Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kommer elen att räcka till?

4100 inlägg • Sida 96 av 274
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Göran Ekman

#1426 » 09:19:09, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Elon han är en en visionär. Sådana måste vi annars kommer vi inte framåt.
Litium batterier är bra när man vill ha en energität lagring.
Ska man lagra energi i batterier som är fasta. Då behöver det inte vara så energi tätt. Då är det viktigare att det består av råvaror som det finns mycket av. Har någon gång i något radio program hört om att det forskas på ämnet, tyvärr ingen källa. Så ska vi använda vind och sol till elproduktion. Behöver vi visionärer. Som spånar fram ett bra lagrings system.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



e_pettersson

#1427 » 09:30:57, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hurvida man får bygga för att producera ström med vind eller sol är ganska tveksamt.. alla vill ha ström men få vill se varifrån den kommer. Är det inte störande ljud är det förödande för den biologiska mångfalden eller naturens faunan eller vad man nu hittar på.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#1428 » 09:31:47, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För storskalig energilagring har det pratats mycket om osmosbatterier, där de båda polerna utgörs av var sin vätska (någon form av saltlösning), som kommer i kontakt med varandra via ett membran i en slags elektrolyscell. För att utöka kapaciteten i ett sådant batteri behövs det bara större tankar för de båda vätskorna. Det har varit reportage om något passivhus i Göteborgstrakten som kör med en prototyp till ett sådant batteri.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alexn72

#1429 » 09:42:28, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Man får ju tänka på att det är lika ändliga resurser som de fossila bränslena ... det talas aldrig om det.


Nja... båda ändliga men den ena är återvinningsbar...
En viktig detalj
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Alexn72

#1430 » 09:47:18, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Litiumbatterier som håller i 20 år, och full kapacitet hela tiden?!
DE vill jag se!
...mina...håller allt från 2v till ca 5 år, beroende av användningsgrad.
Så, 5års överlevnaden för Litiumbatterier finner jag vara sämre än för cancerbehandling...
Kapaciteten tvärrasar på mina! De nyaste tar "evigheter" att ladda, och strömmen räcker "för evigt" medans de gamla tar en kvart å ladda och strömmen räcker i 10min... (sker inom 3 år)

Mot min lilla egna erfarenhet av denna sorts batterier förfaller det vara en utopisk dröm som man presenterar om att lagra världens energi i dylika batterier...

Den enda hittills sunda drömmen jag sett är omvandling i rörelseenergi och till vätgas; två -rimliga- men -svindyra- alternativ, där det i båda fallen rör sig om fungerande och stabila kretslopp med liten inverkan på naturen och de tillgängliga resurserna.

Ett annat rimligt alternativ är ock att lagra som varmvatten; men det är givetvis kostsammare att sedan få ut el igen från det varma vattnet...

Hur går det med utvecklingen av andra former av batterier som inte är naturskövlande fackelbomber ss Litium?


Jag förstår varför du har dina åsikter.
Jämför man en skruvdragare från en lågkvalite kedja med en elbil från ett etablerat märke så...

Min nissan leaf har rullat 17k mil är 10 år och har ca 70% kapacitet kvar.

I en bil är utrymmet ett problem.
Men i stationär lagring är utrymmet inte en begränsande faktor så om jag byter mitt batteri mot ett nytt så kan de gamla agera stationär lagring.
Först när det är helt uttjänat kan det återvinnas till ett nytt.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Bacon

#1431 » 10:09:38, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litiumbatterier är ju ganska dyra helt klart, grejen verkar vara att moderna celler med en ordentlig BMS och kylning verkar hålla väldigt länge. Går inte att jämföra med skruvdragarbatterier eller för den delen bly-startbatterier. Även telefoner upplever jag håller betydligt bättre de sista åren.
Den nya järn-fosfat tekniken verkar inte innehålla stora mängder jordartsmetaller. Till största delen nickel vilket det finns mängder av, det mesta används till rostfritt stål. Grafit, järn och litium då. Inget av detta är igentligen någon bristvara. Det som krävs är upparbetningsanläggningar och cellfabriker.
Det kan gå att få fram det som krävs utan att vara beroende av 2:a (föredetta Sovjetunionen) eller 3:e värden.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#1432 » 11:05:16, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Humlan kan inte flyga, det är var vetenskapen kommer fram till.
Humlan är för dum för att först detta, så den flyger ändå!

Det är skillnad på olika tankesätt, och vari händelsekedjor dessa passar in.
Vi behöver visionärer som har förmågan att se framtida lösningar, men vi behöver ock realister som kan se till att vi har fungerande lösningar här och nu, fram tills dess, visionärernas lösningar blir praktiskt realistiska.

Det som skett i Tyskland ff.a. men även Sverige m.fl. länder sedan muren föll är att visionärer med fullständigt orealistiska drömmar fått utrymme, och makt, att tvinga på samhället icke fungerande och extremt instabila lösningar som vid minsta kris kommer att haverera med katastrofala samhällsföljder! Att de dessutom går ansvarfria från detta är än med beklämmande...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#1433 » 12:58:28, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Litiumbatterier är ju ganska dyra helt klart, grejen verkar vara att moderna celler med en ordentlig BMS och kylning verkar hålla väldigt länge. Går inte att jämföra med skruvdragarbatterier eller för den delen bly-startbatterier. Även telefoner upplever jag håller betydligt bättre de sista åren.
Den nya järn-fosfat tekniken verkar inte innehålla stora mängder jordartsmetaller. Till största delen nickel vilket det finns mängder av, det mesta används till rostfritt stål. Grafit, järn och litium då. Inget av detta är igentligen någon bristvara. Det som krävs är upparbetningsanläggningar och cellfabriker.
Det kan gå att få fram det som krävs utan att vara beroende av 2:a (föredetta Sovjetunionen) eller 3:e värden.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


De första litiumjonbatterierna som började dyka upp i laptopdatorer och mobiltelefoner i slutet av 90-talet, höll sällan mer än ett år. Det var åtminstone bättre än Ni-MH-batterier av skräpkvalitet i den tidens billiga skruvdragare, som knappt höll några månader (delvis förstördes dock de i förtid av ointelligenta laddare som aldrig stängde av och krävde ständig passning vilket ingen brydde sig om).
Jag har en tidig litiumjon-skruvdragare (Bosch från 2001) som fortfarande har bra kapacitet i originalbatteriet, så det är ingen tvekan om att det gick att göra hållbara litiumjonbatterier redan på den tiden. Dock visste väl ingen då vilka batterier som skulle bli hållbara eller inte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#1434 » 23:11:08, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...Jag har redan tidigare i annan tråd påpekat hur effektingflationen skenat bara sedan 1960-talet.
På den tiden drog en -stark- borrmaskin 350W - ja, sådan där B&D för hemmapulare. Idag är motsvarande på 2200W!
Nilfisk dammsugare drog 250-350W; idag drar en motsvarande 2400W
osv etc mm...

En dammsugare får inte ha högre effekt än 900 W. Detta har gällt de senaste fem åren. Innan dess var maxgränsen 1600 W.
Ny Teknik
Jag har bara kommit i kontakt med två eller tre Nilfisk-dammsugare. Där fick man sparka in dammråttorna i röret för att sedan lyfta röret och skaka så smutsen rullade ner i påsen. Sämre mög har jag nog aldrig varit med om i dammsugarväg. Personligen hade jag tagit vilken lågprisdammsugare av dagens modell som helt framför de gamla.

Gällande borrmaskinerna så har du fortfarande fysikaliska principer att hålla dig till. Så länge du inte skapar en perpetuum mobile så är det som så att ingående effekt är lika med uttagen effekt plus förluster. Även om din B&D skulle ha 100% verkningsgrad skulle alltså den moderna kunna elda upp 1800 W i värme och fortfarande vara effektivare. Däremot tror jag den hade smält ner på mycket kort tid om du hade haft så stor värmeutveckling inne i motorn.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

e_pettersson

#1435 » 23:17:53, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu anser helt plötsligt eu att kärnkraft är hållbart och bra så nu kan ni kanske sluta fantisera om onödiga batterier, väderkvarnar osv. Hur det jätte farliga kärnkraften helt plötsligt blivit bra kan man fundera på.
Vilka som ska betala detta elände vet vi alla.
Om 20 år kommer elen troligen att räcka....
Senast redigerad av e_pettersson 08:02:23, 07-07-2022, redigerad totalt 1 gång.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#1436 » 07:10:56, 07-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man väger rysk gas och olja mot egenproducerad kärnkraftsel?

Står du alltid i opposition så finner du ingen glädje i någonting.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger

#1437 » 08:02:18, 07-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Nu anser helt plötsligt eu att kärnkraft är hållbart och bra så nu kan ni kanske sluta fantisera om onödiga batterier, väderkvarnar osv. Hur det jätte farliga kärnkraften helt plötsligt blivit bra kan man fundera på.
Vilka som ska betala detta elände vet vi alla. Vi är rövknulla allihopa.
Om 20 år kommer elen troligen att räcka....

Det är ju en ren nödlösning för att inte spela Ryssland i händerna. Helt rätt väg att gå i detta sammanhang tycker jag.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

e_pettersson

#1438 » 09:09:32, 07-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaja jag håller helt med dig Holger. Tyvärr gick nedstängningen lite för fort, och till ett tämligen dåligt alternativ men det kan man inte annat än lära sig av nu.
Har jag förstått det rätt har dessutom faktist Sverige ganska stora möjligheter att gräva ett jätte hål och få fram stora mängder nytt bränsle vilket bara är bra på alla vis.

Michael, den avvägningen gjorde jag för länge sedan. Lita aldrig på ryssar, tyskar, greker, araber och kineser, det är sedan gammalt. :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jpd

#1439 » 09:24:00, 07-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Man får ju tänka på att det är lika ändliga resurser som de fossila bränslena ... det talas aldrig om det.


Även om resursen är ändlig är det inte ett problem om det finns tillräckligt och den inte förbrukas av processen.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Ivar Risslén

#1440 » 11:21:27, 07-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är Norrländska glesbygden intressant igen. Här finns det Uran och Nickel med flera metaller att bryta. Bara för de multinationella företagen att ta för sig. Det finns nästan ingen befolkning kvar att bry sig om som står i vägen.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se