på marken uppe till höger?
Är det något problem med 45 m kabel till elmätaren?
På marken skulle jag kunna vinkla några österut, söderut och några västerut om man nu skulle vilja.

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Janson1

#28 » 07:37:34, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om inte ditt ladugårdstak är bättre, inte minst ur stöldsynpunkt... 20 meter höga träd kompenseras ju en del av en hög ladugård så totat sett så blir det ett bra läge oavsett. Att ha sina solceller på backen är trevligt vid uppmonteringen men sen är dom nog enbart i vägen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#29 » 07:50:56, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc-lindberg: Solceller börjar fungera direkt vid dagsljus i princip. Sen ger dom mer och mer ju mer nära 90 grader solen hamnar i förhållande till panelerna. Dom ger mest vid 90 grader men tappar en del om det infaller precis mitt på sommaren, då blir dom varmare och lämnar mindre pga temperaturen. Så med andra ord, dom ger energi hela den ljusa tiden men olika mycket. Mina ger mest på sen vår och tidig höst, (ja dom ger i princip fullt hela sommaren med) Men på vintern ger dom bara några timmar mitt på dan om solen är framme. Vid moln och regn ger dom bara några procent av vad dom skulle kunnat göra. Jag tror absolut inte dom har någon slags film som gör att dom bara klarar ljuset rakt framifrån, tvärtom så har det nog lagts ner mycket på att just få dom så breda som möjligt i instrålning. Att göra dom vridbara är däremot ingen större ide att tänka på, mycket bättre att köpa fler paneler... (billigare och kommer förmodligen aldrig att krångla)

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bonde456

#30 » 17:45:09, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Problemet med att inte ha solcellerna i rakt söderläge eller nästan i alla fall är att det blir ingen som helst solenergi på vintern... Ju mer off ifrån syd ju tidigare slutar dom ge nåt. På sommaren spelar det oftast ingen roll hur dom sitter så länge dom är vända rätt. Här hemma går solen upp i nordöst och ner i nordväst. (man kan tom ha panelerna på en norrsida och lite sol når dit ändå vid midsommartid)...

Det där är ju rätt geografiskt.
Jag kan ha panelerna i vilket väderstreck som helst men dom lär ändå vara översnöade på vintern. och skulle jag av någon underlig anledning skotta av dom så är solen ändå så låg att den syns precis över trädtopparna så det skulle vara meningslöst.
Mitt på sommaren skulle komplettering av ett nordligt läge ge ström i princip dygnet runt.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se