Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Sälja solel ?

551 inlägg • Sida 33 av 37
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Stridis2

#481 » 12:24:54, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror den viktigaste effekten av att gå över till timavläsning är att man blir mer medveten om kostnaderna och tänker sig för mer. Anledningen till att jag valde Tibber är för att jag har bekanta som har detta så jag kan få lite mer tips och trix därifrån. Har också för mig det var något dyrare månadsavgift hos G, men som sagt får man lite mer för såld el, så rent ekonomiskt är det nog hugget som stucket.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



jpd

#482 » 14:20:49, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig var viktigaste faktorn att affärsmodellen är acceptabel på lång sikt . dvs inget locka-in-erbjudande som sen skall ändras för att tjäna mer pengar på mig om ett antal månader.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Alexn72

#483 » 17:52:49, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:För mig var viktigaste faktorn att affärsmodellen är acceptabel på lång sikt . dvs inget locka-in-erbjudande som sen skall ändras för att tjäna mer pengar på mig om ett antal månader.

Isåfall skulle jag säga... ring ditt vanliga elbolag och fråga om timdebitering.
T och G tror jag har en månadsavgift som äter upp en del av glädjen. Iallafall för mig.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

jpd

#484 » 18:47:27, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:
jpd skrev:För mig var viktigaste faktorn att affärsmodellen är acceptabel på lång sikt . dvs inget locka-in-erbjudande som sen skall ändras för att tjäna mer pengar på mig om ett antal månader.

Isåfall skulle jag säga... ring ditt vanliga elbolag och fråga om timdebitering.
T och G tror jag har en månadsavgift som äter upp en del av glädjen. Iallafall för mig.


Nu missade du poängen. Det är en månadsavgift - det stämmer

Men både bolaget och jag har incitamenten åt samma håll: om jag minskar förbrukningen, eller lyckas flytta förbrukningen till billiga timmar så lönar det sig för mig.
Bolaget saknar motiv att motverka den förändringen.
Om bolagets omsättning istället bygger på ett "örespålägg" på spoten går det ut på att lyckas höja det så mycket som möjligt utan att jag byter leverantör.

Är det något jag verkligen avskyr är det att behöva bevaka när min leverantör ändrar villkoren; det spelar ingen roll om det är banken som skruvar räntan, elbolaget som höjer spotpålägget, försäkringsbolaget som höjer premien eller matbutiken som byter producent i EMV-sortimentet. DET är jag beredd att betala månadsavgiften för.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Stridis2

#485 » 21:42:37, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:... T och G tror jag har en månadsavgift som äter upp en del av glädjen. Iallafall för mig.

Tibber har en avgift på 39 kr / månad. Eon har en avgift på 40 kr / månad, i alla fall på rörligt avtal. Så redan där tjänar du en hel krona i månaden. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#486 » 15:53:54, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska man resonera om privat solcellsanläggning eller sätta den på företaget?
Vi bor på en liten gård som är registrerad som jordbruksfastighet. Jag har enskild firma, men mer än hälften av intäkterna består av EU-bidrag, så ni förstår hur liten omsättning jag har.
Jag satte upp solcellsanläggning för en månad sedan. Den sitter på en gammal stallbyggnad men vi har alltså inga djur eller liknande där. Vi har ett elabonnemang som betalas helt privat och företaget betalar varken något för el eller hyra för lokaler eller mark.
Anläggningen skrevs som privat och jag har fått "grönt bidrag" för denna, men idag ringde man från installationsbolaget och berättade att skatteverket inte godkänt ansökan eftersom jag har företag.
Hur ska man resonera kring detta? Får jag grönt bidrag blir detta ca 33' som jag inte får om det sätts på företaget. Å andra sidan drar jag av momsen för ca 46'. Om företaget äger anläggningen får jag väl "sälja" elen till mig själv? Skulle man i så fall kunna säga att en del av elen går till företaget och därmed lyfta momsen för 10 - 20% av elkostnaden?

Alla tankar, tips, förslag och råd välkomnas mycket, ju snabbare desto bättre så jag kan bestämma mig hur jag vill ägarförhållandet ska vara. Vad sedan skattmasen bestämmer sig för är ju en helt annan historia... :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MrKekko

#487 » 21:44:03, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Hur ska man resonera om privat solcellsanläggning eller sätta den på företaget?
Vi bor på en liten gård som är registrerad som jordbruksfastighet. Jag har enskild firma, men mer än hälften av intäkterna består av EU-bidrag, så ni förstår hur liten omsättning jag har.
Jag satte upp solcellsanläggning för en månad sedan. Den sitter på en gammal stallbyggnad men vi har alltså inga djur eller liknande där. Vi har ett elabonnemang som betalas helt privat och företaget betalar varken något för el eller hyra för lokaler eller mark.
Anläggningen skrevs som privat och jag har fått "grönt bidrag" för denna, men idag ringde man från installationsbolaget och berättade att skatteverket inte godkänt ansökan eftersom jag har företag.
Hur ska man resonera kring detta? Får jag grönt bidrag blir detta ca 33' som jag inte får om det sätts på företaget. Å andra sidan drar jag av momsen för ca 46'. Om företaget äger anläggningen får jag väl "sälja" elen till mig själv? Skulle man i så fall kunna säga att en del av elen går till företaget och därmed lyfta momsen för 10 - 20% av elkostnaden?

Alla tankar, tips, förslag och råd välkomnas mycket, ju snabbare desto bättre så jag kan bestämma mig hur jag vill ägarförhållandet ska vara. Vad sedan skattmasen bestämmer sig för är ju en helt annan historia... :djaevul:


Har skaffat en anläggning i vår och har jordbruksfastighet och är momsregistrerad. Ställde en fråga till skatteverket angående moms och annat och fick detta svar och en länk. Du kan ju läsa igenom och se om du blir klokare och hittar svar på dina frågor.

Hej
Som jag förstår av din fråga du är registrerad för moms och då ska även denna delen av försäljning av elen till elbolag också tas ut moms på och redovisas i din momsdeklaration. Rätt till avdrag för ingående moms finns för den del av solcellsanläggningen som används för produktion av el för försäljning som du rat moms på.

Mer om det kan du läsa i skatteverkets ställningstagande i länken nere:

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 1-09&q=el+

1 person gillar det här inlägget.
MrKekko
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:00, 07-12-2009
Ort: Robertsfors, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4200, Case-IH 5140, EC25, Valmet 500, T22

jpd

#488 » 21:56:18, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Bacon

#489 » 10:35:22, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en djungel det här, jag drog av momsen för panelerna på gården och har inte tagit upp någon moms för elen. Med den logiken måste man ju betala in moms på egna potäter och kantareller från skogen. Bidragen skötte installatören och jag har inte hört om något problem med det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Janson1 (trådstartaren)

#490 » 03:53:17, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den sista elräkningen för augusti månad har det hänt grejer. Där har jag köpt 316 Kwh el för 248,18 öre/Kwh (plus avgift, skatter och moms). Samtidigt har jag sålt 1379 Kwh för 333,65 öre/Kwh Det skiljer mer än 85 öre på såld och köpt el. Tar elbolaget (i detta fall Mölndals energi) hänsyn till att jag levererat min tillverkade el på dagen enbart? Timdebitering, hade det förbättrat eller försämrat denna ekvation?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

busholle

#491 » 07:18:01, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du säljer för timdebitering och köper mest troligt för månadsgenomsnittet av elbolagets kunder. Ditt snitt på 248 öre talar för det då det stämmer väl med augustisiffrorna i elområde 3.

Om timdebitering hade lönat sig för dig är inte lätt att svara på. Beroende på nätägare så kanske du kan få fram historiska förbrukningssiffror timme för timme. Först efter att du kollat på dem kan du säga något om det. Jag som har e.on som nätleverantör kan få fram sådana här siffror när jag loggar in på deras portal:

Bild
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Stridis2

#492 » 16:46:46, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:...Timdebitering, hade det förbättrat eller försämrat denna ekvation?

Det beror på om du har lätt flyttbara elförbrukare. Elvärme, varmvatten och eventuell elbil, ja då kan du minska kostnaderna ganska mycket. Men om du inte sköter dig med timpris kan detta bli markant dyrare.
Du har väl sett att det kommit en tråd specifikt om timdebitering?
Timdebitering och elkostnad
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1 (trådstartaren)

#493 » 07:24:30, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Stridis2! Jag har ingen elbil, anser mig inte ha råd... än i alla fall. Det enklaste om jag nu skaffar timdebitering är att sätta timers på div varmvattenberedare, det är väl egentligen dom ända elförbrukare som jag kan styra över till billigare tid. Som producent av el så är det ju högintressant att köra sina egna vv-beredare på dagen dom dagar det finns solel.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jpd

#494 » 08:20:31, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Som producent av el så är det ju högintressant att köra sina egna vv-beredare på dagen dom dagar det finns solel.


nejnejnej! :cool:

Varmvattenberedaren skall köras när elen är billig.
När elen är dyr skall solcellernas guld säljas ut på nätet!

4 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

busholle

#495 » 09:03:34, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:
Janson1 skrev:Som producent av el så är det ju högintressant att köra sina egna vv-beredare på dagen dom dagar det finns solel.


nejnejnej! :cool:

Varmvattenberedaren skall köras när elen är billig.
När elen är dyr skall solcellernas guld säljas ut på nätet!


Helt rätt. Att nyttja solcellerna till mestadels egen förbrukning gällde förra året innan elpriserna skenade, nu är skillnaden så stor på dag och natt att så mycket som möjligt ska säljas dagtid.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se