Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Värmeåtervinningsaggregat (fläkt) Rexovent RDAA har gått ut i strejk ...

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 20:49:34, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Min sambo har ingen examen i psykologi det är klart sen länge. Efter en, för mig, svår natt, (svårt att somna in) hade jag nyss kvicknat till strax före tio idag när hon sticker in huvudet genom dörren till sovrummet, undrar om jag är vaken och upplyser rakt och utan pardon att ventilationen gett upp under natten och det är bastu och dålig luft i ena halvan av huset. " Kan väl kika på det när du kommer upp." ... Jag hade inte ens underbyxorna på mig. ' :snow:

Ventilationen var inte alls vad jag tänkte på när hon stack in huvudet genom dörren utan snarare att jag idag förhoppningsvis skulle bli klar med Toyotan som står i Blå hallen sedan ett par dagar tillbaka med, ska vi säga "överhängade" (minst sagt) behov av förbättring av bromssystemet. Så gick det med det. Kalasstart på den dagen ... :snow: :snow: :snow:

Nåväl.

Efter att ha repat mod, klätt mig och druckit kaffe, kravlade jag upp på vinden till den förste misstänkte av två fläktaggregat av typen Rexovent från tidigt(?) 80-tal. Samma modell men med några tillverkningsår emellan dem. Haft problem med isbildningen i kondensavledningen till dessa förra vintern och var nu beväpnad med isbekämpningsutrustning på väg upp. Tänkte mig att ledningen frusit, blivit översvämning inuti lådan som på någotvis kortslutit något elektriskt. Säkringen hade nämligen gått i centralen hade jag noterat innan avfärd upp på taket. Nej, glädjande nog ingen is i någon av de två lådorna. Nästan lite besviken för då visste jag ju att det var något annat, potentiellt värre problem.
Efter att ha kravlat runt däruppe, lagt pannan i djupa veck, fotat lite och funderat lite till tror jag att jag kommit till en slutsats; kondensator som gett upp.

Har jag fel eller finns det annat att testa?

Börjar med schematisk ritning över inkoppling av aggregatet. Är inkopplad enligt alternativet (tycker jag det ser ut som) tvåhastighetsdrift, sitter en "burk" nere vid elcentralen. Däremot inte säker på att det är exakt som det ser ut enligt schemat i locket från inkopplingsdosan på aggregatet (det på bilden). Har inte följt alla kablar med skarvningar och färgbyten vid plintar men det verkar vara detta.

Bild

"Tvåhastighetsomkopplaren" har tre lägen, "N", "+" och "-". "N" är normal drift, "-" typ tomgång/sparlåga och "+" är fullt spett.

Har konstaterat följande. Säkringen brann av någon gång under natten. Nu, när anläggningen (den säkringsgruppen) är "kall" kan jag sätta i ny säkring (porslinspropp) utan att den bränner av. Sätter jag i en ny säkring och använder säkerhetsbrytaren på vinden som På/Av får jag fram följande. Med Tvåhastighetsomkopplaren i (-)-läge hörs bara ett svagt, svagt surr från en av de båda motorerna/fläktarna i aggregatet. Med Tvåhastighetsomkopplaren i läge (N) blir surret något starkare och jag kan hjälpa igång den ena av fläktarna. Med Tvåhastighetsomkopplaren i läge (+) blir det ett j*vla drag på den fläkt som kommer igång om man hjälper den. Svårt att "höra" hur den andra fläkten svarar på spänningförändringen. Vill inte gå in och mixtra och ta loss ledningar från plint och testa dem var för sig i nuläget även om det var första tanken efter att jag mätt mig fram till att det fanns kräm förbi säkerhetsbrytaren och ända in i aggregatet.

Lite fler bilder att gotta i.

Locket avtaget.

Bild


Fläktar demonteras.

Bild


Konding?

Bild
Bild
Bild


Element med tillhörande inkoppling. Funkar. Hann bli ljummen under den lilla tid jag höll på och provade fläktarna.

Bild
Bild


Inkopplingspunkt för aggregatet. Kablarna till vänster kommer från säkerhetsbrytaren och Tvåhastighetsomkopplaren.

Den lilla vita plastgrunkan uppe till höger i dosan, vad är det för komponent. Tyristor?

Bild


Googling på MFB MP4/402, det som står på den förmodade kondensatorn.

https://www.radwell.co.uk/en-GB/Buy/SELECTRONICS/SELECTRONICS/MFB-MP4-DIV-400

Kan man sätta dit en annan kondensator med ungefär lika värde om det nu skulle "dyka upp" något i arkivet? Vilket spann har man, hur många procent fel kan man ha utan risk för apparaten?

Vidare kan sägas att jag (vi) inte vill spendera alltför mycket på den, tvärtom, hade det gått som vi planerat tidigare hade hela alltet varit utbytt till en modernare anläggning för länge sen. Just nu är status bara att "få igång skiten" och hålla den rullande tills nästa ventilationsentreprenör har tid.


Så ... ny konding? Eller finns det troligare anledningar till strejken?

edit: trådämne
Senast redigerad av roddjer 14:16:24, 02-12-2021, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



tracker

#2 » 21:42:36, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cirka 100+moms.
Om du har nära till en Ahlsell butik,

https://www.ahlsell.se/10/ventilation-3 ... /19025415/
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

roddjer (trådstartaren)

#3 » 21:39:10, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Neheddu, icke sa Nicke, inte var det kondingen inte. ' :idee:

Fick en snilleblixt här och va in till en lokal firma här som lagar tvättmaskiner. Jodå, herrn där inne, han skramla fram en konding med hyfsat rätt värde som jag har haft och testat med. Först bytte jag bara rakt av på plats uppe i aggregatet på vinden men resultatet blev det samma som med ursprungskondensatorn, bara lite surr och fick hjälpa igång fläkten. Efter detta beslutade jag att ta loss båda fläktarna för att kunna testa dem separat utan andra komponenter inblandade som element och överhettningsvakter m.m..
Efter djupdykning i dokumentation och säkerställande om vilken modell det verkligen gällde samt lite skissande över befintlig kabeldragning har jag lyckats lura hur de ska kopplas. Kunde efter testkörning konstatera att den stora motorn som sköter tilluften fungerar fint, den mindre däremot är den det knorrar om och som inte vill gå igång utan hjälp.

Så... finns det något man kan göra, eller är det bara att öva diskuskast ut i skogen med den? ' :razz:


Bild


Locket bortplockat.

Bild


Einschraubtiefe - "Maximalt skruvdjup"
Feuchtigkeitsschutz - "Skydd mot väta"
Temperatur Begrenzer - ... Tja, gissa vad den betyder ...

Bild


Ett par låsringar senare.

Bild

Finns två låsringar till men jag tycker det ser ut mest som stöd för att hålla lagrena på plats. Vette tusan om man få isär nå mer utan att ha sönder något. Tänker inte experimentera i det här läget utan vägledning först. Hur brukar de tillverkas? Någon som vet? Ska man kunna pressa av gaveln från kärnan med lindningarna på någe vis? ' :klia:


Den här lilla röda grunkan blir jag nyfiken på. Det är den man skymtar genom hålet från gaveln vid "Einschraubtiefe". Kanske bara krympslang men varför mitt för det där hålet? Och varför finns det där hålet där över huvud taget? Sugen och se hur det ser ut bakom.

Bild


Men... att den beter som den gör betyder det att en lindning är kaputt? Om så är fallet är det väl bara att hiva i containern?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ivar Risslén

#4 » 03:18:14, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den snurrade lätt innan du plockade isär den så kan det nog vara ett elfel. Vi får hoppas att herr T.F. läser tråden.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bengt Erik Eriksson

#5 » 06:05:00, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl inget mer att plocka isär om du inte råkar vara utbildad motorlindare...
Provade du att byta kondingen på den motorn först? Har du kontakt igenom som det ska? Har du kontakt fram till den som det ska vara? Inget råttgnag på vägen?
Googlat ny motor?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#6 » 11:03:42, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohmmät båda lindningarna och kolla att resistanserna ligger i ungefär samma härad. Provkör motor med kondensator lös, helt utan installationerna i ventilationsaggregatet, för att vara helt säker på att det inte är t ex något kablagefel.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#7 » 11:45:51, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Har du nytta av denna.?

Kan mäta lindningarna.

De röda är nån termosäkring. Innanför röda siliconedutten sitter återställning att trycka in.

Bistert när jag gjorde en runda på vinden.
Trodde mig ha några fläktar liggande.
Möjligt att de åkt på tippen.
Ska göra ett letande igen, senare i dag, när jag samlat mod.

Kostar frakt...

Bild

Bild

Gudars vete varför jag sparat denna :klia:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

roddjer (trådstartaren)

#8 » 12:08:17, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Har du nytta av denna.?
...

:uupps:
Jisses. Det vore ju nå alldeles fantastiskt om det nu skulle passa. Maskinisten upphör aldrig att överraska. ' :buga:

Återkommer.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#9 » 12:15:07, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Slängde ut mitt gamla Metsovent, som frös gång efter annan.

Haft en Heru 100 i fem år nu.
Fryser aldrig, då det är en roterande trumma.

Har ett 1 kW element inbyggt, som jag dock aldrig kopplat in.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

roddjer (trådstartaren)

#10 » 12:22:41, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:... Provkör motor med kondensator lös, helt utan installationerna i ventilationsaggregatet, för att vara helt säker på att det inte är t ex något kablagefel.

Det är gjort. Samma symptom, surr plus att man får hjälpa igång den. Också noterat att jag kan hjälpa igång den i båda rotationsriktningarna och den verkar snurra lika bra åt endera hållet, så att säga, när den väl kommit igång. Normalt?


torbjorn_forsman skrev:Ohmmät båda lindningarna och kolla att resistanserna ligger i ungefär samma härad. ...

Ohmmätning ja. Blir det mellan blå/svart och blå/brun enligt schema nedan?

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#11 » 12:25:47, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Om den snurrade lätt innan du plockade isär den så kan det nog vara ett elfel. Vi får hoppas att herr T.F. läser tråden.

Ja, snurrar lätt, möjligtvis lite obalans men det var nog lite frost som hunnit bildas innan jag fick ner den i garaget. Så lagrena är det inga fel på.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#12 » 12:44:59, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Skyddsjord ok.

Blå-svart ca 29 kohm.
Blå- brun ca 220 ohm
Svart - brun ca 29 kohm.

37 mm
Bild

88 mm
Bild

68 mm

Bild
Senast redigerad av Volvot24 12:58:23, 02-12-2021, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

roddjer (trådstartaren)

#13 » 12:56:50, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:...Provade du att byta kondingen på den motorn först? ...

Bytte på vinden först med "hela anläggningen" inkopplad, ingen förbättring. Demonterade sen båda fläktarna och tog ned dem i garaget. Började (av en slump) med den ("den lilla") först, ensamt inkopplad med kondensator, sedan gick jag över till den stora. Provat två olika kondensatorer, samma utfall. Den lilla motorn knorrar vid startförsök och man får hjälpa igång den innan den kommer upp i rätt varv. Stora motorn startar och går som den ska.

Bengt Erik Eriksson skrev:Har du kontakt igenom som det ska? ...

Ohmmätning antar jag efterfrågas. Kommer.

Bengt Erik Eriksson skrev:Har du kontakt fram till den som det ska vara? Inget råttgnag på vägen?

Kablage tycker jag ser fint ut inga uppenbara skador. De få mätningar jag gjort verkar rimliga, alltså spänning fram till arbetsbrytare och in på plint i aggregatet och så. Har blängt lite misstänksamt på den där tvålägesomkopplaren nämnd tidigare. Inte fullt införstådd med hur den fungerar. Sitter ett trafo i den i alla fall. Ändrar man hastigheten på fläktarna genom att höja eller sänka spänningen måntro? Men vore det fel på den borde det väl yttra sig på den andra fläkten också?

Däremot skulle jag väldans gärna vilja få bort gaveln så man kan se kopplingspunkterna mot lindningarna och den där röda grunkan som skall var en termosäkring. Hade väl misstankar om något sådant för den där röda pluppen plus att tyska språket ger vägledning där men den känns ... "stum". Vågar inte vålda. I nuläget i alla fall. Ser ganska skitigt ut också därunder.

Bengt Erik Eriksson skrev: ... Googlat ny motor?

Nja, just den etiketten verkar ha gått hädan, hittar ingen. Vet inte vad jag ska söka på. Men nu i skrivande stund kom jag på att det står ju ett till aggregat på vinden (som används) som är nästan exakt samma modell och betydligt nyare och fräschare. Där borde man kunna nosa fram en avläsbar etikett. ' :thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#14 » 13:05:55, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Peta upp siliconepluppen.
Tryck med t ex bakänden på en 4 mm borr, ned det röda skyddsgummit nere i hålet.

Då mina fläktar stannade då o då p g a total nedisning, så löste termosäkringar ut.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

roddjer (trådstartaren)

#15 » 13:36:44, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Jaha, så "enkelt" var det.

blå - svart ca 192 kohm.
blå - brun = oändligt ...
svart - brun = oändligt ...

:klia:
Har röken tagit sig ut ur lindning med brun ledare. ' :razz:

Bara leta ersättare då då. Eller kan termosäkringen ligga där emellan, så att säga? ' :klia:

Ska mäta lite, VolvoT24.

Men först lite lunch. ' :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron