Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Solpaneler

582 inlägg • Sida 9 av 39
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Holger (trådstartaren)

#121 » 12:54:15, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, de snackar om någon typ av el-cloud. Överproduktionen skickas ut i nätet och du får ett tillgodohavande som du sedan kan använda när dina celler inte producerar. Men konsumentverket här "varnar" för detta eftersom det vanligtvis blir dyrare än om du helt enkelt köper elen ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Torpalasse

#122 » 13:49:07, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonde456 skrev:
Torpalasse skrev:Med optimerare kan du se vad varje panel ger, men varför?

Börjar någon panel sänka effekten under garantitiden så har du full kontroll för att reklamera.
Ser du bara en total produktion så har du inte en aning ifall du saknar t.ex. en procent för att någon panel är defekt.

Efter garantitiden har man en lättare felsökning.


Effektgarantin är 30 år. Det lär finnas andra paneler då.
Om du under dessa 30 år ser att en panel ger under lovade 85% så ska du bevisa detta, sen får du panelens värde i pengar då den sorten inte finns kvar.
1300 spänn tillbaka på en investering om 50.000 för optimerarna. Absolut finns det fördelar. Men eftersom de flrsta sätter upp solpanelerna för att spara pengar så kan de vara onödiga.
Likaså batterier. Ingen chans att tjäna in dessa öht.
Torpalasse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:52, 05-02-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10-60
Deutz dx 3.90
Porsche standard diesel

Holger (trådstartaren)

#123 » 14:01:22, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med batterierna vet jag inte.
Vi laddar som sagt bilen varje natt.
Räkna med 20kWh per natt, i snitt.
20x0,30 Euro = 6 Euro per natt.
Batteriet kostar t.ex. 12.000 Euro.
Då har jag tjänat in batteriet på 2.000 laddningar, alltså 5-6 år.
TEORETISKT

Optimerarna är jag lite osäker på.
Jag vet inte om panelerna som jag har offert på "klarar sig utan": Solarwatt classic H 1.1 pure
Var kan jag se om jag kan köra utan optimerare?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Torpalasse

#124 » 14:07:23, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då räknar du inte med att du sålt elen istället för att ladda batterierna?
Iaf i sverige så får man lika mkt betalt för elen som den man köper efter skatteavdraget.
Men säg att du får hälften.
Då är avbetalningstiden det dubbla du räknat med och batteriernas livscykel är slut.
Dessutom är elen billig att köpa på natten och bra att sälja på dagen.
Ytterligare en sak att tänka på är att mellan oktober och mars är det inte alla dagar du får något över till batteriet och i dec-januari inga alls.

Optimerare KAN vara bra om ditt tak är väldigt olikt skuggat från andra tak eller träd osv. Om inte, ska du inte ha det.
Du kan kolla i specen på panelen hur många dioder som delar upp den. Vanligast 2 eller 3.
Torpalasse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:52, 05-02-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10-60
Deutz dx 3.90
Porsche standard diesel

Alexn72

#125 » 14:22:46, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonde456 skrev:
Torpalasse skrev:Med optimerare kan du se vad varje panel ger, men varför?

Börjar någon panel sänka effekten under garantitiden så har du full kontroll för att reklamera.
Ser du bara en total produktion så har du inte en aning ifall du saknar t.ex. en procent för att någon panel är defekt.

Efter garantitiden har man en lättare felsökning.

Om vi tänker på garanti.. så är en solpanel ganska enkel i sin konstruktion, en optimerare...
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Holger (trådstartaren)

#126 » 15:30:25, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpalasse skrev:Då räknar du inte med att du sålt elen istället för att ladda batterierna?
Iaf i sverige så får man lika mkt betalt för elen som den man köper efter skatteavdraget.
Men säg att du får hälften.
Då är avbetalningstiden det dubbla du räknat med och batteriernas livscykel är slut.
Dessutom är elen billig att köpa på natten och bra att sälja på dagen.
Ytterligare en sak att tänka på är att mellan oktober och mars är det inte alla dagar du får något över till batteriet och i dec-januari inga alls.

Optimerare KAN vara bra om ditt tak är väldigt olikt skuggat från andra tak eller träd osv. Om inte, ska du inte ha det.
Du kan kolla i specen på panelen hur många dioder som delar upp den. Vanligast 2 eller 3.

Vi köper el för 0,30 Euro och säljer den för 0,06 Euro :grin:
Och, vi har bara ett pris, dygnet runt.

Taket är mycket olika, ja, panelerna placeras på två sidor. När den ena har sol har den andra skugga.

Panelerna har 3 bypass-dioder. Vad betyder det för mig?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

bangt

#127 » 16:52:11, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vår anläggning sitter det brytare för varje slinga,på utsida. var ett myndighetskrav.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

G-son

#128 » 18:38:23, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Panelerna har 3 bypass-dioder. Vad betyder det för mig?

Det bör betyda att om en enda cell på panelen skuggas förlorar du hela den tredjedel av panelen som hanteras av en bypassdiod. Förvisso bättre än att förlora allt från panelen och alla andra paneler i serie, som det blir helt utan bypassdioder eller annat för att hantera problemet.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Holger (trådstartaren)

#129 » 18:43:25, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men det vore ju helt acceptabelt kan man tycka.
Ska kolla upp detta lite närmare.

Men optimerare har prioritet över dioderna?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

bonde456

#130 » 19:13:44, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpalasse skrev:
bonde456 skrev:
Torpalasse skrev:Med optimerare kan du se vad varje panel ger, men varför?

Börjar någon panel sänka effekten under garantitiden så har du full kontroll för att reklamera.
Ser du bara en total produktion så har du inte en aning ifall du saknar t.ex. en procent för att någon panel är defekt.

Efter garantitiden har man en lättare felsökning.


Effektgarantin är 30 år. Det lär finnas andra paneler då.
Om du under dessa 30 år ser att en panel ger under lovade 85% så ska du bevisa detta, sen får du panelens värde i pengar då den sorten inte finns kvar.
1300 spänn tillbaka på en investering om 50.000 för optimerarna. Absolut finns det fördelar. Men eftersom de flrsta sätter upp solpanelerna för att spara pengar så kan de vara onödiga.
Likaså batterier. Ingen chans att tjäna in dessa öht.

varje optimerare kostar 500 kr om man har den typen som är en extra enhet man lägger till på varje panel vilket ger optimerare till 100 st paneler enligt din siffra.
om man sen har en anläggning och behöver 100 st optimerare så är jag rätt säker att den siffran är förhandlingsbar.
skulle man säga att man sätter på varannan eller var fjärde så är vi uppe i två respektive 400 paneler.

Med den anläggning som jag har med senaste Huawei VR och tillhörande utrustning så har jag inte betalat en enda krona för funktionen av 24 st optimerare på 24 st paneler.
Med siffran 50000 kr om du anger låter det som att du antingen hittar på för att få det att låta dyrare eller så har du inte kunskap i ämnet du argumenterar i.
jag har svårt att tro du pratar en anläggning på hundratals paneler för hemmabruk med minst 40Kwp
Mycket möjligt att en enskild panel kostar 1300kr, men den ska ju fraktas och monteras upp på taket i värsta fall måste flera intilliggande paneler demonteras, jag har svårt att se allt det lösas för 1300 kr.

Det jag skrev om att du kan se om en anläggning saknar 1% menar jag så här....
1% bortfall ska multipliceras med antalet paneler.
Säg t.ex att du ser att det laddar 9,9 Kw med 25 st 400w paneler utan skugga
Utan optimerare kan du anta att anläggningen laddar 396 w per panel och du har ingen aning om alla laddar samma under samma förutsättning.
Med optimerare kan jag se 9,9kw men en av panelerna ger 300 w. och övriga 400 w för att en panel har blivit 25% sämre än dom andra.
Alltså anläggningen i exemplet är trasig och här har du en garanti att åberopa om du är inom garantitiden.
utan optimerare är du fortfarande glad för din anläggning men har ingen aning om att du inte får ut full effekt och att du dessutom kanske har ett begynnande fel som när den väl lägger av helt kommer slå ut hela din elproduktion totalt.

Men du har rätt i att panelen kommer ha utgått, det där kommer bli ett problem när det händer. inom garantitiden som är lagstadgad får dom göra hur dom vill. Det är säljaren som äger problemet och kompensation i reda pengar för just den panelen behöver man inte acceptera.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

G-son

#131 » 20:00:25, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Jo, men det vore ju helt acceptabelt kan man tycka.
Ska kolla upp detta lite närmare.

Men optimerare har prioritet över dioderna?

Nja, optimeraren jobbar lite annorlunda.

Om jag inte är ute och seglar... (Inga garantier.)
Dioden släpper förbi ström om en panel/del av panel inte ger lika hög ström som resten av serien. Om en panel vill ge 10A och en annan är begränsad till 5A t.ex. p.g.a. skugga, smuts, annan position o.s.v. så släpper dioderna förbi 10A förbi "problempanelen". Nackdelen är att den panelen inte kan bidra med något, den ger varken med spänning eller ström, den är bara ett hinder strömmen från övriga paneler måste passera.

Optimeraren innehåller en omvandlare som gör att samtliga paneler samarbetar oavsett om vad dom kan producera haltar ojämnt. Om en panel kan leverera 400W @ 40V & 10A och en annan panel kan ge 200W @ 30V & 6,7A så ser omvandlarna till att justera spänningen så hela serien ligger på samma ström, t.ex. 40V & 10A från den som ger 400W medan 200W-leverantören ger 20V och 10A efter optimeraren.

Samtidigt gissar jag att optimerarna inte har 100% verkningsgrad, så när inga problem med ojämn produktion finns kostar dom istället lite av produktionen.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

bonde456

#132 » 00:14:03, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar också att optimerare är en sak som bromsar effekten, men jag har inte sett några siffror så jag antar att den siffran är försumbar. Brukar komma fram rätt snabbt om det är ett problem.

Är man orolig över det kan man sätta bara ett par stycken och inte ha på hela anläggningen. Dela upp panelerna i grupper om två, tre, fyra områden etc går också.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Jac

#133 » 02:18:36, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Google ger många olika fina bilder på: solar energy potential map europe
Typ den här:
Bild
Originalets URL: https://i.pinimg.com/originals/73/d5/63/73d563a7cb4b51ad615f69577073c492.png


Borde egentligen haft åtminstone en sommar och en vinterkarta men det har jag inte funnit.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Nickebonne

#134 » 09:00:06, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man funderar på att sätta upp solceller i sitt företag, är det någon som känner någon bra konsult som kan titta på projektet o se så man är rätt på det. Säljarna har ju alla svar men jag tycker det är ganska mycket pengar 600” så att lägga 10” på beslutsstöd kunde kännas skönt.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

bonde456

#135 » 10:38:44, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att du vill ta hjälp av en konsult när det är den kalibern på anläggning.
Jag tyckte säljaren på Svea Solar inte bara var okunnig utan rent utav inkompetent!
Han fick sluta sen men man ser hur ett växande företag drar på sig allt möjligt skit när dom dammsuger marknaden efter personal.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kari.lund och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se