'
Min sambo har ingen examen i psykologi det är klart sen länge. Efter en, för mig, svår natt, (svårt att somna in) hade jag nyss kvicknat till strax före tio idag när hon sticker in huvudet genom dörren till sovrummet, undrar om jag är vaken och upplyser rakt och utan pardon att ventilationen gett upp under natten och det är bastu och dålig luft i ena halvan av huset. " Kan väl kika på det när du kommer upp." ... Jag hade inte ens underbyxorna på mig. '
Ventilationen var inte alls vad jag tänkte på när hon stack in huvudet genom dörren utan snarare att jag idag förhoppningsvis skulle bli klar med Toyotan som står i Blå hallen sedan ett par dagar tillbaka med, ska vi säga "överhängade" (minst sagt) behov av förbättring av bromssystemet. Så gick det med det. Kalasstart på den dagen ...
Nåväl.
Efter att ha repat mod, klätt mig och druckit kaffe, kravlade jag upp på vinden till den förste misstänkte av två fläktaggregat av typen Rexovent från tidigt(?) 80-tal. Samma modell men med några tillverkningsår emellan dem. Haft problem med isbildningen i kondensavledningen till dessa förra vintern och var nu beväpnad med isbekämpningsutrustning på väg upp. Tänkte mig att ledningen frusit, blivit översvämning inuti lådan som på någotvis kortslutit något elektriskt. Säkringen hade nämligen gått i centralen hade jag noterat innan avfärd upp på taket. Nej, glädjande nog ingen is i någon av de två lådorna. Nästan lite besviken för då visste jag ju att det var något annat, potentiellt värre problem.
Efter att ha kravlat runt däruppe, lagt pannan i djupa veck, fotat lite och funderat lite till tror jag att jag kommit till en slutsats; kondensator som gett upp.
Har jag fel eller finns det annat att testa?
Börjar med schematisk ritning över inkoppling av aggregatet. Är inkopplad enligt alternativet (tycker jag det ser ut som) tvåhastighetsdrift, sitter en "burk" nere vid elcentralen. Däremot inte säker på att det är exakt som det ser ut enligt schemat i locket från inkopplingsdosan på aggregatet (det på bilden). Har inte följt alla kablar med skarvningar och färgbyten vid plintar men det verkar vara detta.
"Tvåhastighetsomkopplaren" har tre lägen, "N", "+" och "-". "N" är normal drift, "-" typ tomgång/sparlåga och "+" är fullt spett.
Har konstaterat följande. Säkringen brann av någon gång under natten. Nu, när anläggningen (den säkringsgruppen) är "kall" kan jag sätta i ny säkring (porslinspropp) utan att den bränner av. Sätter jag i en ny säkring och använder säkerhetsbrytaren på vinden som På/Av får jag fram följande. Med Tvåhastighetsomkopplaren i (-)-läge hörs bara ett svagt, svagt surr från en av de båda motorerna/fläktarna i aggregatet. Med Tvåhastighetsomkopplaren i läge (N) blir surret något starkare och jag kan hjälpa igång den ena av fläktarna. Med Tvåhastighetsomkopplaren i läge (+) blir det ett j*vla drag på den fläkt som kommer igång om man hjälper den. Svårt att "höra" hur den andra fläkten svarar på spänningförändringen. Vill inte gå in och mixtra och ta loss ledningar från plint och testa dem var för sig i nuläget även om det var första tanken efter att jag mätt mig fram till att det fanns kräm förbi säkerhetsbrytaren och ända in i aggregatet.
Lite fler bilder att gotta i.
Locket avtaget.
Fläktar demonteras.
Konding?
Element med tillhörande inkoppling. Funkar. Hann bli ljummen under den lilla tid jag höll på och provade fläktarna.
Inkopplingspunkt för aggregatet. Kablarna till vänster kommer från säkerhetsbrytaren och Tvåhastighetsomkopplaren.
Den lilla vita plastgrunkan uppe till höger i dosan, vad är det för komponent. Tyristor?
Googling på MFB MP4/402, det som står på den förmodade kondensatorn.
https://www.radwell.co.uk/en-GB/Buy/SELECTRONICS/SELECTRONICS/MFB-MP4-DIV-400
Kan man sätta dit en annan kondensator med ungefär lika värde om det nu skulle "dyka upp" något i arkivet? Vilket spann har man, hur många procent fel kan man ha utan risk för apparaten?
Vidare kan sägas att jag (vi) inte vill spendera alltför mycket på den, tvärtom, hade det gått som vi planerat tidigare hade hela alltet varit utbytt till en modernare anläggning för länge sen. Just nu är status bara att "få igång skiten" och hålla den rullande tills nästa ventilationsentreprenör har tid.
Så ... ny konding? Eller finns det troligare anledningar till strejken?
edit: trådämne