Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Packning sotlucka fyrkantigt rökrör - VEDEX 3300

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 14:05:24, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en NIBE VEDEX 3300 med fyrkantigt vinkelrökrör mellan panna och skorsten.
På detta rör sitter en sotlucka på sneda änden av rökröret. Mellan röret och sotluckan bör/ska det finnas en packning liknande denna rökrörspackning Storleken är ca 175x185mm
De enda hål som behövs är de två hålen på sidan samt ett hål för rökgastermometern.
Har bytt packningen mot "original", men den håller bara några öppningar (dvs. kanske 2år).
idag ser packningen ut på följande sätt (har problem att hålla tätt. :uupps: )

Bild
Bild

Finns det något packningsmaterial som skulle klara temperaturen och hålla bättre?
(Det behöver inte vara ett stort hål i mitten) av tätningen)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



rospigg

#2 » 17:28:22, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har packningen "limmad" mot luckan och bestryker den andra tätningsytan med grafit så vore det ju själva tusan om den ska bränna fast och gå sönder när luckan tas bort.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Johnny Thorgren

#3 » 17:55:07, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon typ av eldfast filt kanske. Keramisk filt kan det heta också. Kolla med någon firma som håller på med kaminer.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

Mikkel

#4 » 20:29:26, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Alrik

#5 » 21:19:38, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå till valfri kaminbutik och visa bilden. Har för mig att jag betalade 150-200kr för 50x100cm ark med halvstyv filtliknande material som går att klippa till med en bra sax.

Har liknande lösning på ctc v35.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Albireo (trådstartaren)

#6 » 00:01:13, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Om du har packningen "limmad" mot luckan och bestryker den andra tätningsytan med grafit så vore det ju själva tusan om den ska bränna fast och gå sönder när luckan tas bort.

Kändes som en vettig idé, men vet inte var "rätt" typ av grafit finns att köpa.
Att svärta en packning med blyertspenna kändes kanske inte rätt, och Molybdendisulfidfett MoS2 klarar nog inte värmen.

Johnny Thorgren skrev:Någon typ av eldfast filt kanske. Keramisk filt kan det heta också. Kolla med någon firma som håller på med kaminer.

Får man filten att släppa skulle detta kunna fungera.
Kanske denna "filt"? https://www.pbs.nu/sv/pannor/ctc/ctc-re ... 8MEALw_wcB
Tätningen som visas på min bild hade någon typ av aluminiumfolie på utsidan och tätningsmattan i mitten - folien fastnade (till slut) på plåten och vid öppning av sotluckan delades tätningen...

Mikkel skrev:Kan det här vara nåt Kamintätningsset - Jula

Tror att denna lösning fungerar bäst runt något som inte ska delas eller röra på sig. (ex. glasruta)
Hade nog även fungerat här om luckan hade haft en sarg runt rökröret som tätningslisten kunnat ligga i.


Alrik skrev:Gå till valfri kaminbutik och visa bilden. Har för mig att jag betalade 150-200kr för 50x100cm ark med halvstyv filtliknande material som går att klippa till med en bra sax.
Har liknande lösning på ctc v35.

Bra förslag - (vet dock inte av någon butik i närheten - men ska kolla upp...)
_______________________________________________________________________________________________________________

Beställde en liknande packning https://www.pbs.nu/sok/NI-625309 som jag hade tidigare.
Bild
(enkelt att ev. använda som mall för en ny packning eller komplettera med t.ex. grafit eller något annat.)


Hittade följande värmebeständiga silikon
https://www.k-rauta.se/produkt/silikon- ... 1980134412
Eller varför inte använda Permatex Supra Copper 80ML eller Permatex Supra Blue?
Vet inte om dessa produkter skulle kunna användas för att t.ex. limma fast tätningen på luckan och få en tätning mot rökröret - om silikonen torkar innan luckan skruvas fast.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

tortap

#7 » 10:34:16, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljuddämparmatta för ljuddämpare kunde nog funka. Finns på biltema men hittar inte sökordet för att finna den. Det är en keramisk filt kan man säga. Annars Kaowool om du hittar nån som har, de som sysslar med högtempsugnar, eldfast tegel etc kan nog ha.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Stefan1972

#8 » 13:37:07, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

vansinnig konstruktion. Jag skulle modifiera direkt........Svetsa dit plattjärn inne runt kanten ett par millimeter nedanför, Då kan du lägga tätsnöre mot den kanten runt hela istället.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#9 » 14:06:29, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asbest!

....visst ja... sånt får man inte använda längre... lika så för TRI...

Har samma problem med avgaspackning till ljuddämpare på ryggflåsaren ECHO... inget av de material jag får tag i håller...

Ser ut som du haft Gullfiber. Stenullen är bättre. Ingen av dem är bra.
Mina sotluckor saknar helt tätning.
Vad skall din tätning vara till för?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#10 » 14:16:07, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tätningen ser ut som den gör beror ju på att de bara har släta plåtkanter ut mot luckan. Det blev väl för dyrt att ha kanter på dem som troligen hade tätat utan nånting.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#11 » 14:26:48, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara släta plåtar, men... 2-3ggr tjockare plåt TS.
Håller helt med om att "gör om gör rätt" - gillar inte vad jag ser. Solstickan är en rackarns finurlig pöjk! Kan han få fyr, så har han fyr!

Enda skälet jag ser på TS lucka (det är ju allt vi ser) är att värmeisolera den tunna plåten som luckan är gjord av för att minska risken att brännskada sig om man skulle komma åt den.

Tack för tipset ("pekpinnen") - självklart skall min kommande stos göras med tätande lock, inte släta plåtar. Gnistor måste -stoppas- från att ens kunna smita! (Solstickan må man hålla i med kort "koppel"!)

Ser detta som ytterligare exempel på:
- Dumsnålhet! (tillverkarens i detta fallet)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Albireo (trådstartaren)

#12 » 22:14:19, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas detta ökar förståelsen till mitt problem.
Normalt fungerar det helt utan tätning under sotluckan, i rökröret.
Det var när sotaren fejade på som jag upptäckte att sot spred sig ut genom denna lucka.
Även vissa sommardagar är draget i skorstenen betydligt mycket sämre, och innan pannan kommit igång är det trevligt att slippa sotspridning från luckan.

Alrik skrev:Gå till valfri kaminbutik och visa bilden. Har för mig att jag betalade 150-200kr för 50x100cm ark med halvstyv filtliknande material som går att klippa till med en bra sax. Har liknande lösning på ctc v35.
Fungerar detta för dig? (Har du någon bild på materialet?)

Stefan1972 skrev:... Svetsa dit plattjärn inne runt kanten ett par millimeter nedanför, Då kan du lägga tätsnöre mot den kanten ...
Låter vettigt, men inte säker hur du menar... Skall plattjärnet och tätningen vara på luckan? (inte rökkanalen) - vill inte skapa en kant som försvårar sotningen...

dc_lindberg skrev:Jag har bara släta plåtar, men... 2-3ggr tjockare plåt TS.

Inte säker att det behövs tjockare plåt - den verkar inte ha slagit sig.

Har monterat tillbaka sotluckan (pannan står i ett förråd sedan någon månad. Ska monteras igen om någon vecka)
Rökröret är normalt riktat åt andra hållet (inte framåt som på bild - oj vad ytrosten börjat ta tag i järnet.)
Bild
Att bara värmeisolera luckan - tror jag inte medför något. (rökröret är oisolerat drygt 0,7 m mellan panna och mur)
(Har ibland funderat hur man skulle kunna sänka rögastemperaturen ytterligare genom att kyla rökröret - men det är en annan fråga.
Har ofta en kaminfläkt som står på rökröret och den snurrar bra när elden brinner :idee3: ...)

Att gnistor skulle spruta ut ser jag inte som ett problem (eller ens möjlighet) - utan det är rök jag inte vill ska spridas.
Luckan sitter som synes direkt efter rökgasfläkten. Detta medför att temperaturen inte borde vara så hög. (helst runt 100-150grader - men så lågt kommer jag sällan).

Har börjat fundera på om gummi eller liknande skulle kunna vara en lösning .:
Hurricane Värmeskydd silikon 30mm Undra om detta gummi skulle kunna limmas direkt på luckan?
Eller skulle en enkel Värmeskyddsfilm Silent Sport™ värmeskyddsfilm kunna stoppa rökgaserna.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

dc_lindberg

#13 » 10:14:40, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har "samma" lucka som jag har.
Det -fanns- nog en "asbestpackning" även på min lucka (20 år sedan eller nått sånt...) Sotare återmonterade utan packning, o sedan har den fått vara utan packning.
Kommer inte ut sot vid sidan av min.

Packningen... tätningen kanske är mer avsedd för att hindra rök gaser att "smita" ut den vägen o kolmonoxid sanera huset från ohyra?

Din lucka sluter tätt ser det ut som. Min lucka -läcker- vid de två M6 pinnbultarna!... o det ogillar jag men har inte åtgärdat det än.

Kaminfläkt?!
:ohnej: - hur kunde jag missa att fixa en sådan självklarhet?!
:thummar: - tack för tipset! :buga:

Så här ser det ut som dåvarande rörmokare monterade hos oss.
CTC läckte från anslutning och sedan varmvattenberedaren. Att få av plåten..."gick"... men att få tillbaka den var fullständigt omöjligt! Pannan har monterats för nära väggen och i "fel riktning"... (se tråden Baxi vari käcka maskinister mig häckla vilt för tiden det tar att få in den nya pannan... ja ja, man må bjuda på sig - det tar absurt med tid att få till pannbytet...)
Bild

Bild

Bild

Är det -verkligen- ok med en "glugg" ss rörmokaren lämnade när han bytte panna åt oss för 40 år sedan?!... jag frågade sotare o han hade inga åsikter eftersom det är tätt runt rök gången.

Har för mig att CTC's packning var en fiberpackning (jmf hårdhet med plexiglas) som sprack på mitten. Kommer inte ihåg om jag frågade om reservdel eller inte. Men gjorde jag det å minnet är korrekt så ville de ha ca 500kr + frakt 1998 eller nått sånt.
Borde vara en "läpp" runt 45's hålet (sothålet) och luckan borde ha krage. Båda planade givetvis så de sluter tätt mot rökgaser. Anser denna lösning som "latmans jobb"!...

Min rök gång har varit orange... så jag skojade inte om asbest... Packningen måste alltså tåla 800'C (oavsett om rökgaserna får vara så heta eller inte). Där sitter även ditt problem. Materialet måste vara flexibelet för att täta, och dessutom värmetåligt... CTC's originalpackning är lika mjuk som plexiglas... (ja, den -är- mjuk jmf med stål... om man nu kan använda ordet mjuk om något så hårt som plexiglas...).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#14 » 13:55:45, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under dom 15 0r jag lagade skorstenar har jag aldrig stött på en stos med packning där. Har kanske suttit men aldrig sett det någon gång. Kanske ska tilläggas att jag aldrig hade att göra med pannor med fläkt. Där kanske det kan bli ett övertryck iaf vid start av brasan?

Ett mindre läckage kan såklart göra att det rinner ut sot där. Men med undertryck i skorstenen kommer det inte att ryka in. Ett större läckage kan göra draget i pannan sämre.
Någon fara varken för eldsvåda gör inte läckaget skulle iaf jag mena. Och knappast för draget heller.

Hos en kund kom jag in på vinden, en hel våning oinredd som på många gamla hälsingegårdar, bara torrt trä och damm. Och möttes av ett hål rakt in i rökgången........ då blev jag mörkrädd men de hade ju tydligen fungerat det oxå allt mellan sådär 50-100 år..
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se