Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Litet Vindkraftverk till elpatron

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Rockstone (trådstartaren)

#1 » 15:21:36, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om någon här har något mindre vindkraftverk hemma och driver en elpatron med detta.
Kan man få det att fungera utan att det blir allt för dyrt?
Jag har nu bergvärme och vedpanna så jag tänkte bygga detta mest för skoj skull så kunde vinkraftverket hjälpa till lite.
Sitter en 6 kw elpatron i pannan nu som jag inte använder.

Om man får tag i en fackverksmast som man kan fälla som en flaggstång när man ska serva/greja med snurran och sedan resa det med traktorn, och en kabel rätt in till
elpatronen.

Har någon gjort nåt liknande och har ni tips på nåt Vinkraftverk som kan va lagom isåfall.

Jag har googlat en hel del och jag förstår att solceller är bättre men detta verkar mer spännande

3 personer gillar det här inlägget.
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige



fourdoor

#2 » 22:19:41, 14-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rockstone skrev:Jag undrar om någon här har något mindre vindkraftverk hemma och driver en elpatron med detta.
Kan man få det att fungera utan att det blir allt för dyrt?
Jag har nu bergvärme och vedpanna så jag tänkte bygga detta mest för skoj skull så kunde vinkraftverket hjälpa till lite.
Sitter en 6 kw elpatron i pannan nu som jag inte använder.

Om man får tag i en fackverksmast som man kan fälla som en flaggstång när man ska serva/greja med snurran och sedan resa det med traktorn, och en kabel rätt in till
elpatronen.

Har någon gjort nåt liknande och har ni tips på nåt Vinkraftverk som kan va lagom isåfall.

Jag har googlat en hel del och jag förstår att solceller är bättre men detta verkar mer spännande


behövs någon elektronik som reglerar lasten till patronen, annars använd ett litet batteri och patronen som dumplast så direkt verket är igång och laddar så klickar det över till patronen.
detta för att om verket går direkt till en patron så orkar det troligtvis inte starta om det är permanentmagnet, då det får motstånd direkt.
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Stridis2

#3 » 06:12:05, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär vara ett litet helsicke att få tillstånd för verk större än 2 meter. Reglerna kan ha ändrats sedan jag tittade på vindkraftverk så kolla själv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#4 » 09:34:46, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjordes det inte en gång i tiden ett bygge där man skulle utnyttja vindenergi för att värma vatten, men inte alls använde elenergi som mellanled utan istället lät vindsnurran driva en hydraulpump, sedan fick hydrauloljan passera en strypning för att omvandla tryck- och flödesenergin till värme, och därefter en värmeväxlare från olja till vatten.
Man skulle naturligtvis också kunna tänka sig en vätskekyld mekanisk broms direkt uppe vid vindsnurran, men då får man väl se till att ha någon frostfri vätska där och en värmeväxlare inomhus mellan den och pannvattnet. Vare sig det blir den lösningen eller hydraulik, får man väl ordna någon form av svivelkopplingar om man inte har ett vertikalaxlat verk.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#5 » 10:08:30, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi var för många år sedan högste budgivare på en gård där förra ägaren var uppfinnare. Han hade experimenterat med vindkraft sedan 60-talet om jag minns rätt. Han byggde i alla fall ett rätt stort verk i slutet av 70-talet där vingarna drev en vinkelväxel ner i tornpelaren. Ganska högt upp satt en vattenmotor som via friktion omvandlade rörelseenergin till värme direkt. Värmen transporterades ner till en stor accumulatortank (10 kubik?) som sedan värmde boningshus, växthus och en del av verkstaden.
Allting fungerade utmärkt berättade han, fram tills det blev en kraftig storm. Han hade räknat fel på hållfastheten till en kedjespännare som hade hand om vridningen av propellern. Spännaren gick itu, verket svinglade upp i max medvind och varvade ca tre gånger mer än det var konstruerat för innan propellern exploderade och regnade ner över boningshuset med hustrun inuti (han var iväg på jobb långt borta). Då gav hon honom ett ultimatum att välja mellan henne och vindkraftverket. Rätt eller fel val får andra avgöra, men hon var kvar när vi tittade på gården. :mrgreen:
Tyvärr blev det inget köp pga urusel barnomsorg i kommunen så vi kunde inte flytta dit.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se